Ako će se voditi brojem zvjezdica koje su kategorizacijom dodijeljene privatnim apartmanima i slikama koje oglašivači stavljaju na internet, postoji mogućnost da će se turist koji prvi puta dolazi u Hrvatsku razočarati.
A ako u jednoj sezoni promijeni nekoliko apartmana s istim brojem zvjezdica, zbunit će ga drastična razlika u njihovoj kvaliteti i opremi koja je često stara i nedostatna. Upravo to za Deutsche Welle potvrdila je i jedna od iznajmljivačica iz Ližnjana čiji su apartmani kategorizacijom dobili tri zvjezdice. S tim je, kaže, bila zadovoljna sve dok nije shvatila da su u istoj kategoriji apartmani za koje smatra da uopće ne bi trebali biti na tržištu.
“Upravo mijenjam ormare u apartmanima, jer se koriste već 8 godina. Smatram da ljudima za njihove novce moram ponuditi što bolju uslugu. A koliko sam primijetila kod drugih iznajmljivača, tu još uvijek vlada filozofija da gost treba biti sretan što ćeš mu uopće iznajmiti”, nezadovoljno priča dodajući da Nijemci koji mogu izdvojiti 100 i više eura dnevno za apartman, pripadaju višoj srednjoj klasi koja živi u uređenim domovima. I da se nakon razočaranja sa smještajem vjerojatno neće vratiti u Hrvatsku.
Dva TV programa i naplata klimatizacije
Njezinu priču potvrđuju i fotografije mladih njemačkih turista koji su pretprošle godine boravili u Hrvatskoj. Kažu, povoljno su iznajmili katnicu koja je bila podijeljena u dva apartmana s tri zvjezdice i plaćali su je 120 eura na dan s tim da se korištenje uređaja za klimatizaciju doplaćivalo posebno. U tu je cijenu, pokazuju fotografije, uračunat prastari i potrgan namještaj, slabo opremljena kuhinja, premali frižider, puknuti plastični stol na balkonu s djelomično potrganim stolcima i televizor na kojem se mogu pratiti dva programa; jedan na poljskom, a drugi na arapskom. Čak i ako se radi o mladim ljudima kojima je na prvom mjestu provod i zabava, a manje vode računa o komforu soba u kojima će prespavati, ovakve pojave u svijet šalju ružnu sliku o hrvatskom turizmu.
Pravila se mijanjaju
“Vjerojatno je kuća u kojoj su boravili dobila kategorizaciju nekoliko godina ranije. Nakon toga su se pravila mijenjala, a svake se godine uvode nove stavke za određeni broj zvjezdica. To se je zadnjih deset godina drastično mijenjalo. Ne postoji pravilnik za izjednačavanje standarda u privatnom smještaju. Kad dobijete rješenje, nema unaprjeđenja i potrebe za dodavanje sadržaja koje uvode novi apartmani”, kaže predsjednica Udruge obiteljskih iznajmljivača privatnog smještaja Trogirske rivijereEmilija Čudina.
Poslovno je obišla brojne apartmane koji su kategorizirani u novije vrijeme, no ni oni često ne opravdavaju broj zvjezdica koji im je dodijeljen. “Recimo, telefonski uređaj se makne nakon što je dobivena kategorizacija. To je ružan primjer koji se često događa. Ili tepih koji se ne kliže uz krevet, a koji je također uvjet za četiri zvjezdice. Nakon što ih dobijete, tepih možete preseliti u vlastiti stan. To više nitko neće kontrolirati”, priča i dodaje da gosti, ako idu iz jednog mjesta u drugo, mogu primijetiti te razlike i mogu se osjetiti pokradenima.
Pogled u susjedovu fasadu
Upravo su to zamjerke koje se mogu naći i na popularnim internetskim servisima na kojima se oglašavaju iznajmljivači, a gosti mogu slobodno ocjenjivati njihovu uslugu. Nedostatak kuhinjske opreme, razočaranost zbog prevelike udaljenosti od plaže, prozori i balkoni koji gledaju na susjedovu fasadu ili premalen broj kvadrata, neke su od primjedbi koje ostavljaju gosti. Pronađe se čak i pokoja žustra rasprava između gostiju i iznajmljivača koja pokaže da svaka priča ima dvije strane. Istini za volju, čini se kako broj pozitivnih ocjena ipak preteže.
Može li se onda, generalno, vjerovati tim oglasima? Ako je pitati Emiliju Čudinu, može, ali valja se čuvati Photoshopa i vještih fotografa. “Imala sam priliku vidjeti fotografiranje susjedovog bazena kao da je riječ o dijelu okućnice iznajmljivanog apartmana. Isto je s pogledom na more koje se može vidjeti samo par centimetara, ali na slikama se može namjestiti kao da cijeli balkon gleda na more. Ne događa se to često i uvijek, ali sugeriram gostima da čitaju recenzije prethodnih gostiju. Oni uvijek mogu dati najpotpuniju informaciju. Gosti će u recenzijama istaknuti nedostatke. To se uvijek lako otkrije”, kaže Čudina za Deutsche Welle.