Uber: Grad Zagreb će narušiti i rad Cammea te Eko taksija

Vijesti 30. stu 201522:02 > 22:07
Ilustracija

Gradska skupština Grada Zagreba trebala bi sutra po hitnom postupku donijeti izmjene “Odluke o autotaksi-prijevozu” kojim bi se ograničilo izdavanje novih dozvola za taksiste, kao i promotivne akcije kakve nudi ne samo Uber, već i Cammeo taksi.

Netokracija donosi kopiju pisma kojeg je gradskim zastupnicima poslao Uberov direktor za istočnu Europu Anthony le Roux te se pitamo: Koja strana u ovom slučaju zaista gleda na korist Zagrepčana, a koja gleda isključivo svoju korist?

Istina je da svi imaju interes.

Istina je, kako možete i predvidjeti, da i jedna i druga strana gledaju svoju korist, no prije nego što krenemo u analizu, pogledajmo o kojim se prijedlozima radi i kako ih Uber tumači:

Poštovani gradski zastupniče,

Ograničavanje gospodarskoga rasta i novog zapošljavanja nije dobra odluka za građane Grada Zagreba.

Proteklih nekoliko dana mogli smo svjedočiti napisima u medijima o prijedlozima Gradskoj skupštini Grada Zagreba za usvajanje odluka koje mijenjaju postojeću regulativu u području usluga autotaksi-prijevoza u Zagrebu.

Prema tim prijedlozima, nove licence za obavljanje usluga autotaksi prijevoza u Zagrebu ne bi se moglo dobiti prije 2017. godine. Kao što znate, taj prijedlog je u hitnoj proceduri, a rasprava i moguće glasovanje na Gradskoj skupštini bit će održani sutra, 1. prosinca.

Željeli bismo Vas informirati o negativnim posljedicama koje bi navedene mjere mogle imati na rast cjelokupnog sektora u Zagrebu.

Ograničavanje gospodarskog rasta i novog zapošljavanja

Prije svega, moramo naglasiti kako su medijski natpisi pogrešni jer spomenuti prijedlozi nisu usmjereni isključivo protiv Ubera, već cjelokupnog sektora usluga autotaksi prijevoza i inovativnih kompanija poput Cammea, Eko taksija i ostalih. U nastavku teksta navodimo prijedloge Gradske skupštine Grada Zagreba koji bi imali snažan negativni učinak na sektor u smislu gospodarskog rasta, tržišnog natjecanja i smanjenja kvaliteta usluga za građane i gotovo milijun turista koji na godišnjoj razini posjećuju Grad Zagreb.

Kao što je na Tportalu već naveo kolega Boris Radošević, Gradska skupština Grada Zagreba održat će sutra svoju 34. sjednicu na kojoj će se donijeti brojne izmjene odluka, ali će samo jedna biti donesena po hitnom postupku. Radi se upravo o izmjenama i dopunama “Odluke o autotaksi-prijevozu” pri čemu su se svi, pa tako i le Roux u svom pismu, usredotočili na dva prijedloga:

Purgeri, zaboravite promotivne cijene

PRIJEDLOG #1: U članku 28. postojećeg propisa, dodan je novi, treći paragraf u kojem stoji: „Cijena za početak vožnje ne smije uključivati pravo na vožnju bez naknade“.

UČINAK na tržište i građane/korisnike usluge: Prijevoznici će biti znatno ograničeni u planiranju rasta i razvoja svog poslovanja kako bi građanima mogli pružiti raznolikiju i kvalitetniju ponudu usluga taksi prijevoza. Prijedlog mjere direktno narušava pravo poduzetnika da određuju cijene svojih usluga te favorizira jednog taksi prijevoznika na način da svi ostali konkurenti moraju prilagoditi (tj. povisiti) svoje cijene kako bi one bile slične ili jednake cijenama koje nudi favorizirani prijevoznik. Posljedično, ovakva umjetna mjera narušava tržišno natjecanje.

U ovom se slučaju prijedlog može interpretirati na dva načina te utjecati specifično na dva prijevoznika. U slučaju Cammeo taksija, tvrtka više ne bi mogla uključivati prvih pet kilometara u cijenu starta vožnje, dok Uber ne bi mogao novim korisnicima davati promotivni iznos od 35 kuna.

Neovisno o tome volite li Uber ili mislite da jednostavno nije dobar za daljnji razvoj hrvatskog gospodarstva (o tom kasnije), ovakvom odredbom će se izravno onemogućiti bilo kakve promotivne akcije bilo kojeg prijevoznika, što nikako nije dobro za najbitnije u cijeloj priči – krajnje korisnike!
Napokon se želimo voziti, zahvaljujući konkurentnosti!

PRIJEDLOG #2: „Javni poziv za podnošenje zahtjeva za izdavanje dozvola za autotaksi prijevoz neće se objavljivati do 30. lipnja 2017., nakon čega će se objavljivati svake četiri godine.“

Učinak na tržište i građane/korisnike usluge: Kao rezultat inicijalne liberalizacije usluga autotaksi-prijevoza započete prije 5 godina, cijene usluga su se smanjile, potražnja je značajno porasla i stvoren je velik broj novih poslova. Usprkos tome, Zagreb još uvijek zaostaje u odnosu na ostale gradove središnje Europe. Na primjer, u Bratislavi posluje oko 3.000 taksista ili 6 taksista na 1000 građana, dok u Varšavi 13.000 taksista pruža svoje usluge, odnosno 7.7 taksista na 1000 građana. U Zagrebu posluje otprilike 1.200 taksista, odnosno 1.7 taksista na 1000 građana.

Uz snažan razvoj turizma, autotaksi-prijevoz je jedan od poslovnih sektora koji su proteklih nekoliko godina zabilježili rast u Hrvatskoj. Turizam kao gospodarska grana nastavlja rasti u Hrvatskoj kao i Zagrebu, a ove godine samo u kolovozu Zagreb je posjetilo 140.000 turista, što predstavlja rast od 14.5%. Turistička potražnja reflektira se i u činjenici da su posjetitelji iz 46 zemalja svijeta pokrenuli Uberovu aplikaciju u Zagrebu od kada smo pokrenuli uslugu prije mjesec dana. S obzirom na visoku razinu nezaposlenosti u gradu (14.1%), nelogično je da Zagreb ograničava rastući poslovni sektor koji ima visok potencijal za daljnji rast i stvaranje novih poslova.

Nakon što je dolazak Cammeo taksija i Ekotaxija značajno smanjio cijene vožnji taksijem u glavnom hrvatskom gradu, dogodilo se ono “nevjerojatno”, a to je da se sve više Zagrepčana počelo voziti zahvaljujući boljoj usluzi, većem izboru načina plaćanja i drugim koristima koje smo dobili upravo zahvaljujući većem broju konkurenata na tržištu. Srećom, Uberovi vozači nisu morali doživjeti premlaćivanje kao što su to doživjeli njihovi kolege pri dolasku u glavni hrvatski grad.

Uspoređivanje s drugim regionalnim gradovima koje le Roux navodi, svakako je zanimljivo. S obzirom na to da je očito interes i potražnja za korištenjem Ubera u Zagrebu velika, teško je ne interpretirati ovaj potez gradskih vlasti na način da žele smanjiti broj potencijalnih novih vozača koji bi htjeli početi voziti za Uber.

Uber pruža usluge digitalnog posredovanja putem svoje mobilne aplikacije i predstavlja tehnološku platformu koja spaja putnike i prijevoznike, što znači da nije prijevoznička ili taksi kompanija, ne zapošljava vozače/prijevoznike i ne posjeduje vozni park.

Uber samo pruža digitalne informacijske usluge unutar zatvorene mreže prijevoznika i putnika.

U Hrvatskoj, pravno uporište za pružanje Uberovih usluga počiva u pravu Europske unije vezano uz slobodu pružanja usluga u području usluga digitalnog društva.. Stoga, Uber predstavlja mogućnost za dodatni prihod za pružatelje autotaksi-usluga u Zagrebu kao i u drugim gradovima u Republici Hrvatskoj. Nadamo se da ćete uzeti u obzir ove argumente te da nećete ograničiti nove mogućnosti za građane Zagreba.

Također, iznimno smo zainteresirani surađivati s Gradom Zagrebom kako bismo pronašli načine na koji poduzetnici i građani Zagreba mogu u potpunosti imati koristi od naše tehnologije.

Hvala Vam na pozornosti!

Anthony le Roux

Glavni direktor za istočnu Europu

U le Rouxovom pismo je očit pomirljiv ton koji naglašava koristi Zagrepčana, a Uber je u Hrvatsku svakako ušao neočekivano blago kroz UberX uslugu koja podrazumijeva profesionalne vozače, a ne UberPop za kojeg mogu “svi voziti”. Rezultat je to sigurno brojnih prosvjeda i sukoba s gradskim vlastima širom Europe, prvenstveno Francuskoj.
Korisnici su bitni, tko bi rekao?

Neki su mi već spomenuli kako smo preblagi prema Uberu, jednom od najvrjednijih svjetskih tehnoloških tvrtki koja je aktivna u nekoliko stotina gradova širom svijeta te koja lako može konkurirati domaćim taksi tvrtkama.

Naravno, negativna strana Uberovog djelovanja na hrvatsko gospodarstvo je da, kao što se događa i kod drugih multinacionalki, 25 posto prihoda odlazi izvan Hrvatske – u Uberovo sjedište u Silicijskoj dolini.

Ograničenja broja dozvola te promotivnih cijena, na žalost, čine se kao očiti načini da se zaštiti određene taksi organizacije, pri čemu Gradska skupština očito misli da time dobiva simpatije glasača i sprečava prosvjede taksista kako se Zagreb ne bi pretvorio u Pariz.

Da nema konkurenata, ne bi bilo ni povećane potražnje

Kad bismo znali da će Radio Taxi Zagreb, kao najveća taksistička organizacija u glavnom gradu unaprijediti svoju uslugu te ići u korist svojih korisnika, malo protekcionizma čak ne bi bilo ni loše. Da je Uber agresivno ušao u Hrvatsku UberPopom, uopće ne poštujući hrvatske zakone, Grad bi svakako imao dobar povod da ga spriječi u ilegalnom radu. U ovom slučaju problem je, čini se ipak, konkurencija!

Pogledamo li samo nekoliko godina u prošlost, zaključit ćemo da su upravo konkurenti trebali doći kako bi se usluga, kako za građane grada Zagreba, tako i turiste, poboljšala.

Kako nam je otkrio jedan od izvora, Radio Taxi Zagreb već neko vrijeme ima tehnološku mogućnost izrade vlastite aplikacije s većinom mogućnosti Ubera, od lokacije do plaćanja karticom, ali većina vozača jednostavno nije spremna na taj korak. A očito nije niti udruženje koje svoju službenu mobilnu aplikaciju nije ažuriralo od 2014.

Da, Uber uzima dio prihoda – ali korisnicima daje što žele: Dodatnu jednostavnost plaćanja, transparenciju i sve potrebne informacije. Na žalost, čini se da je 20 ili 25 posto mala cijena za to da netko posluša korisnike; birače koji, vjerujem, očekuju da će i gradski zastupnici poslušati što žele, a to je tržište koje je pošteno, regulirano i omogućuje svim prijevoznicima priliku da se izbore za svoje korisnike, piše Netokracija.