Kako funkcionira sustav onkoloških uputnica?

Vijesti 09. kol 202412:42 1 komentar
N1

Nakon slučaja pacijentice koja je sredinom srpnja, nakon lošeg nalaza mamografije koji traži hitnu dijagnostičku obradu, u KBC-u Zagreb, termin za daljnje pretrage dobila tek za 26. rujna, razgovarali smo s prim. Ines Balint, obiteljskom liječnicom DZ-a iz Zagrebačke županije, koja navodi kako sustav onkološke uputnice funkcionira i kako je termin obrade takvih pacijenata u roku od sedam do deset dana.

Prim. Ines Balint objasnila je kako svoje pacijente upućuje u Grad Zagreb ako sumnja da se kod pacijenta, na temelju napravljene obrade na razini primarne zdravstvene zaštite, radi o možebitnoj malignoj bolesti: “U svojoj ambulanti nakon postavljene sumnje generiram takozvanu C1 uputnicu i sustav meni osobno omogućuje da ja na temelju te uputnice dobijem termin za pacijenta za djelatnost kod koje želim da se napravi obrada i potvrdi sumnja radi li se o malignoj bolesti ili ne”, objašnjava liječnica.

“U zadnja dva mjeseca poslala sam četiri pacijenta”

Balint iz svog iskustva govori da je u zadnja dva mjeseca poslala četiri svoja pacijenta te da je termin obrade bio u roku od sedam do deset dana: “Na temelju izdane C1 uputnice pacijent obavi pregled kod specijaliste, kod kojega sam ga poslala pod sumnjom na maligne bolesti, a specijalist u bolnici generira svu dodatnu obradu koju je potrebno učiniti pacijentu kako bi se potvrdila ili odbacila eventualna maligna bolest”, rekla je liječnica.

Dodaje da se pacijent ne vraća ponovno obiteljskom liječniku zbog izdavanja uputnice nego unutar bolničkog sustava dobiva takozvane interne uputnice i kompletnu obradu: “Nakon kompletne obrade pacijent se vraća obiteljskom liječniku na daljnje postupanje”, navodi Balint.

“Žao mi je zbog toga što se dogodilo”

Liječnica se osvrnula i na slučaj pacijentice koja je sredinom srpnja, nakon lošeg nalaza mamografije koji traži hitnu dijagnostičku obradu, u KBC-u Zagreb, gdje je bila na mamografiji, termin za daljnje pretrage dobila tek za 26. rujna: “Žao mi je zbog toga što se dogodilo pacijentici, no moramo znati da mi ne možemo slati prioritetno niti na biopsije, a ni na neke druge dijagnostičke pretrage nego isključivo šaljemo na djelatnost u koji će se obaviti kompletna pretraga”, navela je Balint.

Liječnica je istaknula da ako liječnik obiteljske medicine posumnja na postojanje maligne bolesti ne može poslati pacijenta na hitnu biopsiju jer mu to sustav ne omogućuje: “Ja jedino mogu uputiti u djelatnost kirurgije koja će na temelju moje uputnice dati termine za svu moguću daljnju obradu”, pojasnila je liječnica obiteljske medicine.

“Termin ne ovisi o bolničkim liječnicima”

“Na termine nakon što mi pacijenta pošaljemo u bolnički sustav, nakon što bolnički specijalist pregleda pacijenta, u kojem roku će se obaviti pretraga ne ovisi više o bolničkim liječnicima, to ovisi o raspoloživim resursima unutar bolničkog sustava”, dodala je Balint.

Problemi u obiteljskoj medicini

Liječnica se osvrnula i na velika probleme u obiteljskoj medicini: “Problem je što je obiteljska medicina devastirana i što ima jako puno ambulanti bez nositelja, što znači da se često radi i o zamjenama u ambulantama, ulaze mladi ljudi koje nitko nije educirao. Oni su izuzetno stručni, ali nažalost padaju i objavljuju se članci vezani uz administrativni rad u okviru obiteljske medicine, koji nas toliko jako opterećuje da zaboravljamo ono što je najvažnije, a to je stručni dio našeg rada i skrb za oboljele te sav ostali rad s pacijentima”, priča nam.

Potreban dodatan član tima

Balint navodi da administrativni problemi u zdravstvu zaista postoje, ali da to ne mogu rješavati liječnici i medicinske sestre: “Treba postojati dodatan član tima koji će pomoći pacijentima oko svih administrativnih zavrzlama. U suradnji s Ministarstvom zdravstva onkološka uputnica bar što se tiče Grada Zagreba i Zagrebačke županije funkcionira, a vjerujem da i u većini županija u Republici Hrvatskoj”, istaknula je.

Liječnica kao članica KoHOM-a je zamolila kolege liječnika da ako sustav onkoloških uputnica u njihovim ustanovama ne funkcionira da se jave kako bi se problemi riješili na dobrobit pacijenata.

N1 pratite putem aplikacija za Android | iPhone/iPad i mreža Twitter | Facebook | Instagram | TikTok.

Kakvo je tvoje mišljenje o ovome?

Pridruži se raspravi ili pročitaj komentare