Komunikacijska stručnjakinja Nikolina Borčić objasnila je za N1 Studio kojim je komunikacijskim mehanizmima trebala funkcionirati svađa premijera s vlasnikom kafića u Rijeci, koji je HDZ-ovce proglasio nepoželjnim gostima, i gdje se premijer preračunao.
“Ovo je jako dobar primjer kako je u hrvatskoj politici sve stvar storytellinga, kako je sve stvar nametanja okvira, koji onda pobuđuje emocije. Nije to samo u Hrvatskoj tako, nego posvuda”, kazala je.
“Premijer je na početku pokušao nametnuti okvir HDZ-a kao žrtve”, objasnila je osnovnu namjeru Andreja Plenkovića u javnom verbalnom prepucavanju s vlasnikom kafića i potom to kontekstualizirala u okviru spoznaja iz komunikologije:
“Javnost naprosto ne vjeruje u to da su HDZ-ovci žrtve”
“Sedam bazičnih okvira kroz koje političari privlače našu pažnju i pokušavaju nas uvjeriti u svoje stavove su: žrtva, žrtveni jarac, junak, ‘dobra majka’ pri čemu to nema veze s rodnim uvjetovanostima, drugi svijet, trickster i prirodne katastrofe. I o kojoj god temi da pričamo, koju god uzeli političku izjavu, možete je klasificirati prema ovih sedam okvira.”
To je potom primijenila na primjer svađe koja je nastala oko kafića “Three monkeys” i otkrila gdje se premijer preračunao:
“Vi kad želite nekome nametnuti okvir, u ovom slučaju okvir žrtve, to mora biti u suglasju što javnost misli o tome. Rekla bih da niti glasači HDZ-a niti članovi stranke ne percipiraju sebe kao žrtve. Ponajmanje ih percipiraju oni koji nisu njihovi glasači. Taj okvir nema plodno tlo, ne mislim da je uspio.”
Rekla je da je Plenković tim smjerom HDZ-a kao žrtve išao doista uporno, ali da se po raspravama vidjelo da se to u javnosti nije primilo, jer javnost u to naprosto ne vjeruje. No, kao reakcija se primio jedan drugi okvir:
“Jedan od najkorištenijih okvira je ‘okvir drugog svijeta’. To je primjer s Indexom, gdje su stavili jedan svijet nasuprot drugoga, dobar vs. mračni svijet, gdje su stavili dobar čovjek nasuprot HDZ-a i to jako privlači pažnju. Kad god netko iskoristi taj okvir, snažne su reakcije.”
Objasnila je da je posljednjih godina još jedan okvir jako prisutan, onaj prirodnih katastrofa. Kad je riječ o migrantskoj krizi, koristili su se izrazi kao “plima migranata”, “val migranata”, kazala je, pri čemu građani ne percipiraju finesu s odabirom specifičnih riječi. Slično tome, u pandemiji koronavirusa virus se počelo personificirati, kao da je riječ o osobi, govori se o “prodoru korone” u neke prostore, o “prodoru u domove”.
“Tko je god vješt s riječima, može prenijeti publici dojam koji želi”, kazala je Borčić.
Rekla je dalje da je istina da se HDZ homogenizira čim je napadnut, da to funkcionira bez obzira osjećaju li članovi doista da su žrtve, ali je istaknula i to da je to iole dulje vrijeme neodrživo kao homogenizacijski faktor.
A postigli su da se “javnost osjeća kao da je žrtveni jarac HDZ-a”
“Po društvenim mrežama su rasprave poprimile oblik Mladi ili nacija kao žrtveni jarac politike HDZ-a”, kazala je Borčić i konstatirala da bi Plenkoviću ovaj okvir o HDZ-u kao napadnutom u slučaju kafića u Rijeci, bio dobar odabor da su izbori sutra.
A, izbori su za nekoliko mjeseci.
Bio bi mu dobar okvir da su izbori sutra.
Inače je primijetila da je Plenković osoba kojoj su očito poznati mehanizmi ovakvog komuniciranja, više ili manje stručno uobličeni, ali da mu očito jesu poznati:
“Zato je on vještiji političar i govornik od mnogih drugih, jer je dosljedan onome o čemu govori.”
“On se ne da smesti u nametanju okvira i pogleda i ljuti se ako to njegovo nametanje okvira nema odjeka u javnosti, ako naiđe na kritike”, kazala je.
N1 pratite putem aplikacija za Android | iPhone/iPad i društvenih mreža Twitter | Facebook | Instagram.
Kakvo je tvoje mišljenje o ovome?
Pridruži se raspravi ili pročitaj komentare