Prije devet godina brojni su profesionalni vozači u Hrvatskoj ostali bez dozvole zbog dijabetesa i ovisnosti o inzulinu. To se sada mijenja jer ministarstvo zdravstva ukida diskriminaciju. Dijabetička društva zadovoljna su novom odredbom, ali njihova broba tu ne staje.
“Andreju sad naglo pada šećer i mora pojesti nešto slatko. Zbog senzora iz telefona koji je master, nama se svake četiri minute šalje podatak”, rekao je Dino Petrović.
Zbog svog stanja, dijabetesa tipa 1 i ovisnosti o inzulinu, Andrej će morati dobro promisliti koje zanimanje odabrati.
“Ja imam 13 godina i moji planovi su… pa da budem sretan! Ograničava me dijabetes za sve većinom pa još razmišljam što bih mogao biti kad odrastem. Mislio sam biti veterinar, a zbog dijabetesa se mogu srušiti pa ne bih ni to baš htio biti”, kaže Andrej Petrović.
Andrejev tata Dino ljuti se na sustav. Smatra da nema potrebe za ograničenjima ako dijabetičar dobro regulira bolest.
“U dosta zanimanja ne mogu ići zbog šećera dijabetesa tip 1. – ekstremni sportovi, vojska, policija, motociklizam, doktor, kirurg, veterinar… Naravno da nas smeta jer ako dijete želi nešto biti, a ne može, mora tražiti B varijantu i upisati neku školu koju neće voljeti i neće biti dobar u tom svom zvanju”, izjavio je Dino.
Jedno od zanimanje koje je od 2015. godine zabranjeno za dijabetičare ovisne o inzulinu je i ono profesionalnog vozača.
“Ako je osoba s dijabetesom bila profesionalni vozač i bila ovisna o inzulinu, ona je automatski ostajala bez profesionalne vozačke dozvole. Ne može više raditi u struci, mora tražiti drugi posao i to je bio ogroman stres bio i za samu osobu s dijabetesom, ali i za cijelu obitelj”, kaže Davor Skeledžija iz Zagrebačkog dijebetičko društvo.
Novim pravilnikom, od 8. svibnja ukida se diskriminacija prema dijabetičarima. Prometna struka to podržava.
“Danas su se tehnologije i mjerenja inzulina u krvi i davanja umjetnog inzulina znatno modernizirale i to je sada jednostavno regulirati. Takvi ljudi vjerujem da mogu biti profesionalni vozači. Ako se oni mogu profesionalno baviti sportom, onda mogu biti i profesionalni vozači motornih vozila”, poručio je Marko Šoštarić s Fakulteta prometnih znanosti.
Dijabetičara koji primaju više od četiri doze dnevno, u Hrvatskoj je preko 17 tisuća. Nagli pad šećera u vožnji može biti jako opasan kako za njih, tako i za druge
“Možeš doživjeti omaglicu, preznojavanje, opću slabost, mučninu, povraćanje itd. Posljedično iza toga ide suženje ili gubitak svijesti. Rapidno opadaju refleksne funkcije takvog pacijenta. Osim toga mu se suzi i vid, počinje sličiti na tunelski vid, a to je vrlo opasno za vrijeme vožnje”, tvrdi liječnik opće prakse Andrej Čuš.
Problemi se mogu spriječiti obveznim senzorom koji na vrijeme alarmira o padu šećera. Tih nekoliko minuta dovoljno je da se stane i uzme inzulin. A možda i spasi živote.
“Jako nas veseli što se borimo svi zajedno i što ima sluha za dijabetičare da mogu biti profesionalni vozači i da mogu imati dodatna zanimanja koja sada ne mogu i za sve što ćemo tek izboriti”, kaže Dino.
Ostaje im i borba za usvajanjem preporuka EU-a kojima bi se ovisnima o inzulinu trajanje osobne vozačke dozvole produljilo s 5 na 10 godina.
N1 pratite putem aplikacija za Android | iPhone/iPad i mreža Twitter | Facebook | Instagram | TikTok.
Kakvo je tvoje mišljenje o ovome?
Pridruži se raspravi ili pročitaj komentare