Stanje na tržištu za putničke agencije u Hrvatskoj je dobro, a većina ih, pogotovo članice Udruge hrvatskih putničkih agencija (UHPA), nakon lanjskog pozitivnog poslovanja i ove godine očekuje slične rezultate, unatoč nešto usporenijem početnom bukingu i zadržavanju cijena na lanjskoj razini, ocjenjuju iz UHPA-e.
“Gledamo li ukupno poslovanje članica UHPA-e, prihodi i dobit su u 2018. rasli, no sigurno nisu sve agencije zadovoljne poslovanjem, jer iz godine u godinu se otvaraju nove tj. konkurencija se povećava. Teško je reći koliko turističkih agencija ima u Hrvatskoj, jer se barata s raznim podacima i izvorima, no ono što znamo je da UHPA ima ukupno 220 članica, koje imaju oko 3300 stalno zaposlenih i rade ukupno oko 3 milijarde kuna prometa godišnje”, iznosi za Hinu predsjednik UHPA-e Tomislav Fain.
S obzirom da je, kako kaže, rad u agencijama privlačan mladim ljudima, većina agencija nema problema kod pronalaska agencijskih djelatnika, no i njima je problem pronaći neke struke koje nedostaju, poput kvalificiranih vozača, skipera i ostalih vanjskih suradnika.
Na pitanje o cijenama agencijskih aranžmana i drugih usluga te jesu li ove godine konkurentne, Fain ističe kako svaka agencija ima svoju poslovnu politiku i sama odlučuje o cijenama te je stoga teško definirati jesu li konkurentne ili ne.
“Komunicirajući s partnerima i kolegama mogu sa sigurnošću reći da cijene agencijskih usluga ove godine ostaju otprilike na razini prošle godine, ali naravno da neke cijene ne ovise o agencijama, poput izleta u neki nacionalni park. Ako oni dignu cijenu ulaznica, naravno da se povećava i cijena izleta”, kaže Fain.
Ukupno gledano, ove se godine, kako dodaje, za sličnu ponudu u Grčkoj se može proći jeftinije nego u Hrvatskoj, a u Turskoj i duplo jeftinije, pri čemu napominje da uvijek treba imati u vidu da te zemlje nude drukčije turističke proizvode te da se s njima i ne treba uspoređivati.
“Cijena je bitan faktor, no najvažnije je kakvu vrijednost dajemo za novac. Hrvatska mora iskoristiti kvalitetu same ponude i svoje konkurentske turističke prednosti s fokusom na autentičnost i kvalitetu”, smatra Fain, koji vjeruje u dobre, moguće i bolje predsezonske rezultate ove godine, čemu bi mogao pridonijeti i kasniji termin uskrsnih blagdana i školskih proljetnih praznika koji se ‘naslanjaju’ na prvosvibanjske praznike.
Zbog usporene potražnje agencije ponovo poželjni partner
Komentirajući nešto usporeniji početni buking ove godine za Hrvatsku s nekih stranih tržišta, pogotovo kod velikih touroperatora, Fain kaže da svaka godina donosi nove izazove turizmu, pa i poslovanju agencija, te da je tako bilo prije i da će tako biti i u budućnosti, ali i da ovisno o segmentu posla kojim se pojedina agencija bavi ovise i njeni problemi.
Za agencijski posao kaže i da se sastoji od puno segmenata i radi se sa raznim tržištima, pa dok jednima u nekim segmentima odgovara usporeni booking, kod nekih drugih izaziva paniku.
Pritom opisuje primjer vlastite agencije i odjela koji se bavi privatnim smještajem za 2017., za koju kaže i da im je bila jedna od lošijih godina po ostvarenoj dobiti, jer su iznajmljivači bilježili veliku potražnju i naglo podigli cijene.
“To je nama, ali i drugim agencijama stvorilo probleme, jer mi našim partnerima nismo dizali cijene, a to znači i da u 2017. agencije nisu bile poželjni partner, jer su plaćale manje cijene od onih koje su iznajmljivači mogli dobiti na tržištu, tako da smo tu godinu u tom segmentu odradili s minimalnom dobiti. Ove godine je situacija ipak drugačija, potražnja je usporena odnosno na razini iz 2017., a kako se broj privatnih iznajmljivača i kapaciteta/kreveta kod njih u zadnje dvije godine povećao za oko 20 posto, jasno je da ima dosta kreveta i da ne bi ostali prazni agencije su ponovno poželjni partneri. Stoga, već sada sa sigurnošću mogu reći da će u segmentu privatnog smještaja i agencijskog posredovanja ovo biti dobra godina”, zaključuje Fain.
N1 pratite putem aplikacija za Android | iPhone/iPad | Windows| i društvenih mreža Twitter | Facebook | Instagram.