Tema Novog dana: Zašto je gorivo jeftinije u Srbiji i Bosni?

N1

Cijene goriva već nekoliko tjedana zaredom rastu. Bio uzrok podizanje trošarina na gorivo ili oscilacije na tržištu nafte, krajnje korisnike, odnosno vozače, jedino brine očekuju li nas nova poskupljenja. O tome kakve su cijene goriva kod nas i u regiji razgovarali smo s Tinom Bašićem s portala cijenegoriva.info.

Imali smo period najnižih cijena, a zatim i period najvećih poskupljenja. Zašto?

“Postoji nekoliko razloga zašto je došlo do ovakvog kretanja cijena goriva u Hrvatskoj. Cijena barela u svijetu nije referentna za određivanje cijene nafte u Hrvatskoj, već je to mediteransko tržište”

N1

Gorivo je u Hrvatskoj najskuplje, dok je u BiH najjeftinije. Zašto postoje tolike razlike u cijeni?

“Razlika je u trošarinama i u PDV-u. U BiH je PDV 17 posto, a u Srbiji 20 posto. Kada zbrojimo poreze i trošarine, oni čine čak 50 posto cijene goriva u Hrvatskoj”

N1

Što po vama možemo očekivati u budućnosti? Kako će se kretati cijene goriva?

“Nemoguće je predvidjeti, možemo samo pretpostaviti. Do prošlog tjedna cijene barela su skočile oko 14 posto. Mi sada nadoknađujemo taj rast izvana. Što će se događati s naftom vani i hoće li OPEC reagirati i snižavati cijenu barela i tu je aspekt i američkog dolara”

Imamo i fenomen slobodnog formiranja cijene ovisno o lokaciji benzinske postaje. Što to donosi na tržištu?

“To je problematično. Cilj liberalizacije je da konkurencija dovede do što niže cijene za što bolji proizvod. Mi imamo pet velikih igrača koji drže 99 posto tržišta. Od liberalizacije su marže naftnih kompanija porasle na 90 lipa, kunu”

N1

Imate li podatak utječu li cijene goriva na potrošnju?

“Ovisi. Postoje ljudi koji će vam reći da im je svejedno gdje će točiti gorivo, a postoje ljudi koji mi se javljaju da im kažem koliko će gorivo poskupjeti. Ljudima je važno hoće li benzin poskupjeti”

N1

Treba li češće usklađivati cijene goriva s cijenama barela nafte u svijetu?

“Mi ne znamo kolika je cijena nafte na mediteranskom tržištu, to je tajni podatak. Mediteransko tržište je zatvoreno tržište na kojem veliki igrači određuju cijenu nafte”

Kako je moguće da je ista cijena nafte bila prije pet godina, a cijena goriva je porasla za gotovo 50 posto?

“Trošarine su podizane čak tri puta, a najavljuju se i mogućnosti novih trošarina”