Sapunice – moćno oružje protiv ženskog obrezivanja

Lifestyle 13. lis 201608:34 > 08:40
Pixabay

Koliko god neobično zvučalo, sapunice bi mogle biti moćno oruđe u promjeni stava kada je posrijedi žensko obrezivanje, izvijestili su u srijedu znanstvenici, nakon objave rezultata studije provedene u Sudanu gdje je taj nehumani obred i dalje duboko ukorijenjen.

Znanstvenici kažu da rezultati njihove studije upućuju na to da bi zabavni televizijski program mogao poslužiti kao učinkovita alternativa oštrijem pristupu ovom problemu, poput kriminalizacije, te uvjeriti zajednice da odustanu od te opasne prakse.

“Rezultati do kojih smo došli pokazuju da se zabavni program može iskoristiti da bi se promijenio kulturološki odnos prema ženskom obrezivanju”, rekao je profesor sociologije Charles Efferson sa sveučilišta u Zuerichu.

U svijetu se obrezivanju godišnje podvrgne više od 200 milijuna djevojčica i žena. Ponekad je riječ o potpunom uklanjanju vanjskog dijela genitalija nakon čega se žene suočavaju s teškim posljedicama, nerijetko s fatalnom ishodom. Mnogi narodi obrezivanje smatraju znakom čistoće i preduvjetom za bračni život.

Obred je vrlo raširen u Africi, dijelovima Bliskog istoka i u Aziji. U Sudanu se, po podacima UN-a, obrezivanju podvrgava 87 posto djevojčica i žena u dobi između 15 i 49 godina, a u Egiptu čak 92 posto.

Švicarski i sudanski znanstvenici ustanovili su da su gledatelji sapunica u kojima su glavni protagonisti odustali od obrezivanja kasnije pokazali puno pozitivniji stav prema neobrezanim djevojčicama. Rezultati njihova istraživanja objavljeni su u časopisu Nature.

Grupa švicarskih i sudanskih znanstvenika snimila je četiri filma o obitelji u ruralnom Sudanu te ih prikazala tisućama seljana u više od 120 sudanskih zajednica.

Filmovi su se temeljili na zapletu karakterističnom za sapunice, kombinaciji ljubavi i intrige, no razlikovali su se u tome na koji su se način glavni protagonisti odnosili prema problemu ženskog obrezivanja. Iznosili su razne argumente za i protiv ovoga obreda, propitujući kulturološka uvjerenja o izgledima da se žena uda i ako nije obrezana.

Stajališta gledatelja provjerena su odmah nakon pogledanih filmova i tjedan dana poslije toga.

Znanstvenici tvrde da bi poruke ‘provučene’ kroz sapunice mogle imati puno veći utjecaj na populaciju od, primjerice, dokumentarnih filmova koje najčešće gleda obrazovaniji dio populacije otprije upoznat s problemom.

N1 pratite putem aplikacija za Android | iPhone/iPad | Windows| i društvenih mreža Twitter | Facebook | Instagram.