Zašto su automobili postali tako skupi?

Auto 15. sij 202414:47 0 komentara
Chuck Franklin / Alamy / Profimedia

Posjedovanje automobila već je desetljećima zaštitni znak američkog načina života. Ali čini se da je 2024. godine ljubavna priča o zemlji automobila dosegla kraj, budući da su automobili postali nedostupni milijunima.

Život je općenito poskupio nakon pandemije, uključujući troškove automobila, osiguranja automobila i popravaka automobila, piše Newsweek.

Cijene i novih i rabljenih automobila porasle su do rekordnih visina tijekom pandemije jer je automobilska industrija bila suočena s prekidima u opskrbnom lancu i nestašicom čipova. Od 2020. cijene novih automobila porasle su za 30 posto, prema podacima koje je aplikacija za kupovinu automobila s umjetnom inteligencijom CoPilot podijelila s Newsweekom.

U istom razdoblju cijene rabljenih automobila skočile su za 38 posto.

“Jedna od najizazovnijih godina”

U 2023. godini cijene novih automobila skočile su za 1 posto na prosječnih 50.364 dolara, dok su cijene rabljenih automobila pale za samo 2 posto u prosjeku 31.030 dolara. Ali kako stvari stoje, automobili su još uvijek jako skupi za mnoge Amerikance.

Prema CoPilotu, samo 10 posto popisa novih automobila trenutačno ima cijenu ispod 30.000 dolara. Stvari nisu puno bolje ni na tržištu rabljenih automobila, gdje samo 28 posto oglasa trenutačno ima cijenu ispod 20.000 dolara.

Prema listopadskom izvješću Market Watcha, Amerikancima je trebao godišnji prihod od najmanje 100.000 dolara da bi si priuštili automobil. To znači da više od 60 posto američkih kućanstava trenutno ne može priuštiti kupnju novog automobila, na temelju podataka iz popisa stanovništva. Za samce su brojke još gore, s 82 posto ljudi ispod granice od 100.000 dolara.

“Nema sumnje u to, 2023. bila je jedna od najizazovnijih godina za kupnju automobila, posebno za potrošače koji su savjesniji”, rekao je izvršni direktor CoPilota Pat Ryan.

“Cijene su znatno porasle u proljeće, potaknute samouvjerenim potrošačima u gornjem dijelu tržišta, i nikada se nisu u potpunosti oporavile. U većini marki i segmenata, cijene automobila jedva da su se pomaknule s razina na kojima su započele godinu. Kad također uračunate višestruka povećanja kamatnih stopa, nije bilo mnogo dobrih ponuda za kupce automobila”, dodao je.

Ima i dobrih vijesti

“Jednostavno rečeno, automobili su postali skuplji”, rekao je za Newsweek Joseph Yoon, analitičar u vodiču za kupce automobila Edmunds. “U studenom 2019. prosječna cijena transakcije za novo vozilo bila je 38.500 dolara. U studenom 2023. ta je brojka skočila na 47.939 dolara.”

Prekid proizvodnih opskrbnih lanaca zbog pandemije, kao i prevelika potražnja potrošača u 2021., stvarno su opteretili zalihe vozila i značajno povisili cijene, rekao je Yoon. “Trgovci su praktički imali kupce u redu za kupnju vozila koja nisu bila dostupna. Prekidi u opskrbnom lancu također su prisilili proizvođače da daju prednost profitabilnijim vozilima s većom opremom u svojim linijama, što je značilo da je zaliha dostupna za kupnju također imala višu cijenu”, objasnio je Yoon.

Karl Brauer, izvršni analitičar u iSeeCars, rekao je za Newsweek da očekuje da će cijene rabljenih automobila nastaviti blago padati 2024. “Zaostatak u potražnji za novim i rabljenim automobilima koji je porastao tijekom pandemije polako se smanjuje, ali s više od 2 godine ograničene proizvodnje novih automobila bit će potrebno barem toliko vremena da se ponuda dostigne”, rekao je.

“Makroekonomski čimbenici poput inflacije i viših kamatnih stopa također smanjuju potražnju za vozilima, ali nedovoljno da drastično padnu cijene automobila u doglednoj budućnosti”, dodao je Brauer.

No, osim poremećaja povezanih s pandemijom, postoje i drugi razlozi zbog kojih se čini da u SAD-u nema pristupačnijih automobila, kao i činjenica da se proizvođači automobila sve više usredotočuju na proizvodnju skupih SUV-ova dok izbacuju manja, jeftinija vozila koja bi koštala 20.000 dolara ili manje.

Dale Spencer / Alamy / Profimedia

“Proizvođači navode loše prodajne rezultate kao glavne razloge za ukidanje manjih, pristupačnijih vozila iz svoje ponude. Ali preferencije kupaca automobila također su se dramatično pomaknule prema većim vozilima u posljednjih 10-ak godina, a još više prema visokoj tehnologiji i pogodnostima udobnosti u obliku kamera, senzora, radara i velikih zaslona multimedije”, objasnio je Yoon.

Nažalost, sve te značajke imaju znatno višu cijenu, čak i ako je ona često viša od prosječne godišnje plaće milijuna Amerikanaca.

N1 pratite putem aplikacija za Android | iPhone/iPad i mreža Twitter | Facebook | Instagram | TikTok.

Kakvo je tvoje mišljenje o ovome?

Budi prvi koji će ostaviti komentar!