Izložba grafika "Carta incognita" istaknutoga suvremenog grafičara Hame Čavrka, otvorena u četvrtak u Kabinetu grafike HAZU, 19. je grafička mapa u nizu edicije "Argola - Carta incognita" pokrenute kako bi se vratio dignitet izvornoj grafici i skrenula pozornost ljubitelja umjetnosti na njezine specifičnosti.
Ediciju “Argola” Kabineta grafike Hrvatske akademije znanosti i umjetnosti (HAZU) pokrenula je muzejska savjetnica Slavica Marković zbog, kako je istaknuto u potankostima o toj ediciji, intenzivnije komunikacije sa suvremenim hrvatskim grafičarima, promocije njihovih recentnih poetika, poticanja primjene plemenitih grafičkih tehnika i oblikovanja hrvatskoga grafičkog kolaža, stvaranja svojevrsnoga dijagrama koji detektira i iscrtava pulsiranje hrvatske grafičke scene.
Grafička ploča kao prostor oslobađanja kreativne energije
O životu i radu Hame Čavrka, rođena u Sarajevu 1950. gdje je 1977. i diplomirao na Akademiji likovnih umjetnosti, uvodno je govorila upraviteljica Kabineta grafike HAZU Vesna Kedmenec Križić, a kustosica izložbe Ružica Pepelko približila je posjetiteljima umjetnikovu novu grafičku mapu.
Pepelko, koja je i autorica teksta u pratećem katalogu, tako je istaknula da “Čavrkove grafičke otiske, kao i druge otiske Edicije Argola, odlikuje majstorstvo u postupku preslojavanja matrica, živa materičnost transparentnih planova te fina koloristička tonska i rasterna gradacija snažnoga prostornog dojma”.
Sagledavajući Čavrkov dugogodišnji pasionirani angažman u mediju grafike, izvjesno je, smatra Pepelko, kako je grafička ploča za njega prostor oslobađanja kreativne energije, topos posvajanja imaginativnih zamisli i polje utisnuća artističkog identiteta.
Zato, dodala je, “ako je grafička matrica Čavrkova “tabula rasa”, onda je grafički list uistinu karta nepoznatog, odnosno iluzionirana karta nedokučivih nebeskih sfera”.
Pepelko je objasnila kako grafički projekt “Carta incognita” podrazumijeva posvećenost jednoj ideji, konceptu, intrigira svojom protežnošću dužom od desetljeća te imponira mogućnostima metjerskih sintaksi.
Tehnika akvatinte omogućuje grafičaru neizmjernu igru
Umjetnik, koji je po primarnom obrazovanju kipar, zahvalio je okupljenima koji su u velikom broju nazočili svečanom otvorenju izložbe. Posebnu zahvalnost uputio je pak nekolicini ljudi, među kojima i bivšem ministru kulture Boži Biškupiću jer je od 80-tih godina prošloga stoljeća sustavno pratio i poticao njegov rad nakon što je iz jednoga métiera prešao u drugi, te poticao i druge umjetnike grafičare u vrijeme kada je, zbog drugih tehnologija, grafika zapravo nestajala.
Zahvalio je i Ivici Šišku jer ga je naučio temeljnim postulatima grafike tako da se, podsjetio je Čavrk, on osobno sve više odmicao od kiparstva i približavao grafici u kojoj se pak, objasnio je, primjećuje trodimnezionalnost zahvaljujući tomu što se bavio plastikom.
Posvjedočio je kako je ova mapa nastala nakon zdravstvenih problema koje je imao te je na neki način bila i izazov da provjeri ima li dovoljno snage da to napravi.
Objasnio je kako je tehnika akvatinte u kojoj je ciklus nastao najviše u službi slikarstva, a raster koji proizvodi omogućuje da se možete neizmjerno igrati kao da slikate na platnu.
Izložba je otvorena do 13. ožujka radnim danom od 10 do 16 sati, a subotom i nedjeljom je zatvoreno.
N1 pratite putem aplikacija za Android | iPhone/iPad | Windows| i društvenih mreža Twitter | Facebook | Instagram.