Glazbena se industrija u pandemijskoj 2020. suočila s velikim izazovima, no zahvaljujući racionalizaciji poslovanja Hrvatskog društva skladatelja i stručne službe ZAMP, uspješno je očuvana stabilnost te ublažen pad prihoda članovima, a godina je završena bolje od očekivanog.
“Presretni smo: u ovome smo trenutku na nekih minus deset posto u odnosu na 2019. Ne znam tko bi u ovoj industriji smio time biti nezadovoljan”, rekao je glavni direktor HDS ZAMP-a Nenad Marčec u srijedu na predstavljanju godišnjeg izvješća o poslovanju u 2020. te poslovnih rezultata vezanih uz ostvarivanje autorskih prava u Hrvatskoj, koje ZAMP ostvaruje za gotovo deset tisuća hrvatskih autora.
“Godina 2020. bila je sigurno jedna od najturbulentnijih u povijesti rada ovoga društva. Bilo je puno teških trenutaka – lockdown koji je proizveo strašan pad prihoda i izazvao otpuštenje zaposlenika, a čak sto ljudi je krenulo na rad od kuće”, dodao je Marčec. No, zahvaljujući aktivnostima usmjerenim na očuvanje stabilnosti poslovanja i ublažavanje financijskoga pada u prihodima članova, poslovanje Društva uspješno je prilagođeno financijskim poremećajima te suprotno predviđanjima godinu nije završilo s gubitkom, već je ostvaren mali višak prihoda nad rashodima.
“Bilo je teško, bila je to zbilja godina koja se, nadam se, neće više nikada ponoviti. Ali, uspjeli smo prilagoditi poslovanje, smanjiti troškove, reorganizirati se, pomoći članovima koji su također bili u krizi”, istaknuo je Marčec. U okviru racionalizacije poslovanja, služba je za raspodjelu članovima na ime autorskih muzičkih prava, za svjetske i domaće autore i nositelje prava, osigurala gotovo 86,4 milijuna kuna, što je “samo” 14,9 posto manje nego prethodne, rekordne 2019. godine.
Snažan rast digitalnih prihoda
U prošloj su godini ostvareni prihodi od ukupno prikupljenih autorskih naknada u iznosu od 119,65 milijuna kuna, što je pad od 15,3 posto u odnosu na prethodnu godinu. Marčec je naglasio kako je, da bi se ublažio pad prihoda autorima, Društvo osiguralo dodatna 4 milijuna kuna te je za pomoć članovima u korona-krizi i za pomoć od potresa izdvojeno dodatnih 800 tisuća kuna. Prikupljeno je i 250 tisuća kuna za pomoć Glazbenoj školi Frana Lhotke u Sisku.
U godini u kojoj je zabilježen godišnji pad naplata autorskih naknada za koncerte od 57 posto, te za priredbe od 64 posto, uslijed pojačanog naglaska aktivnosti Društva usmjerenih na naplatu potraživanja od digitalnog tržišta, zabilježen je rast digitalnih prihoda te je u prošloj godini s toga izvora za raspodjelu osigurano 7 milijuna kuna, ili čak 300 posto više u odnosu na 2019.
Najveći iznos pritom je stigao od YouTubea, a slijede Deezer, Spotify i Google Play. U obračunu su se prvi put našli i prihodi s Facebooka i TikToka.
“Nadamo se da ćemo zadržati taj rezultat do kraja ove godine i, ako tako bude, bit ćemo ponovno jako zadovoljni, a onda, naravno, očekujemo daljnji rast u idućim godinama”, zaključio je Marčec.
Šaban: Pandemija još nije gotova
Oprezni optimizam izrazio je i glavni tajnik HDS-a Antun Tomislav Šaban. Izrazivši zadovoljstvo postignutim u jedinstvenoj i izazovnoj 2020. godini, istaknuo je da je HDS uspio izbalansirati poslovanje smanjivši troškove, prilagodivši se i prenamijenivši sredstva od umjetničkih i kulturnih projekata za fond solidarnosti kolegama koji su na najdirektniji način bili pogođeni potresom i ograničenjima koja proizlaze iz pandemije.
U okviru mjera stabilizacije poslovanja i odgovora na ograničenja uzrokovana pandemijom, u 2020. godini, HDS je umanjio sredstva za projekte na tri milijuna kuna. Istovremeno su osmišljene nove aktivnosti, prilagođene novonastaloj situaciji, kao što je portal glazba.hr, audio-vizualno snimanje koncerata i festivala, te drugi serijal tv dokumentarca “Zanimanje autor”, za koje je izdvojeno dodatnih 920 tisuća kuna.
HDS je najpogođenijim članovima pomogao s ukupno 850 tisuća kuna direktne pomoći, a 36 je članova dobilo ukupno 350 tisuća iz državnog proračuna za potporu samostalnim umjetnicima.
Ocijenivši da je prošla godina unatoč svim ograničenjima uspješno završena, Šaban je upozorio da treba biti spreman na nove izazove u 2021. “Nažalost, pandemija još nije gotova. U ovome trenutku sve još uvijek dobro izgleda, ali vidimo što se događa u inozemstvu tako da je realno da ćemo opet ići u neka ograničenja”, kazao je. Kako bi se pripremio na potencijalne nove šokove, HDS poslovanje za ovu godinu planira oprezno, zadržavajući procjene na prošlogodišnjim brojkama.
Ivi Lovrec Štefanović i Nikši Bratošu Nagrade HDS-a
Već desetljećima tradicionalno se dodjeljuju i nagrade Hrvatskog društva skladatelja. Ove su godine svečano uručene novinarki Hrvatskog radija Ivi Lovrec Štefanović (Nagrada Vatroslav Lisinski za doprinos hrvatskom glazbenom stvaralaštvu) i predsjedniku Hrvatske glazbene unije Nikši Bratošu (Nagrada Adalbert Marković za afirmaciju položaja skladatelja i autorskih prava).
Dobitnici godišnjih nagrada HDS-a za 2020. su i Srećko Bradić (Nagrada Boris Papandopulo), Katarina Livljanić (Nagrada Josip Andreis), Ivan Dečak (Nagrada Milivoj Koerbler) i Davor Križić (Nagrada Miroslav Sedak Benčić), dok je Zlatko Potočnik dobitnik Nagrade Franjo Ksaver Kuhač za životno djelo.
Želeći pokazati optimizam u pogledu postupnoga povratka glazbe na terase kafića i u ugostiteljske objekte te, po riječima voditelja komunikacija HDS-a Milana Majerovića Stilinovića, podsjetiti na vrijednost glazbe i činjenicu da od glazbe žive tisuće ljudi u Hrvatskoj, HDS je u srijedu organizirao glazbeno druženje “Glazba se vraća” s nastupima u Rougemarin Parku mlade nagrađivane flautistice Maje Batinjan, te Matije Cveka i Funkensteinsa.
N1 pratite putem aplikacija za Android | iPhone/iPad i društvenih mreža Twitter | Facebook | Instagram.
Kakvo je tvoje mišljenje o ovome?
Budi prvi koji će ostaviti komentar!