Newyorški muzej suvremene umjetnosti MoMA 8. ožujka otvara veliku retrospektivnu izložbu islandske glazbenice Bjork, na kojoj će predstaviti sva lica te proslavljene pjevačice, skladateljice i performerice u proteklih više od dvadeset godina njezine intrigantne i inovativne karijere.
U predvorju Muzeja izložit će se inovativni instrumenti s “Biophilie”, programirani da sviraju glazbu koju je Bjork skladala za taj album, a uz koji je integrirajući glazbu, dizajn i digitalnu tehnologiju objavila aplikaciju, prvu koju je MoMA uvrstila u svoj stalni postav.
Dio izložbe posvećen je video instalaciji “Black Lake”, novoj akviziciji MoMA-e. Riječ je o desetominutnom video uratku za pjesmu s albuma “Vulnicura”, koji je u režiji Andrewa Thomasa Huanga snimljen prošlog ljeta na Islandu i koji kroz prizore spilja, klanaca, lave i polja reflektira slike boli, propadanja i ponovnog rođenja.
Njezinih osam albuma “Debut” (1993.), “Post” (1995.), “Homogenic” (1997.), “Vespertine” (2001.), “Medulla” (2004.), “Volta” (2007.), “Biophilia” (2011.) i Vulnicura (2015.) predstavljeno je kronološki u posebnom interaktivnom audio doživljaju, najavljeno je na internetskim stranicama Muzeja.
Svaki je album predstavljen kroz pomno osmišljene i iznimne vizualne prizore koje izražavaju i utjelovljuju njezinu glazbu, a izloške povezuje osobni i poetski narativ slavnog islandskog pisca Sjona.
Izloženi su i roboti dizajnirani za video “All Is Full of Love” te njezine haljine i kostimi za spotove i turneje, među kojima se ističe ‘labud’ makedonskog dizajnera Marjana Pejoskog, u kojoj je ostavila dojam na crvenom tepihu Oscara, te haljina u obliku zvona Alexandera McQueena.
Poseban prostor rezerviran je za projekcije njezinih video spotova, koji su uobičajeno kombinacija eksperimentalnog stvaralaštva, tehnologije, naracije i performansa te rezultat bliske suradnje Bjork s redateljima na koncepciji i izvedbi.
Po riječima autora izložbe, kustosa Klausa Biesenbacha, Bjork je beskompromisno originalna, uspješna autorica i umjetnica, otvorena za suradnju i interpretaciju svog rada. Kako bi što bolje prikazala i izrazila svoju glazbu Bjork je zadnjih desetljeća redovito surađivala s fotografima, filmskim i video umjetnicima, dizajnerima, arhitektima, inovatorima, nerijetko prelazeći granicu najkreativnijih područja, ustvrdio je u najavi izložbe kustos, čiju je ideju o retrospektivi islandska pjevačica prije petnaest godina odbila.
Na Facebook stranici Bjork, koja ima više od tri milijuna sljedbenika, nedavno je objavljen isječak iz intervjua u kojemu je izjavila da joj je smiješna ideja retrospektive jer uvijek razmišlja o onome što će sljedeće napraviti. A upravo je činjenica da ima priliku napraviti i nešto novo za izložbu bio razlog što je ovaj put pristala.
“Da budem iskrena ne znam kakva je točno publika MoMA-e, ali zamišljam da će netko tko ne sluša previše glazbu, kada s obitelji posjeti moju izložbu, otkriti zvuk i pomisliti kako mu se sviđa što valovi zvuka prolaze njegovim tijelom i kako želi čuti još”, rekla je Bjork.
Osim novog albuma i izložbe, početak ove godine Bjork će obilježiti i monografijom “Bjork: Archives”, koja će ju oslikati kroz mješavinu poezije, akademskih analiza, filozofskih tekstova i fotografija. Izložba će biti postavljena do 7. lipnja, a njezino otvaranje pratit će serija nastupa u New Yorku.