Serija regionalnih konferencija "Europoly", multidisciplinarni projekt udruga iz Hrvatske, Srbije, BiH i Austrije posvećen temi migracija kroz povijest od gastarbajtera do izbjeglica, nastavlja se od 2. do 11. svibnja u zagrebačkom Kulturno-informativnom centru.
Prva konferencija organizirana je u Beogradu u travnju ove godine, a nakon zagrebačke, održat će se u rujnu i prosincu u Sarajevu i Beču.
Uz konferenciju, projekt obuhvaća izložbeni program i filmske projekcije koji se bave ponajprije migracijama s područja jugoistočne Europe na zapad, počevši od velikog vala gastarbajtera u šezdesetima i sedamdesetima, preko ratnih izbjeglica iz devedesetih te odlazaka mladih u svjetske metropole i konstantnog odljeva mozgova, do najnovije izbjegličke krize koja se preko Balkana kreće prema europskim zemljama.
“Namjera projekta je istražiti i mapirati intenzivan društveni, kulturni i umjetnički utjecaj koji je dugotrajan val migracija ostavio na zemlje zapadnog Balkana i na zemlje koje su najčešće finalna migrantska destinacija”, ističe se u najavi događanja, koje organiziraju udruge Bijeli val, Krokodil, Crvena i Blockfrei.
Okosnica i polazišna točka projekta je Europoly – The European Union Identity Trading Game, umjetnička instalacija srpsko-austrijskog umjetnika Dejana Kaludjerovića, igra trgovanja europskim identitetom nalik na Monopoly.
Njegova instalacija preispituje položaj imigranata u Europskoj uniji, samu ideju Unije te jaz između ideala i prakse. Građani zemalja koje nisu u EU, a koji ondje rade, fotografirani su i zastupljeni u igri sa svojim profesijama, a veliku ulogu u tome hoće li uspjeti postati dio EU i preuzeti novi europski identitet ovisi i o čistoj sreći.
Instalacija se izlaže u galerijama na sve četiri lokacije i svi posjetitelji mogu odigrati partiju igre.
U sklopu izložbenog programa predstavlja se i video uradak “GUESTures/GOSTIkulacije”, dio projekta vizualne umjetnice Margarete Kern o ženama koje su krajem šezdesetih emigrirale iz Jugoslavije u Zapadni Berlin kako bi radile u tvornicama koje proizvode video i televizijsku opremu. Tim radom ona daje prostor ženama koje su bile velik dio populacije migrantskih radnika, no čije su priče uglavnom odsutne iz službenih povijesti i arhiva kao i kolektivnog imaginarija.
U sklopu konferencije 2. i 3. svibnja održat će se dva panela na kojima će sudjelovati umjetnici, filozofi, politolozi, antropolozi. Jedan je posvećen društveno angažiranim umjetničkim praksama kritičnim prema migracijskoj i kulturnoj politici EU, a drugi politikama identiteta i migracijskim praksama “na (ne)imaginarnom” Balkanu.
Od 4. do 6. svibnja u KIC-u će se održati filmski ciklus s osam recentnih filmova i kultnih klasika koji preispituju hibridni položaj gastarbajtera i migranata u balkansko-europskoj svakodnevici, od etnološke studije “Halo München” Krste Papića, preko crnohumornog dokumentarca “Dragan Wende West Berlin” Lene Müller i Dragana von Petrovića do subverzivnog “Montenegra” Dušana Makavejeva.
Prikazat će se i dokudrama “Druga generacija” Želimira Žilnika o petnaestogodišnjem Pavli koji se iz Stuttgarta vraća u Jugoslaviju, gdje prolazi identitetsku i ideološku krizu, kratki film Krste Papića “Specijalni vlakovi” te “Pogrebnik” Dragana Nikolića.
“Katzelmacher” je komad iz Fassbinderove radikalne faze o grupi mladih u Münchenu čiju rutinu uzdrma dolazak grčkog migrantskog radnika, kojega glumi sam Fassbinder, dok “Flotel Europa” Vladimira Tomića govori o redateljevu odrastanju na istoimenom izbjegličkom brodu usidrenom u kopenhaški kanal.
Ulaz na sva događanja je besplatan.
N1 pratite putem aplikacija za Android | iPhone/iPad | Windows| i društvenih mreža Twitter |Facebook | Instagram.