Stotine radnika "Pružnih građevina" prosvjedovale u Zagrebu

N1

Opstanak tvrtke Pružne građevine koja zapošljava dvije tisuće ljudi dovedena je u pitanje.

Sindikalisti strahuju da ih čeka stečaj ili otpuštanje radnika iako posluju pozitivno. Crni scenarij vide zbog nemogućnosti natjecanja na obnovi pruge Dugo Selo – Križevci pa su u četvrtak organizirali prosvjed na Markovu trgu.

Radnici su nezadovoljni jer se njihova tvrtka ne može natjecati za posao na obnovi i  modernizaciji pruge Dugo Selo – Križevci, vrijedan 198 milijuna eura.

U emisiji Novi dan jutros je gostovao ministar prometa, pomorstva i infrastrukture Siniša Hajdaš Dončić, koji je komentirao današnji prosvjed.

“Oni prosvjeduju zbog protivljenja restrukturiranju tvrtke. Generalno ih financiraju porezni obveznici, tvrtka je neefikasna u 21. stoljeću. Priče i spinovi da tvrtka ostvaruje dobit nisu točni, točno je da HŽ Infrastruktura ostvaruje dobit. Podržavam HŽ Infrastrukturu i poručujem im – samo naprijed!”, kazao je Hajdaš Dončić.

Dodao je da je u toj tvrtki broj djelatnika prevelik te da su ozbiljne tvrtke napravile analize, kao i da će 700 radnika ostati bez posla. “Dobit će otpremnine koje su iznadprosječno visoke. Ono što je bilo jučer ne vrijedi danas. Ušli smo u EU i tome se moramo prilagoditi”, objašnjava ministar Hajdaš Dončić.

 “Stranci će raditi, a Hrvati će završiti na burzi”

Predsjednik Sindikata hrvatskih željezničara Ivan Forgač podsjetio je kako su Pružne građevine isključene iz natječaja za izvođenje radova na obnovi i modernizacije pruge Dugo Selo – Križevci, vrijednog 200 milijuna eura, zbog čega bi dosad najuspješnija tvrtka u sastavu HŽ-a mogla završiti u stečaju.

Forgač smatra da je ta odluka suprotna odredbama Zakona o javnoj nabavi i da se, suprotno nekim tumačenjima, ne radi o sukobu interesa tvrtki HŽ Infrastruktura i Pružne građevine. Rješenje vidi u tome da HŽ Infrastruktura više ne bude korisnik sredstava EU, već bi to trebala biti posebna državna agencija.

Dodaje kako su Pružne građevine jedna od najvećih hrvatskih građevinskih tvrtki koja zapošljava 1400 stalnih, te još 700 sezonskih radnika, i uz to je u 2014. ostvarila dobit od 100 milijuna kuna.

Umjesto da se Pružnim građevinama omogući sudjelovanje u projektima koji će u perspektivi zapošljavati tisuće radnika i u duljem razdoblju donositi možda i 10 milijardi kuna prihoda, Uprava HŽ Infrastrukture i Skupština i Uprava Pružnih građevina nastavljaju aktivnosti na otpuštanju 750 radnika i izmjenama Kolektivnog ugovora kojim će se smanjiti plaće i prava preostalih radnika, rekao je Forgač.

Očito su projekti koje sufinancira EU unaprijed “prodani” strancima, dok će privatnim hrvatskim tvrtkama eventualno pripasti tek najjednostavniji poslovi, koje će dobiti kao podizvođači, a na njima nema značajnije zarade.

Stranci će raditi vrijedne, specijalizirane poslove iz kojih će izvlačiti dobit, a hrvatski će radnici završiti na burzi jer nije reorganizirana HŽ Infrastruktura, tvrdi Forgač.

Zaustavljanje obnove pruga, koja ionako kasni, gurnut će željezničke prijevoznike u nekonkurentnost i prisiliti ih na gašenje usluga u unutarnjem prometu. HŽ-u bi moglo ostati samo osiguranje tranzita i pristupa lukama, nakon čega će Hrvatska na području željeznice postati obična kolonija, poručio je Forgač.

Predsjednik Sindikata željezničara Hrvatske Zoran Maršić zatražio je da se tvrtki Pružne građevine omogući normalno poslovanje kako bi njezini radnici mogli zaraditi plaće. Upozorio je kako je izgubljen već četvrti natječaj za posao, što se više ne smije ponoviti.