Kako brodogradnju učiniti profitabilnom?

Vijesti 23. svi 201907:08 > 07:10
N1

Hoće li Kinezi spasiti Uljanik i 3. maj ili neće? Kako brodogradnja u Koreji i Kini može biti profitabilna, a u Hrvatskoj se po brodu gubilo i do 100 milijuna kuna? Koliko će porezne obveznike stajati nedovršeni brodovi?

To su neka od pitanja na koja su na HTV-u odgovarali ministar gospodarstva, poduzetništva i obrta Darko Horvat, član Nadzornog odbora Brodosplita Darko Pappo, predstavnik radnika u NO 3. maja Juraj Šoljić, predstavnik radnika u NO Uljanika Samir Hadžić te predsjednik pulskog IDS-a Robert Cvek.

Novac koji je bio iz državnog proračuna namijenjen za restrukturiranje 3. maja završavao je u Puli, ističe Juraj Šoljić, koji dodaje da “institucije sigurno istražuju što se događalo”.

– Istraga će se vjerojatno širiti, dodaje Šoljić.

Što se tiče interesa Kineza kaže “da bi volio da je to ozbiljna priča”. Dodaje da je 3. maj ušao u probleme 2013. godine kada je prodan Uljaniku “koji je evidentno već tada bio u problemima”.

Ministar Darko Horvat kaže da je stiglo pismo iz Jan de Nula, koje govori da su blizu dogovoru (vezano uz završetak izgradnje polarnog kruzera Scenic eclipse u Uljaniku op.a.). Ministar ponavlja da je država spremna investirati da bi smanjila veću štetu. U brod Jan de Nula do 30 milijuna eura, a u Rijeci nešto manje.

– U trenutku kada tržišnom cijenom prodamo brodove u Rijeci, vratit ćemo u proračun puno više od onoga što je potrebno da bi se brodovi završili. Želimo sve to zaključiti ugovorima.

Horvat kaže da Jan de Nul ne vjeruje da se brod može završiti u Puli te se u Vladi slažu da se brod otegli i završi i stavi u funkciju.

Samir Hadžić kaže da je za brodove u 3. maju da je s brodovlasnicima prije četiri mjeseca bilo dogovorena mogućnost završetka.

– Država se sjetili četiri mjeseca kasnije, a zašto nije, vidjet ćemo. S dovršetkom broda Jan de Nula mogla se umanjiti šteta za državni proračun i ne otpuštati radnike. Ja njih 600 gledam u lice kako potpisuju otkaze, a dobivali su razna obećanja.
Horvat je rekao da je Hadžić nekorektan i da laže vezano uz obećanja oko isplate plaće.

– Stanite uz mene i gledajte te radnike koji potpisuju otkaze, replicirao je pak Hadžić Horvatu.

Brodogradnja može biti profitabilna, a druga je priča zašto nije bila profitabilna.

– Brodosplit je restrukturiran i uspješno je poduzeće, već treću godinu poslujemo s profitom, ističe Darko Pappo dodajući da će u četvrtak porinuti brod.

Spomenut je i Brodotrogir koji je u problemima, a vlasnik Danko Končar je jednostrano ukinuo kolektivni ugovor, tvrdi sindikalist Šoljić.

– U Brodotrogiru se događaju problemi, Končar je zatražio sastanak. Za sada nemamo termin vezano uz taj mogući sastanak.

Predsjednik pulskog IDS-a Robert Cvek što se tiče brodogradilišta Uljanik, prostornom planovima je utvrđeno da se tamo može raditi samo brodograđevna djelatnost. Demantira da je bilo špekulativnih radnji vezano uz zemljište.

Sami Hadžić dodaje da Kineze ne zanima izgradnja brodova u Hrvatskoj.

– Oni imaju milijun kilometara navoza. Njih zanima Brodarski institut, tehnološki napredni projekti. Oni nas mogu eventualno spasiti na način ako imaju povezano s lukom, željeznicom pa gradnjom…Ali mi smo njima kap u moru.

Sindikalist Šoljić je poručio “ministre, molim vas, odvojite nas od Uljanika”.

Zamolio ga je i da se povuku potezi kako bi se završili brodovi u 3. maju za kanadskog naručitelja.

– On želi i da napravimo nove brodove. Kinezi mu takav tip broda ne mogu isporučiti do 2022.

Ministar Horvat kaže da je sve to skupa izvedivo.