Na sastanak u organizaciji udruge Glas poduzetnika i Inicijative povremenog prijevoza putnika o nezavidnoj situaciji u kojoj su se našli povremeni prijevoznici, u utorak su došli samo predstavnici tri leasing društva i Hanfe, a nitko iz pozvanih ministarstava, pa su iz Inicijative najavili novi prosvjed za četvrtak.
Predstavnik Inicijative povremenog prijevoza putnika Hrvoje Slišković izjavio je nakon sastanka da je razočaran odazivom s obzirom da su se pojavili predstavnici samo tri leasing društva – Erste, RBA i Unicredit i predstavnik Hanfe, a nitko od pozvanih iz ministarstava.
Po njegovim riječima, s predstavnicima Erste, RBA i Unicredit konstruktivno su razgovarali te dogovorili okvir po kojem će ubuduće poslovati. Slišković je pozvao predstavnike ostalih leasing kuća, koji nisu došli na današnji sastanak, da se tijekom današnjeg dana i očituju o namjerama što su spremni napraviti za spas branše povremenog prijevoza.
Podsjetio je da Inicijativa od banaka i leasing društava traži moratorij na kredite i leasinge na rok od najmanje 12 mjeseci s otpisom kamata, ali i bespovratna sredstva iz fondova EU za spas branše, kao i produljenje mjera za očuvanje radnih mjesta na dodatna 3 mjeseca za te djelatnosti i ukidanje periodičkih tehničkih pregleda za vrijeme trajanja epidemije. Žele i da im se kamate na kredite otpišu ili smanje na razinu od 0,5 do 1 posto, sa sadašnjih 4 posto.
“Mi sada ne funkcioniramo, većina nas je prestala raditi još u veljači, a od 1. ožujka naš je prihod nula kuna”, rekao je Slišković dodavši da minimalno još dva mjeseca neće imati nikakav prihod, sve dok se ne normalizira zračni promet.
S druge strane, većina ih još zapošljava radnike što bi se, kaže, moglo promijeniti ako se ne produže državne mjere za očuvanje radnih mjesta.
Nakon dva održana prosvjeda, Inicijativa je najavila novi u četvrtak u 13 sati na Markovom trgu. Slišković je pozvao premijera Andreja Plenkovića da se pojavi pred prosvjednicima.
Prosvjed počinje, kao i prošlog četvrtka, na parkiralištu pored Zagrebačkog velesajma, a završava na Markovom trgu u 13 sati.
Izvršni direktor udruge Glas poduzetnika Dražen Oreščanin istaknuo je kako je očito iz prikupljenih dokumenata da mnoga leasing društva nisu poštivala inicijalne preporuke Hanfe, da su prijetili prisilnom naplatom te naplaćivali kamate u razdoblju moratorija.
“Hanfa već proučava navedene slučajeve, a naša je dužnost upoznati javnost kako se pojedine leasing kuće odnose prema poduzetnicima i do tada urednim platišama pogođenim Covid-19 krizom”, naveo je Oreščanin.
Hanfa je naime prošli tjedan izdala dodatne preporuke za lakšu otplatu lesinga, koje se uz ostalo odnose na mogućnost ugovaranja moratorija na razdoblje duže od tri mjeseca i prestanak naplaćivanja obračunatih kamata u razdoblju moratorija.
Među ostalim preporučila je obustavu svih postupaka prisilne naplate tijekom ugovorenog razdoblja moratorija za ranije uredne korisnike leasinga, kao i da se tijekom odgode ne obračunavaju i ne naplaćuju zatezne kamate primateljima leasinga kojima je odobrena odgoda plaćanja.
Prema Hanfinim podacima, do 1. svibnja leasing kuće odobrile su reprogram za 67,7 posto leasing ugovora za koje je to zatraženo odnosno za 77,5 posto vrijednosti svih ugovora, dok je preostali dio zahtjeva u obradi.
Predsjednik udruge Glas poduzetnika Hrvoje Bujas također se u utorak požalio zbog izostanka predstavnika većine leasing kuća te ministarstava. Smeta mu i što Ministarstvo turizma već duže vrijeme ne odgovara na njihove dopise, a što smatra nedopustivim. Leasing kuće upitao je žele li za par mjeseci imati tisuće autobusa, vozila i plovila u svojim dvorištima ili žele pomoći da ta branša opstane.
Udruga Glas Poduzetnika nedavno je, u ime charter tvrtki, tvrtki za povremeni prijevoz, rent-a-car tvrtki i putničkih agencija, predložila Hanfi i leasing kućama moratorij na leasinge do 18 mjeseci po modelu 6+3+3+3+3, napominjući da su neke djelatnosti na rubu propasti zbog koronakrize i troškova leasinga.
U povremenom prijevozu postoji 1.200 licenci u unutarnjem i oko 800 u međunarodnom prijevozu, branša zapošljava oko 20.000 ljudi, raspolaže s 15.000 vozila, kombija i autobusa, od kojih je minimalno 30 posto na leasingu.
Nadalje, više od 300 rent-a-car tvrtki ima oko 25.000 vozila, od kojih je 15.000 na leasingu. Stotinjak najvećih charter tvrtki ima ukupno oko 4.500 brodova na leasingu i oko 1.800 zaposlenih, a na njih se dodatno naslanjaju servisi, nautičke trgovine, ugostitelji na otocima i mnogi drugi.
Prijedlog udruge u ime više od 500 tvrtki njezinih članica koje se bave tim djelatnostima je među ostalim da se uspostavi moratorij na leasinge od 6-18 mjeseci s minimalnom kamatom za vrijeme grace perioda od 0,5 posto (6 mjeseci) do 1 posto (18 mjeseci), uz produljenje roka otplate za isti period koliko će trajati moratorij, bez ikakvih dodatnih naknada.
Također, traže i produljenje mjera za očuvanje radnih mjesta na dodatna 3 mjeseca za te djelatnosti te ukidanje periodičkih tehničkih pregleda za vrijeme trajanja epidemije.
Alternativa je, ističu iz udruge, povratak na tisuće vozila i plovila te slanje tisuća ljudi na zavod za zapošljavanje, kao i prestanak poslovanja minimalno trećine od više od 5.000 tvrtki registriranih za navedene djelatnosti.
N1 pratite putem aplikacija za Android | iPhone/iPad | Windows| i društvenih mreža Twitter | Facebook | Instagram.