Sindikat hrvatskog vozača i Udruga hrvatskih cestovnih prijevoznika potpisali su u srijedu sporazum o suradnji kako bi osigurali jedinstven nastup pred državom, izborili što veći dio 'kolača' u transportu novog tržišta Europske unije te zadržali profesionalne vozače koji se spremaju napustiti Hrvatsku.
Sklapanjem tog sporazuma stvorene su okolnosti za sklapanje kolektivnog ugovora koji će se primjenjivati u svim tvrtkama članicama udruge cestovnih prijevoznika, a nakon što osiguraju reprezentativnost, namjeravaju tražiti da se kolektivni ugovor proširi na sve ostale prijevoznike.
Time bi se brojne male prijevozničke tvrtke, koje radnike prijavljuju na minimalac, dovelo u jednak položaj na tržištu kao i ostale prijevoznike koji plaćaju velike obaveze za svoje radnike, rekao je predsjednik sindikata Miljenko Gočin.
Predsjednik Udruge hrvatskih cestovnih prijevoznika Dragutin Kranjčec kaže, pak, da žele napraviti kodeks vozača i tvrtki kako bi se mogli osloniti jedni na druge jer na tržištu, primjerice ima vozača koji su u pet godina promijenili 20 tvrtki i ni jedna im nije dobra, što smatra nemogućim.
“Radio sam u Njemačkoj, kad sam odlazio iz Mercedesa dobio sam napisano kakav sam radnik, tako bi trebalo biti i u Hrvatskoj, ne samo u prijevozništvu nego u svemu”, rekao je Kranjčec.
Dodao je da je udruga koju vodi osnovana prije osam godina, “u trenutku nerada institucija” koje su dužne brinuti o hrvatskom gospodarstvu, uključujući i prijevoznike.
Gočin kaže da se institucije zahvaljujući sporazumu više neće moći izvlačiti pred sindikatima i poslodavcima koji će nastupati zajedno u zahtjevu za boljim cestovnim prometom.
Jurčec: Vozačima od 5.000 do 7.000 kuna
Potpredsjednik Udruge Vladimir Jurčec vjeruje da svaka ‘normalna’ tvrtka u Hrvatskoj može dati vozaču između pet i sedam tisuća kuna plus dnevnice za posao te zaključuje da iz zemlje nitko ne treba ići. Pita se što će vozači u Njemačkoj s obzirom da kod njega zarađuju po 12-13 tisuća kuna
No, po podacima sindikata, iz Hrvatske je dosad otišlo oko dvije tisuće vozača, a Gočin kaže da još dobar broj ljudi čeka da završi školska godina kako bi mogli otići s obiteljima iz zemlje.
Ipak, smatra da situacija još nije opasna jer većina ljudi još dogovora poslove na jezicima s našeg područja, ali bi do problema moglo doći kad ljudi počnu dogovarati poslove na njemačkom jeziku.
“Naši vozači uglavnom su dobri i savjesni radnici, a strani poslodavac, kad uoči da ne postavljaju previše pitanja, primjerice hoće li spavati u kabini, traže još takvih ljudi, radnici ih upućuju na svoje bivše tvrtke u Hrvatskoj koje zbog toga postaju ugrožene”, ispričao Gočin.
Kranjčec kaže da njegova tvrtka ne osjeća nedostatak radnika, ali s tim problemom je problemom, dodaje, suočena sjeverozapadna Hrvatska gdje je koncentriran najjači transport.
Kako je Mađarska riješila problem nedostatka vozača?
Mađarska je problem nedostatka vozača riješila tako što je povukla 30-ak milijuna eura iz EU naklon čega je raspisala natječaj za 6000 vozača na koji se javilo njih 25 tisuća vozača s B kategorijom koje su odškolovali u šest mjeseci s obvezom da dvije godine moraju raditi u matičnoj zemlji. No, u Hrvatskoj, kaže Kranjčec, to nije prihvaćeno, iako vjeruje da bi puno ljudi to prihvatilo.
Za gužve na graničnim prijelazima prije nekoliko dana, zbog strožih kontrola, Kranjčec kaže da je naša administracija bila na vrijeme upozorena, ali nitko nije sagledao što će se dogoditi.
“Vozači su ograničeni na tijek vožnje na satove i u situaciji kad vozač šest sati stoji u koloni, nisu zaradili vozač ni gazda”, rekao je. Iako je stroži režim privremeno ukinut, Kranjčec upozorava da Hrvatska mora s Europskom komisijom riješiti taj problem jer nitko neće doći u Hrvatsku ako mora čekati šest sati.
N1 pratite putem aplikacija za Android | iPhone/iPad | Windows| i društvenih mreža Twitter | Facebook | Instagram.