Zavod za eksperimentalni zvuk ZEZ, festival je koji slavi eksperimentalnu glazbu i alternativne pristupe zvuku. ZEZ je i manifestacija koja na domaćoj sceni traje preko deset godina u organizaciji članova zagrebačkog Kluba studenata elektrotehnike KSET. Ovogodišnje izdanje održat će se na više lokacija diljem Zagreba i to od 9. do 12. listopada. Uoči festivala razgovarali smo s Mirnom Čupić, jednom od organizatorica.
Volonteri kao srž
ZEZ je festival koji je unikatan na lokalnoj sceni jer slušateljima već dulji niz godina pruža priliku da se upoznaju s glazbom koja je drukčija od svega što se uobičajeno može čuti na većini festivala i koncerata. Riječ je o festivalu kojeg već godinama organiziraju studenti i mladi ljudi koji dijele strast i ljubav prema glazbi. Jedna od njih je i naša sugovornica, organizatorica festivala, Mirna Čupić.
“ZEZ odnosno Zavod za eksperimentalni zvuk koncertni je program eksperimentalne glazbe u organizaciji KSET-a koji je kroz godine izrastao u zaseban festival. Riječ je o festivalu koji je u potpunosti volonterski osnovan i svi mi koji sudjelujemo u njegovoj organizaciji smo KSET-ovci koji su se zaljubili u eksperimentalnu glazbu i odlučili organizirati koncerte te prirode”, govori nam Čupić dodavši kako je cilj festivala, sve zainteresirane upoznati s eksperimentalnom glazbom.
Organizacijski tim se kroz godine mijenjao te je ovogodišnji program kuriran od tima ljudi kojima je ovo prvo izdanje festivala u kojem biraju glazbeni sadržaj.
“Uz mene trenutni program za ZEZ ja kreiraju i moji kolege Vid Marinović te posebice Patrik Klepić. Svo troje smo došli iz podosta gitarske glazbe pa bih na prvu rekla da nam je gitaristički noise nekako prva poveznica iako svatko od vuče na svoju stranu. Ja više popratim izvođače po koncertima i showcaseovima u regiji, Patrik je od nas puno jači po pitanju elektronike, dok je Vid svaštara od noise-a do impro-a“, pojašnjava nam Čupić.
“Koncept ZEZ-a je uvijek bio da smo svojevrsna rijeka koja prihvaća sve putnike i generacijski prijenos koji se zbog toga događa je posebno zanimljiv. Uvijek želimo publici pružiti nešto novo”, dodaje Čupić pojašnjavajući kako u samoj organizaciji festivala pomaže cijeli niz volontera.
“U različitim aspektima i trenucima organizacije uključujemo različite ljude. Nas troje kreiramo program ali imamo i mentorsku pomoć starijeg tima koji uključuju primjerice Ninu Maštruko i Luku Babića koji su nam velika podrška i pomoć. O izložbi zvuka, koja se događa odvojeno od festivala, brine Patrik Pažur. Zatim su tu dizajnerice te volonteri koji nam pomažu s PR-om. Na kraju je bitno naglasiti da nam tu ispomaže veliki broj KSET-ovaca sa zadacima koje se događaju tijekom samog festivala. Od tehničara do fotografa. Izuzev KSET-ovaca, naravno, tu su i prijatelji te kolege sa scene koji nam uskoče s prijedlozima, pomoći ili korisnim kritikama.“
Svaki dan druga lokacija
Ono po čemu se ovogodišnje izdanje festivala posebno ističe jest da se svaki dan festivala održava na drugoj lokaciji u Zagrebu. Tomu je tako jer je prostor KSET-a, u kojem su se održavala dosadašnja izdanja, u procesu obnove, te je privremeno zatvoren.
Čupić ističe kako je to uzrokovalo cijeli niz novih logističkih i produkcijskih izazova pri organizaciji.
“Kad izgubiš prostor, izgubiš u nekom smislu dnevnu sobu gdje se svi druže i nalaze kako bi radili što je velika prednost u komunikaciji i samom radu. Puno stvari sad odrađujemo online i nalazimo se po kafićima. Ovakvo izdanje festivala logistički i produkcijski je zbilja teže za organizirati, a posebno mi je žao da se gubi prilika da mladi studenti i KSET-ovci “slučajno zalutaju” na festival. Odlučili smo se za četiri različite suradnje s četiri različita prostora. To je isto bila odluka kojom smo htjeli pokazati što Zagreb nudi i kakve klubove i prostore možemo iskoristiti za našu glazbu te smo zahvalni na suradnjama i na prijateljstvima koje smo ostvarili”.
Ovogodišnji program
Čupić nam je podijelila i detalje o ovogodišnjem izdanju festivala. Prostori u kojima će se održavati festival su klub Močvara, Primarius craft pivovara, klub Žarište te klub AKC Attack.
Otvorenje festivala održat će se 9. listopada u Močvari uz “ljuti queer digital hardcore Deli Girls i slovenskog breakbeat mutanta SsmKOSK”.
U četvrtak 10. listopada u Primarius raft pivovari održat će se nastup legendarne death industrial grupe The Body and Dis Fig. Lokalnu podršku pružat će im novi zagrebački nois-kraut bend Naum Toga, čije je članove zagrebačka publika mogla slušati u bendovima Nokti, Hesperian Death Horse, shell i Bongorodici.
Treći dan festivala održat će se u klubu Žarište uz nastupe violistice, vokalistice, improvizatorice i skladateljice Jelene Popržan. Uz nju će nastup održati i /kry, iransko-bečki fusion trio predvođen svestranom klarinetisticom Monom Matbou Riahi.
Festivalsko zatvaranje održat će 12. listopada u AKC Attacku uz nastup kinesko-američke producentice Otay:onii koja u svojim nastupima kombinira klavira, glas, performansa i ezoteričnu elektroniku. Uz nju će nastup održati i etablirani bugarski prog noise rock sastav TDK, dok će za lokalnu podršku biti zasluženi mladi lokalni dark ambient producenti Natalij4 i A’jitam Da’a.
Izložba zvuka
Ono što izdvaja ZEZ kao poseban festival je i Izložba zvuka koja će se ove godine održati odvojeno od festivala. Riječ je o izložbi u kojoj mogu sudjelovati svi umjetnici koji na multidisciplinaran način pristupaju zvuku.
“Na izložbi zvuka sudjeluju umjetnici koji primjerice imaju neku postavu i instalaciju te čiji rad rad koristi zvuk kao svoj gradivni element. Takvi radovi su većinski interdisciplinarni te često na ivici između galerijskog i performativnog”, pojašnjava Čupić.
“Ona će se dogoditi i ove godine, ali je nismo htjeli staviti u program samog festival jer želimo da dulje traje i da je ljudi mogu posjetiti kroz nekoliko dana. Javni poziv za prijavu radova trenutno je otvoren, a izložba će se događati u suradnji sa studio-galerijom “KLET” dok o njoj najviše brine kolega Patrik Pažur“, dodaje Čupić.
Otvorenost za mlade
Za kraj, Čupić se osvrnula na dosadašnji rad festivala te što je njegova budućnost.
“Imam osjećaj da je zbog prirode KSET-a , ZEZ uvijek bio otvoren svim ljudima. Primjetno je da jednostavno ima manje interesa za takve programe i da nisu svi toliko otvoreni za doći i isprobati nešto novo. Internet i dostupnost glazbe čine umjetnost u jednom smislu pristupačnijom nego ikada do sada, no posljedica toga je da manji broj ljudi ima interesa za odlaskom na koncerte glazbe koja im je nepoznata”, pojašnjava nam Čupić dodavši kako je ZEZ kao festival godinama gradio “lojalnu publiku na kojoj smo zahvalni.”
No, Čupić ističe kako joj je ipak najdraže kada na festival “dođe netko na “prepad”, iako je to, kaže, sve veći izazov.
“ZEZ je svojevrsna prilika da mladi na nesputan način sudjeluju u kulturi i organizaciji festivala. U organizaciji ZEZ-a postoji zaista velika sloboda. Cilj nam je privući što više mladi ljudi jer je naš festival takav da se organizacijski tim uvijek osvježava i pruža priliku za sudjelovanje i izmjenjivanje ideja”, zaključila je Čupić.
N1 pratite putem aplikacija za Android | iPhone/iPad i mreža Twitter | Facebook | Instagram | TikTok.
Kakvo je tvoje mišljenje o ovome?
Budi prvi koji će ostaviti komentar!