Kupce automobila najviše zanima kolika je prijeđena kilometraža te na osnovu nje sude o stanju motora, što je u uglavnom pogrešno. Želja svakog novopečenog vlasnika automobila je da "srce", odnosno motor njegovog automobila, prijeđe što veću kilometražu prije generalnog servisa.
Kupci novih automobila ne znaju da već prvih mjesec dana pogrešne razrade motora može znatno smanjiti život agregatu, pa se navike većine vozača katastrofalno odražavaju po zdravlje motora. Jeste li sigurni da znate sve o motorima s unutrašnjim izgaranjem? Možda će vam ovaj tekst pomoći da provjerite i dopunite svoje znanje.
Kada je hladno, ipak pustite da motor radi nekoliko minuta u leru, iako neki tvrde da to nije potrebno. Nemojte miješati optimalnu radnu temperaturu rashladne tekućine, i optimalnu temperaturu ulja. Motori s unutrašnjim izgaranjem rade na principu pretvaranja kemijske energije (goriva) u topinsku. Najefikasniji motori pretvaraju tek oko 30% toplinske energije u mehanički rad, i to u idealnim uvjetima i na potrebnoj radnoj temperaturi.
Dostizanje radne temperature ne traje dugo, pa ravnomjerno opterećivanje agregata u tom intervalu od nekoliko minuta predstavlja jednu od tajni dugovječnog života motora. Ključ dobrog i dugog radnog vijeka agregata je u efikasnom podmazivanju, koje je najkritičnije u prvim minutima rada motora. Uloga i kvaliteta ulja veoma su važni, jer se s uljem smanjuju trenja i trošenja pokretnih dijelova motora.
Veoma je važno i da u kružni tok ulja pod pritiskom ne dospiju nečistoće, metalne čestice i produkti sagorijevanja, koji bi trebali ostati na filteru ulja, kojeg uvijek treba mijenjati sa zamjenom ulja. Neki vozači nepotrebno štede na ovim filterima, mijenjajući ih tek pri svakoj drugoj zamjeni ulja, što uvelike skraćuje vijek motora, posebno ukoliko koristite gorivo loše kvalitete.
Zaprljani filter ulja smanjuje pritisak ulja i povećava opterećenje uljne pumpe. Zbog toga uvijek treba birati izuzetno kvalitetna motorna ulja, posebno ako imate motor s turbo punjačem, koji traži izuzetno efikasno podmazivanje. Motorna ulja su derivati baznih ulja i raznih dodataka – aditiva, koje nije potrebno ulijevati ukoliko ste odabrali polusintetičko ili sintetičko ulje, budući da su ova ulja visokorafinirana.
Sintetička ulja imaju bolja svojstva i zato pružaju mnogo bolje podmazivanje motora, jer predstavljaju kombinaciju laganih i otpornih ugljikovodika, dobivenih kemijskom sintezom.
Novi motor traži postepenu razradu
Novi agregat traži umjereno doziranje gasa na prvih 2 000 kilometara. U prvih mjesec dana vožnje ne smijete previše opterećivati pokretne dijelove motora, jer je za njihovu razradu potrebno određeno vrijeme.
Dok novi motor radi, zbog trenja dolazi do brušenja kliznih površina i taloženja metalnih nečistoća u ulju. Zato većina proizvođača automobila u motor stavlja takozvano “ulje za razrađivanje”, koje se poslije relativno kratkog intervala zamjenjuje standardnim uljem, svakako nakon ispiranja motora.
U toku razrade motora, obrtaji radilice ne smiju prijeći polovicu maksimalnih mogućih okretaja. Ukoliko je crveno polje na obrtomjeru na 6.500 o./min., u prvih 2 000 kilometara vožnje nemojte opterećivati motor s više od 3 300 o./min., posebno ne na duži vremenski period. Ako u periodu razrade agregata konstantno “tjerate” motor na visoke okretaje, znatno ćete mu smanjiti životni vijek.
Naravno, bez obzira na to imate li nov ili islužen motor, redovno proveravajte nivo ulja u karteru, jer je to od presudne važnosti za dug život vašeg agregata. Kvaliteta motornog ulja i njegova redovna zamjena od primarnog su značaja za dugovječnost motora. Novi motor traži umjereno doziranje gasa u prvih 2 000 kilometara.
Turbo punjač se vrti i do 250 000 o./min., zbog čega je nakon parkiranja potrebno ostaviti motor da radi još pola minute u praznom hodu kako ne bi došlo do “topinskog šoka”, odnosno oštećenja ležajeva i vratila.
Agregati sa turbo punjačima su veoma osjetljivi na turiranje hladnog agregata, jer je potrebno izvjesno vrijeme da se postigne optimalno podmazivanje. Motorno ulje je kod atmosferskih motora u kontaktu s temperaturama višim od 300°C, a kod agregata s turbo punjačem – i preko 500°C.
Hladan start znatno skraćuje vijek agregata
Ako često startate motor zbog kratkih relacija u gradu, obavezno skratite interval zamjene ulja. Imajte na umu da samo jedan hladan start troši motor kao 15 sati rada na optimalnoj radnoj temperaturi. Ulja niske viskoznosti bolje podmazuju motor kod nižih temperatura i omogućuju brže postizanje radne temperature. S uljem gradacije 15W – 40 motor se zagrijava nakon 25 km, a sa 10W – 40 upola kraće.
Izbjegavajte vožnju u zimskim uvjetima, jer tada motoru treba mnogo više vremena da postigne radnu temperaturu. Također zaobiđite vožnje na kratkim relacijama, jer one najviše skraćuju životni vijek agregata. Ukoliko ste primorani svakodnevno voziti automobil u gradu, gdje dominira režim “stani-kreni” vožnje, slobodno skratite interval zamjene ulja.
Druga krajnost su vlasnici automobila koji rijetko voze i godišnje prelaze samo koju tisuću kilometara. Oni zbog toga često smatraju da nije nužno mijenjati ulje svake godine, u čemu veoma griješe: sve i da je automobil stajao godinu dana bez ijednog pređenog kilometra, ulje je izgubilo potrebnu viskoznist i treba ga promijeniti.
Filter za zrak je također veoma bitan i treba ga mijenjati čim se zaprlja. Naši vozači mnogo griješe jer ga čiste, na primjer, zrakom, čime se nečistoće utiskuju dublje u filter. Zbog toga motor ne može pravilo “disati”, što se negativno odražava na potrošnju, a još više na vijek motora.
Visoki okretaji skraćuju život motoru
Životni vijek motora u velikoj mjeri ovisi od težine vaše noge na gasu. Tečna vožnja produžava vijek motoru, a pored toga trošite i manje goriva. Najvažnije od svega je da pratite tijek vožnje i vozite prosječnom brzinom, odnosno – da pratite ritam koji nameću drugi vozači.
Uvijek koristite zalet: mnogo je bolje, odnosno štedljivije, da ubrzate automobil na ravnoj dionici puta prije početka uspona, kako bi vas “pogurala” inercija i da biste izbjegli potjerati motor na visoke okretaje. Veoma je važno da vrijedno mijenjate stupnjeve prenosa naviše, najkasnije na “završetku okretnog momenta”. Kod benzinskih agregata je to oko 4 000 o./min. radilice, a kod dizelaša se maksimalna sila isporučuje na oko 2 000 o./min. Zato već preko 2 500 o./min. odaberite viši stupanj prijenosa.
Imajte na umu da visoki okretaji naprežu motor i da su nagla ubrzavanja štetna, kao i tjeranje okretaja radilice u crveno polje na obrtomeru.
N1 pratite putem aplikacija za Android | iPhone/iPad i društvenih mreža Twitter | Facebook.