Gost Prressinga u ponedjeljak bio je Nenad Borgudan, frontmen grupe Detour. S Petrom Štefanićem razgovarao je o kulturi, politici, glazbi i arhitekturi koja mu je struka te najavio izlazak novog albuma svoje grupe kao i veliki koncert koji će se održati 8. prosinca u maloj dvorani Doma sportova.
P: Prezime ti je zanimljivo. Otkud su Borgudani?
Znam da zvuči francuski, ali je zapravo švedsko. Moja je obitelj nomadska pa smo na nekom od putovanja dospjeli i ovamo.
P: Detour je nastao iz grupe Yammat. Zašto se Yammat raspao?
To je duga i kompleksna priča. Yammat smo osnovali Aleksandar Ljiljak, Zoran Kostelac, Ivana Babić, Alen Balen i ja. Zasitili smo se, a Alen Balen je tražio nove ljude. Jednu večer smo Alen, Dario i ja shvatili da različito vidimo budućnost benda pa je svatko otišao u svom smjeru. Alen Balen osnovao je radio Yammat, mi smo nastavili svirati u Detour, a priključila nam se i Maja Posavec.
P: Je li bilo sporenja oko imena?
Zakonski je sve jasno. Mi smo se možda malo ljutili jer smo godinama radili na brendiranju, no pronašli smo svoj put, svoj okolni put i tako je nastao Detour. Okosnicu starog Yammata ionako su činili Ljiljak i Balen.
P: Nestaje li radio kao medij?
Radio nikada neće nestati, iako danas biraš glazbu sam. Sklon sam radiju jer volim iznenađenja.
P: Zbog čega je grupu napustila pjevačica Maja Posavec?
U deset godina napravili smo puno zajedno. Maja ima afinitet za glumu, mi smo dečki iz garaže pa smo drugačiji. Maji su u jednom trenutku, za razliku od nas prestale imponirati svirke u zadimljenim klubovima u dva u noći, a i posvetila se glumačkom pozivu. Sjajno joj ide jer gluma joj je struka, a uz to je vanserijski dobra pjevačica.
P: Kako se u ulozi nove pjevačice snašla Gina Victoria Damjanović?
Gina je bila glazbeni pedagog, svirala je u klapama, Maja i Gina potpuno su različite osobe. jedino što im je zajedničko je to da su obje pjevačice Detoura. Maja je ostavila trag na tri albuma, a Gina je mlada pa drugačije shvaća svijet.
P: Za pjesmo koju pjeva Gina ‘Zaljubila sam se’ osvojili ste Porina. Je li ti to bila čast, osvojiti Porin?
Naravno. Pogotovo zato jer smo te godine bili u kategoriji s velikanima poput Olivera.
P: Može li se živjeti od sviranja u bendu?
Bend mi je opsesija, ali po struci sam arhitekt. Još uvijek balansiram između različitih poslova i nisam se potpuno posvetio glazbi. No, to je i zbog afiniteta jer volim oba posla, a u zadnje vrijeme se bavim i scenografijom.
P: Vaš kolega Aljoša Šerić polako se oprašta s odvjetništvom, kada ćete vi s arhitekturom?
Aljoša se već deset godina pozdravlja s odvjetništvom, isto kao i ja s arhitektrurom (smijeh)
P: Što misliš o pojavi Extra FM-a? Je li on razlog za moralnu paniku?
Nije. Ako smo zemlja izbora i slobodno društvo, onda je i to dozvoljeno. I to je glazba. Važno je da glazba ne promovira sramotne ideologije, to ne podržavam.
P: Možeš li se zamisliti u ulozi člana žirija glazbenog šoua?
Da, zašto ne? Možda postanem novi Ivan Dečak (smijeh)
P: Tko sluša Detour?
Neki fini ljudi.
P: Je li ti prihvatljiv pop kao oznaka za tvoju glazbu?
Inistiram na tome jer nisam jedan od onih koji žele da sve bude art. Drugi su me uvjeravali da to nije pop, no ja od popa ne bježim.
P: Jedan si od arhitekata Arene Zagreb. Kako se to dogodilo?
Moj biro je dobio taj natječaj i predložio sam ovo riješenje s lamelama koje imaju konstrukcijsku ulogu, ali i estetsku.
P: Kako ti danas izgleda Arena kad prođeš kraj nje?
Sjajno, a i dobili smo nagradu za nju u Barceloni za najbolju sportsku zagradu.
P: Detour u Areni?
To bi mi fakat bilo super jer bi značilo da smo uspješni, a da nastupim kao projektant i izvođač, to bi mislim bio presedan.
P: Kao arhitekt, što misliš o prostornom uređenju Zagreba?
Recesijom 2008. je stradala građevina pa tako i arhitektura. I danas postoje dobri arhitekti, no ne slažem se s mafijaškim principom kakav je na snazi u Zagrebu danas, principom koji ne poštuje zakonom definiranu regulativu gradnje, koji ne konzultira struku i radi sve ispod žita.
P: Jesi li zadovoljan uređenjem prostora oko Meštrovićeva paviljona?
To je izvedeno po istom, mafijaškom principu, bez mišljenja struke, bez natječaja, skrovito i u mraku pa čovjek s malo soli u glavi mora sumnjati. Žao mi je što se devastacija Zagreba događa od nekolicine ljudi povezanih kumskim vezama.
P: Slažeš li se sa Zrinkom Paladino po tom pitanju?
Da. To je kriminal, no institucije se njime očito ne bave
P: Vidim, nisi jedan od onih glazbenika koji se ne žele politički izjasniti
Ovo što sam maloprije rekao nije ni desno, ni lijevo već ispravno.
P: A da sam te pitao desno ili lijevo, što bi mi odgovorio?
Doživljavam ljude jednakima. Desna struja koja ih smatra različitima i želi zabrane, to mi niije blisko.
P: Doživljava li Zagreb urbanističku devastaciju?
Jasno, ne konzultira se struka. U centru grada čekam na rampi da dođem na drugi kraj grada. To je sramota da nije u 21. stoljeću takvo nešto riješeno i to od strukture koja je 20 godina na vlasti u Zagrebu i mogla je to realizirati. Jako puno obećanja dano je pred izbore, a poslije nisu realizirana.
P: Niste skloni ni Zlatku Hasanbegoviću?
Vidim ga u kafiću, no ne mogu mu biti sklon jer je sklon zabranjivanju, drugotnima i odabranim rasama. Meni kao čovjeku to nije prihvatljivo.
P: Hoće li na koncertu Detoura najavljenom za 8. prosinca pjevati i Maja Posavec?
Bila nam je gost na lanjskome koncertu, no ove godine vjerojatno neće pjevati s nama.
P: Kao scenografu, kako tio se sviđa scenografija našeg studija?
Baš je super, moderna je.
P: A kao glazbenik, možeš li mi reći funkcionira li ZAMP kako treba?
ZAMP je urađen kako treba. Nije mi jasno zašto ikome smeta. Ako koristiš glazbu, onda je red da za nju platiš nekome tko ju je osmislio. To je dobro uređeno i trude se jako oko toga. Autorska prava glazbenika u Hrvatskoj su što se tiče čitave regije na najvišem nivou i u tome smo primijer svima drugima.
N1 pratite putem aplikacija za Android | iPhone/iPad | Windows| i društvenih mreža Twitter | Facebook | Instagram.