NASA objavila impresivnu animaciju: Pogledajte monstruozne razmjere crnih rupa

Znanost 03. svi 202309:46 0 komentara
NASA Goddard/YouTube

NASA je objavila novu animaciju kako bi pružila dojam o količini prostora kojim dominira supermasivna crna rupa. Riječ je o jednoj od najvećih misterija u svemiru, jer iako imamo neke ideje o tome, ne znamo kolike su doista crne rupe.

“Izravna mjerenja, mnoga napravljena uz pomoć svemirskog teleskopa Hubble, potvrđuju prisutnost više od 100 supermasivnih crnih rupa“, kaže teorijski astrofizičar Jeremy Schnittman iz NASA-inog Goddard Space Flight Centra.

“Kako postanu tako velike? Kada se galaksije sudare, njihove središnje crne rupe se na kraju također mogu spojiti”, objasnio je Schnittman.

Science alert piše da same crne rupe možda uopće nisu velike. Crne rupe su najgušći objekti za koje znamo u svemiru. Toliko su kompaktni da ih možemo samo matematički opisati kao singularnost – jednodimenzionalnu točku beskonačne gustoće.

Koliko je poznato, najmanje crne rupe imaju masu koja je oko pet puta veća od mase Sunca, no postoje i one koje su daleko veće koje nastaju kada se crne rupe međusobno sudaraju i stapaju.

Također, postoji ogroman raspon i kod supermasivnih crnih rupa. NASA-ina nova animacija daje uvid u taj raspon, počevši od crne rupe u patuljastoj galaksiji nazvanoj J1601+3113, u kojoj se nalazi crna rupa veličine oko 100.000 solarnih masa.

Također vidimo supermasivnu crnu rupu u središtu naše vlastite galaksije, Strijelca A*, koja ima oko 4,3 milijuna solarnih masa. Tu je i M87*, prva crna rupa ikad snimljena.

Tu su i dvije crne rupe koje se nalaze u središtu iste glaksije (NGC 7727). Jednom su to bile dvije galaksije. Nakon što su se spojile, dvije crne rupe u galaktičkim jezgrama – koje imaju 154 milijuna odnosno 6,3 milijuna solarnih masa – potonule su u središte novokombinirane galaksije, gdje će se jednog dana i one spojiti.

Posljednja crna rupa koju možete vidjeti na ovoj animaciji je TON 618 koja je jedna od iznimno udaljenih i masivnih crnih rupa za koje astronomi imaju izravna mjerenja. Ovaj div sadrži više od 60 milijardi solarnih masa, a ima toliko veliku sjenu da bi snopu svjetlosti trebali tjedni da je prijeđe.