Dvije godine nakon dvije zrakoplovne nesreće, budućnost zrakoplovne kompanije Malaysia Airlines i dalje je neizvjesna.
Gubitak dvaju zrakoplova Boeing 777 u 2014. u razmaku od samo nekoliko mjeseci potaknuo je tog prijevoznika koji j već bio u gubicima na traženje prijeko potrebne državne pomoći. Kompanija je smanjila broj osoblja za trećinu, prizemljila zrakoplove Boeing 777-200 i ukinula manje profitabilne duge rute.
Kao rezultat tih napora – i niskih cijena nafte – grupa ističe da će postići svoj cilj i ponovno ostvariti dobit u 2018., godini u kojoj završava trogodišnji ugovor njezina njemačkog šefa Christopha Muellera.
No, neki analitičari i direktori pitaju se kako će kompanija, uz uski regionalni poslovni model, konkurirati regionalnim rivalima. Tvrde da Mueller i njegov tim ne daju dovoljno pozornosti dugoročnoj strategiji, pogotovo u svjetlu oštre konkurencije suparnika iz jugoistočne Azije, kao što su Singapore Airlines, Garuda Indonesia i Air Asia, osobito ako zrakoplovni prijevoznik bude nastavio gubiti pilote, inženjere i srednje rangirane menadžere.
“Uz gubitak radnih mjesta, smanjenje veličine flote i ponovno pregovaranje s dobavljačima o ugovorima , čini se da nitko ne može predvidjeti kako će ta zrakoplovna kompanija izgledati za 10 godina”, rekao je osnivač malezijske konzultantske tvrtke Endau Analytics Shukor Yusof.
Malaysia Airlines se bori s visokim troškovima i niskim prinosima, što joj je bio problem i prije 2014. Problemi su se produbili nakon ožujka te godine kada je let MH370 nestao na putu iz Kuala Lumpura prema Pekingu s 239 putnika. U srpnju 2014. je, pak, zrakoplov na letu MH17 oborila raketa zemlja-zrak iznad Ukrajine, ubivši 298 putnika i članova posade.
U prosincu 2014. je malezijski državni investicijski fond Khazanah preuzeo kontrolu nad kompanijom u sklopu plana restrukturiranja vrijednog 1,47 milijardi američkih dolara. Na mjesto izvršnog direktora u svibnju 2015. je doveden 54-godišnji Mueller s iskustvom preokretanja poslovanja irske zrakoplovne kompanije Aer Lingus, belgijske Sabena i njemačke Lufthanse. Neke operativne promjene koje je uveo Mueller počinju davati rezultate. Prošlog tjedana je kompanija objavila podatke koji pokazuju rast prihoda po sjedalu po kilometru, mjeri učinkovitosti te industrije, za 10 posto u odnosu na prethodno tromjesečje. No, to možda neće biti dovoljno.
“Khazanah mora prisiliti Christopha i njegov tim da učine nešto što će osigurati budućnost zrakoplovne kompanije i nakon njegova trogodišnjeg ugovora”, rekao je jedan od rukovoditelja koji nije ovlašten za davanje izjava novinarima.
Drugi rukovoditelj također je pozvao na veće ambicije, kritiziravši “prekratke rokove” u planu restrukturiranja.
Prošlog tjedna je zrakoplovna tvrtka objavila da je njezino najnovije rezanje cijena uključivalo ponovno pregovaranja o ugovorima s leasing društvima, smanjenje broja dobavljača, te uvođenja novog informacijskog sustava.
Rezovi su dosad uključivali dramatično smanjenje zrakoplovne mreže: u posljednjih godinu dana kompanija je otkazala sve izravne letove prema Europi, osim one prema Londonu, te ukinula nekoliko azijsko-pacifičkih usluga s niskim prinosima. Umjesto toga se koncentrirala na letove kratkog i srednjeg dometa prema Aziji i Australiji. Potpisala je i ugovor o zajedničkim letovima sa zrakoplovnom kompanijom Emirates kako bi omogućila svojim putnicima pristup do točaka u Europi i Africi kroz Dubai.
U pisanoj izjavi za Reuters, Malaysia Airlines objavio je da njegov poslovni plan obuhvaća “dugoročni pogled na strategiju kompanije s posebnim naglaskom na troškovnu konkurentnost u kratkom roku i jasnu ambiciju za ekspanzijom nakon postizanja pokrića troškova prihodima. Jasno je da je uloga nacionalnog prijevoznika pružiti potporu malezijskom gospodarstvu kroz poboljšanje povezanosti s brzorastućim tržištima u Aziji i Pacifiku, te šire”.
Planirana promjena brenda je stavljena na čekanje. Tvrtka želi prvo biti profitabilna prije nego ponovno pokrene pitanje brenda. Restrukturiranje flote i mreže, te planovi rezanja troškova su “temeljni elementi koji se moraju provesti prije bilo kakvih drugih mekših elemenata kao što je brend”, rekao je nezavisni britanski savjetnik za zrakoplovnu industriju John Strickland.
Unatoč restrukturiranju, više je pitanja nego odgovora o budućnosti te zrakoplovne tvrtke, smatra Yusof iz tvrtke sa sjedištem u malezijskom gradu Johor Bahru. “Nažalost, njezina srednjoročna i dugoročna budućnost, u sadašnjim okolnostima, izgleda gotovo turobno kao i mogućnost pronalaženja nestalog zrakoplova MH370”, kazao je Yusof.