Starta e-Karton: Lakše do uputnica i termina kod liječnika

Vijesti 31. kol 201617:17 > 17:19
N1

Fedor Dorčić, v.d. ravnatelja Hrvatskog zavoda za zdravstveno osiguranje gostovao je u Dnevniku.

Kakve će promjene pacijentima omogućiti nova usluga e-Karton?

“Ministarstvo zdravstva i HZZO već dugi niz godina rade na implementacji novih tehnoloških dostignuća, a među njima je i e-Karton. Počinjemo 1. rujna i u probnom radu od sutra će biti dostupni liječnicima primarne zdravstvene zaštite, kojima će putem tih kartona biti dostupno zdravstveno stanje pacijenata. U ovom trenutku smo iz Centralnog zdravstveno-elektroničkog sustava (CEZIH), prenijeli sve podatke i oni su već implementirani u kartone svih nas, dakle svih hrvatskih pacijenata. Preuzeti su podaci od 1.1. 2016. Sa sutrašnjim datumom počinje i prikupljanje drugih podataka; nalaza, recepata, uputnica, svega što se od sutra događa sa svima nama u zdravstvu. To je probna faza, u kojoj će e-Kartoni biti dostupni svim liječnicima primarne zdravstvne zaštite. Prošao je je pilot projekt koji je rađen u Karlovačkoj županiji i sad idemo u probni rad za sve pacijente, a nakon tog probnog rada i ostali liječnici specijalisti također će imati uvid u e-Kartone.”

Radi se o prilično osjetljivim podacima, o zdravstvenom stanju svakog pojedinca. Je li sve dovoljno zaštićeno, da netko ne bi hakirao te podatke? Kakva je zaštita?

“Podaci su zaštićeni najvećim stupnjem zaštite u ovom trenutku. Poznajemo četiri razine zaštite u elektronskim tehnologijama, i ovo je zaštićeno četvrtim stupnjem zaštite. Zaštita je maksimalna. Da vam kompariram sa sadašnjim stanjem, gdje se kartoni nalaze po raznim kutijama po ordinacijama, one metalne koje nisu zaključane. Možemo reći da je ovo daleko veći stupanj zaštite.”

Što je s Portalom za pacijente i kada će zaživjeti njegova mobilna verzija?

“Paraleno s projektom e-Karton, počinjemo s probnim radom Portala za pacijente i njegovom mobilnom verzijom. To su dva projekta koja će zaživjeti u sljedećih mjesec dana. Prvi ide Portal, to je sustav koji prikuplja podatke putem sustava e-Građani, a i tako je zaštićem autorskim pravom i autorizacijom kroz sustav e-Građani. Pacijenti na taj način ulaze na Portal, i putem njega će imati djelomičan uvid u svoj e-Karton, moći će se naručivati, kontaktirati liječnike, uputnice i sve ostalo što je potrebno da bude dostupno pacijentima. Paralelno s Portalom za pacijente ide i mobilni portal, koji će biti na dostupan na mobitelima.

Hoće li to rasteretiti liječnike?

“To je rađeno u tom pravcu. Mogu reći da svakodnevno dobivam pritužbe žena koje idu kod svojih primarnih ginekologa, koji se ne mogu javljati na pozive pacijentica, jer su zauzeti poslom kao i medicinske sestre. Upravo ova mobilna aplikacija će kroz probni rad biti primijenjena i kod 140 primarnih ginekologa, paralelno s 1000 liječnika obiteljske medicine u prvoj fazi probog rada. To će i itekako rasteretiti našu primarnu zaštitu jer će se komunikacija između pacijenta i liječnika odvijati putem mobilnih podataka.

Aktualan je slučaj dječaka koji ima kralježak viška. Operiran je u Hamburgu, HZZO je platio tu operaciju, a nije uspjela pa sad mora ponovo ići na operaciju. No, postoji liječnik koji ga je spreman  operirati u Hrvatskoj, ali u KB Dubrava kažu da nema dvorane za dijete. On bi sada želio u privatnu kliniku, a HZZO kaže da to ne pokriva. Kako riješiti taj problem?

“To je upravo ona vječita tema javnog i privatnog. Mi imamo vrhunskog profesora koji je to u stanju napraviti u KB Dubrava, ali tamo nemamo uvjete. Onda se pojavi priča da se to može napraviti u nekoj privatnoj klinici, koja, također, koristi ljude iz javnog sektora. HZZO je u konkretnom slučaju, na temelju mišljenja triju relevantnih stručnjaka, prihvatio to da se to u Hrvatskoj ne može napraviti i platio je te troškove u Hamburgu. Za ilustraciju, ti su troškovi koštali 15.500 eura, dok je ponuda klinike iz Zagreba bila 20.000 eura.”

Ako KB Dubrava nema uvjete, zašto nije moguće da taj liječnik dijete opereira u nekoj drugoj bolnici?

“Moje je mišljenje da je to itekako moguće. U periodu koji slijedi, moramo iznaći rješenje za takve i slične slučajeve, kako do ovog ne bi došlo. Prema mojim saznanjima, u konkretnom slučaju radilo se o anesteziologu, i mislim da se to moglo napraviti i u Dubravi. Ne vidim problem zašto se to nije moglo napraviti u Dubravi ili u nekoj drugoj bolnici, gdje postoji takav anesteziolog. To su sve dijelovi našeg zdravstvenog sustava i ne vidim problem zašto se to nije moglo riješiti u RH.”

U čemu je onda problem?

“Moramo istražiti sve prisutne činjenice. Isto tako, dijete mora na još jedan zahvat. Ako se to bude moglo, napravit ćemo to u Hrvatskoj, ali ako ne bude, opet će ići u Hamburg. Nije upitno, HZZO će platiti troškove. Ovakve pojavnosti trebamo prevenirati.”

N1 pratite putem aplikacija za Android | iPhone/iPad | Windows| i društvenih mreža Twitter | Facebook | Instagram.