Iako će proći još puno vremena dok se neće sa sigurnošću moći izračunati koliko su društvene mreže donijele glasova nekoj političkoj stranci na izborima, analizirajući predizborne kampanje svakako treba uzeti u obzir i tredove na njihovim profilima. Živi zid je u uvoj 'sezoni' apsolutni pobjednik.
U Novom danu smo u utorak predstavili ‘Political data’, odnosno bazu podataka o financiranju političkih stranaka i njihovim aktivnostima na društvenim mrežama. Autor projekta Hrvoje Appelt kaže da se ovim istraživanjem prikazalo kretanje uspjeha političkih stranaka na društvenim mrežama u razdoblju predizborne kampanje.
“Živi zid je sigurno najuspješnija stranka na društvenim mrežama u Hrvatskoj, iako SDP i HDZ imaju svojih ‘highlightsa‘.” Živi zid, otkriva Appelt, stalno raste na Facebooku i na samom je vrhu, odnosno treća stranka po uspješnosti ako ih se stavi u europski kontekst.
“Mi gledamo koliko imaju followera, lajkova, reakcija, ‘subscribera‘ i slično. Onda ih dijelimo s brojem stanovnika u zemlji i posložimo ih od prve do zadnje stranke u Europi. Živi zid je tako treći na Facebooku u Europi, a HDZ deseti”, kaže Appelt.
Svi su manje rasli na ovim izborima nego na prošlim jer su se zasitili i ljudi, i stranke
No, ono što se također uočava jest i da su društvene mreže svih stranaka u pravilu puno više rasle u kampanji prošlogodišnjih izbora, nego ovih. “HDZ je, primjerice, u prošloj kampanji s 18 tisuća lajkova narastao na 50 tisuća, a sada su se ti skokovi smanjili. Može se zaključiti i da su ljudi zasićeni jer su se izbori ponovili u godinu dana, a zasitile su se i stranke jer je rast višestruko manji u ovoj kampanji”, objašnjava Appelt.
Deložacije su Živom zidu prednost na YouTubeu – teško da će takvu snimku imati ostale stranke
Što se tiče video sadržaja, odnosno YouTubea, Appelt objašnjava da je SDP tu napravio dobru stvar i znatno povećao broj pogleda, iako je Živi zid u određenoj prednosti jer objavljuju snimke deložacija u kojima interveniraju, što će druge stranke teško raditi.
“Živi zid ima svoju scenu na društvenim mrežama i ljudi sve više gledaju što oni rade.”
Govoreći o Twitteru, Appelt smatra da se hrvatski političari još nisu dovoljno zaljubili u njega da bi ga više koristili. “Političari možda još nisu shvatili da mogu širiti vijesti i popularnost putem Twittera, ali to će se sigurno uskoro promijeniti.”
Jedan od razloga slabijeg korištenja Twittera vjerojatno leži u tome što je Twitter i u Hrvatskoj još uvijek manje popularan od Facebooka, Instagrama….
Raste li strankama popularnost na društvenim mrežama ili su se samo više potrudile pred izbore?
“Europska istraživanja pokazuju da se putem društvenih mreža može doprijeti do glasača. Dolaze mladi naraštaji i birači koji će uskoro sve pratiti na društvenim mrežama”, kaže Appelt, no napominje i da je bitno pratiti trendove da bi se uočilo manipulira li stranka podacima da bi rekla da “joj općenito raste popularnost”.
Dakle, ako se uoči da je stranka jako rasla na društvenim mrežama samo tijekom predizborne kampanje, a ostatak godine nije, moguće je da se radi o jačoj angažiranosti samo zbog kampanje, a ne bitno tijekom cijele godine ili više njih.
Važno je, dakle, imati dugoročan pogled na popularnost neke stranke na društvenim mrežama da bi se zaključivalo o kvaliteti sadržaja ili preferencijama potencijalnih birača.
Više informacija o “Political Data” bazi možete pronaći OVDJE.
N1 pratite putem aplikacija za Android | iPhone/iPad | Windows| i društvenih mreža Twitter | Facebook | Instagram.