Pilot HRZ-a objasnio zašto je F 16 odličan izbor aviona

Vijesti 29. ožu 201810:31 > 10:38
N1

Gost Novog dana bio je pilot HRZ-a Kristijan Jagodić i objasnio zašto smatra da je dobra odluka RH da za borbene avione nabavi izraelske F 16.

Starost je nešto što se jako zamjera izraelskim avionima, usporedba s Gripenima?

Starost nije problem, ne bih uspoređivao Gripen i F 16 – njegove izuzetne preformanse, brzina penjanja, motor, ubojit teret naoružanja koje može nositi – američko i izraelsko, imae velik dolet, može se nadolijevati gorivom u zraku, ovo stvarno jest moćan stroj i značit će velik iskorak za nas i RH, društvo u cjelini.

Letjeli ste njima? Kako stoje stvari?

Važno je staviti ih u kontekst, MIG 21 je bio impozantan avion, njegova svježina novost bila je jako zanimljiva, na F 16 nisam letio, ali jesam letio protiv njega što je joši bolje jer možete procijeniti što taj avion stvarno može.

Kako ste letjeli?

MIG 21 protiv F 16, puno vježbi s Amerikancima i Talijanima, imao puno informacija o tom avionu.

Kakva je usporedba aviona?

MIG 21 je zahtjevan avion, potrebna je velika vještina, a ovi suvremeni lako lete, zahtjevno je korištenje svih njegovih sustava koji su usklađeni, imate puno informacija koje treba pratiti.

Koliko vam treba za ulazak i sposobnost potpunog iskorištavanja F 16?

Obuka je složen i dugotrajan proces, pitanje je što se želi postići, trajat će izvjesno vrijeme, godinama, brzo ćemo svladati inicijativnu operativnu sposobnost, a preuzimanje … 2021. 2022. bismo mogli početi čuvati zračni prostor RH, do tadae će to raditi legendarni MIG-ovi.

Kako je odlučeno da konfiguracija bude baš ova i zašto je toliko važan simulator?

Taktička studija, donijete su smjernice koliko nam aviona treba z akoej zadaće, zaključak je bio minimalno 12, a konfiguracija je upravo takva jer dvosjedi su isključivo školske namjene, zapadni pristup je da se isto tako radi, ali da su borbeno spremni kao i jednosjedii, a F 16 i jednosjed i dvosjed je potpun jednako iskoristiv. Simulator je multiplikator snaga, spominje se za avione letenje 100 sati godišnje, ali to nije sve – simulator radi tako da njima zapravo dobijete više aviona jer on može letjeti 24 sata i radi sve kao i avion.

Što se dogodi ako pilot napravi grešku u simulatoru?

Pojavi se “game over” i možete ponovno, bez troškova i rizika možete vježbati sve ono što bi u pravom avionu bilo opasno.

Hoće li za avione trebati pregrađivati hangare ili produživati pistu?

Trebaju određene preinake, vrijeme je sazrelo da se to napravi, bez obzira na vrstu aviona, a 4. generacija svih njih je slična.

Na piste u drugim gradovima mogu slijetati?

Apsolutno, pulska pista, u Zadru, Splitu, Zagrebu … slijetali su razni avioni, piste i aerodromi su spremni.

Što s obukom?

Obuka je najvažniji sgement, da bismo dostigli i održali sposobnost, moramo početi negdje – šest do osam pilota spremnih da se pošalje u Izrael, miks mladih i iskusnih kako bi oni mogli dalje nastaviti obučavati mlade pilote, to je ono što zovemo “obuka obučavatelja”. Trošak obuke je jako velik, zato da bi ga se smanjilo tražilo se da obuka bude uključena, vrijedi to i za tehničare, njih 45 bi išlo. Izraelski piloti su među najboljima u svijetu jer svakodnevno lete, situacija je takva kakva je i imaju jako puno iskustva i prenose ga – to je dodana vrijednost ovog cijelog paketa.

Hoće li biti kompatiblini s NATO standardima?

Većina zemalja članica leti na F 16, tu je sve poztnato, tražilo se i dobili smo čvsta jamstva Države Izrael da će biti kompatibilni.

Koliko osobno znate o ovim avionima?

F 16 CD block 30, prerada je napravljena prema specifikacijama proizvođača, nije to napravljeno u garaži.

Koliko vremena će vam trebati za prelet RH?

MIG 21 je izuzetno brz avion, možda je čak i brži od F 16, ali to danas nije više tako bitno, a prijeđe se za 20-ak minuta.

Kako će se birati piloti koji će letjeti na F16?

Pilotski kadar je svugdje u svijetu deficitaran, o razlozima se može samo spekulirati, na nama je da pripremimo pilote koje imamo da u budućnosti budu spremni i pozvao bih mlade ljude i muške i ženske – pilote i pilotkinje, tehničare i tehničarke – da se priključe OS RH i da prihvate izazov, iskorak koji ćemo napraviti je ogroman.

N1 pratite putem aplikacija za Android | iPhone/iPad | Windows| i društvenih mreža Twitter | Facebook | Instagram.