Čorić: Vlada biračima nudi 'uskrsna jaja'

Vijesti 03. tra 201508:33 > 08:42
N1

Gost Novog dana s Tihomirom Ladišićem bio je Tomislav Čorić glavni ekonomski strateg HDZ-a.

Ima li HDZ rješenje za slučaj franak?

HDZ je svoj prijedlog za rješenje iznio prije eskalacije ovog problema. Prema našim analizama najlogičnije je rješenje konverzija kredita s valutnom klauzulom u švicarskim francima kredite s valutnom klauzulom u eure.

Postoji li pravednije rješenje ovog problema?

Drago nam je da je jedna strana došla do toga da treba ići u smijeru kojeg zagovara i HDZ. Konverzijom kreditnih linija iz franka u euro ne bi došlo do ugroze međunarodnih pričuva i destabilizacije sustava. Ovaj moment je jednostavnije izvesti. Što se tiče samog konverzijskog procesa trebale bi ga dogovarati strane koje nisu sada nažalost u pregovorima. U pregovorima bi trebali sudjelovat HNB, banke i minstarstvo financija.

Na čiju bi štetu iznos pretvaranja trebo ići?

Odgovornost za ovu sitaciju snose svi sudionici. Troška ne bi trebalo biti abolirano niti minstastvo financija ni banke, a ni HNB.

Znači li to da bi dio troška trebali snositi i porezni obveznici?

U svakom procesu u kojem sudjeluju HNB ili ministarstvo financija znači da bi u njemu sudjelovali i porezni obveznici. Upravo činjenica da imamo nekoliko strana u ovom procesu bi definitivno smanjila opterećenje za svaku stranu.

Kako komentirate oštar odgovor banaka na izjavu kardinala Bozanića koji je banke nazvao lihvarima hrvatskog naroda?

Držim da svaka strana treba svu svoju energiju usmjeriti na nalaženje rješenja ovog problema. Mislim da nije potrebno komentirati Crkvu.

Jesu li za vas banke lihvari naroda?

Stekao se takav dojam jer i mediji tretiraju banke na takav način. Banke su možda dijelom u svojoj komunikaciji učinile da taj epitet djelomično i zasluže. S druge strane moramo gledati i na dobru stranu bankarskog poslovanja
A to je u činjenici da je rast standarda prijašnjih godina bio posljedica kreditne aktivnosti banaka predma ostalim sektorima. Kada smo u krizi onda tražimo krivca za takvu situaciju. Banke su svojom komunikacijom i situacijom u kojoj smo se našli, djelomično zaslužile svoje epitete, ali nisu toliko krive koliko mi mislimo.

Ima li guverner HNB-a Boris Vujčić podršku HDZ-a?

HNB posljednjih nekoliko godina ne vodi dovoljno aktivnu monetarnu politiku. Ali što se tiče guvernera ja ne vidim razloga da on ne završi do kraja svoj mandat. Nismo nešto značajnije vodili razgovore na tu temu.

Hoće li HNB dolaskom HDZ-a na vlast dobiti novog guvernera?

O tome nismo konkretno razgovarali. To će biti tema tek 2018. godine kada sadašnjem guverneru istekne mandat.

Podržava li HDZ najavljene prosvjede Udruge Franak?

Žalimo za takvom situacijom. HDZ je bio uvjeren da će zainteresirane strane pronaći rješenje, ali do toga nažalost nije došlo. Reakcija predstavnika Udruge Franak nam je, budući da ne vide svjetlo na kraju tunela, sasvim jasna. Bilo bi bolje da se rješenje problema već pronašlo.

Optužili ste Vladu za masovno zapošljavanje podobnih u zadnjoj godini mandata? O koliko je ljudi riječ i gdje?

Riječ je o oko 1300 ljudi. S obzirom na trenutni broj zaposlenih u tim službama rječ je o povećanju zaposlenih od 5 posto. To nije prihvatljivo zbog predizborne godine, a i zato jer se nalazimo u proceduri prekomjernog deficita. To zahtjeva smanjivanje deficita proračuna i ovo je korak u suprotnom smijeru.Ovakvo poanašanje Vlade nije u skladu s svim obvezama koje smo preuzeli. Nije ovdje riječ o političkoj opasnosti. Ovakav će potez značiti trošak od 120 milijuna kuna na godišnjoj razini.

Kako komentirate izjavu ministra gospodarstva da je jednogodišnji mandat uprave INA-e zapravo novi dogovor MOL-a i HDZ-a?

Riječ je o populističkoj izjavi koja nije utemeljena. I uprava i nadzorni odbor INA-e delegirani su od strane Vlade Rebublike Hrvatske. Ono što je nažalost činjenica je da su u pozadini sukoba oko INA-e u pravilu podkusurivanja članova kukuriku koalicije.

Hoće li HDZ inzistirati na poništenju dodatka dioničarskog ugovora kojim je u vrijeme vlade Ive Sanadera MOL-u poklonjeno upravljačko pravo na sve odluke u INA-e?

Po pitanju INA-e ćemo razgovarati kada oformimo novu vladu. Taj ugovor onemogućio je racionalno sudjelovanje naše strane u upravljanju INA-om. Treba sve komponente sagledati tako da sada to ne mogu komentirati.

Donesena je i sudska odluka o tom ugovoru. Je li to temelj za traženje njegovog poništenja?

Svaka se sudska odluka treba poštovati i ako se na tom temelju može izmijeniti ugovor trebalo bi tražiti prostor za takvu izmjenu.

Bili ste protiv monetizacije, jeste li za model kojim bi Fondovi i građani preuzeli vlasništvo u Hrvatskim autocestama?

Ako govrimo o IPO-u to predstavlja pokušaj da se u nekoliko mjeseci prije izbora biračima ponude ”uskršnja jaja”. I jedan i drugi postupak inicijalne javne ponude treba biti dorađen. Ta varijanta je privhatljivija od monetizacije. Ono što zabrinjava je da su u jednom trenutku sve snage bile usmjerene na monetizaciju koja je zatim zaustavljena.

Što s kreditima koji stižu na naplatu?

Ti krediti uteg su do 2019. godine. Nakon toga je novčani tok pozitivan. Onih 40 lipa koje su se neko vrijeme uplaćivale HAC-u bi trebalo retransferirati u smijeru u kojem su prije išle, a samim time bi i trošak otplate kredita bio manji.

Bi li bilo prihvatljivo i daljnjih 40 lipa koje je najavio ministar prometa u slučaju da se ne ide ni u jedan od modela?

Minstar je time kalkulirao kad je pokušao javnost okrenuti u smijeru monetizacije, a kasnije i IPO-a. Tih 40 lipa uvijek ostaje, a modeli se mijenjaju. Povratak tog novca za namjenu koji je bio namijenjena, a onda se može pričati od drugim momentima.

Hoće li početak gradnje Pelješkog mosta biti zaista jesen ove godine?

Ja vjerujem da iz perspektive izborne kampanje da će se nešto na tom planu dogoditi na jesen. Kao što znate HDZ nikad nije odustala od ideje povezivanja juga s ostatkom hrvatske.

Hoće li to biti projekt za koji je saslužna SDP-ova ili HDZ-ova bivša ili buduća vlada?

Ako se pogleda povijest izjava i stavova oko pelješkog mosta HDZ nikad nije odustao od ideje gradnje mosta dok je ova vlada odustala od njega, a onda pod pritiskom javnosti ga vratila. Zaslužnost će imati svi koji su podupirali njegovu gradnju. Uzimati zasluge ne treba nitko i bitno je da se jug poveže s ostatkom Hrvatske.