Na zagrebačkom Županijskom sudu, nakon dokaznog postupka koji je trajao gotovo dvije godine, u ponedjeljak je počelo iznošenje završnih riječi stranaka u suđenju bivšem ministru mora, prometa i infrastrukture Božidaru Kalmeti i ostalim okrivljenicima u aferi HAC-Remorker.
”Kalmeta je izgradio kriminalnu piramidu unutar resora kojim je upravljao te je jasno da je kao nositelj državne vlasti u ključnom resoru za izgradnju prometne infrastrukture imao izuzetnu moć i utjecaj nad građevinskim tvrtkama koje su zbog svojeg poslovnog opstanaka morale izvršavati njegove naloge”, kazao je zamjenik ravnateljice Uskoka Saša Manojlović.
Tužitelj je naveo da su sve optužbe protiv Kalmete i ostalih optuženika dokazane i kako je cilj organizacije s Kalmetom na čelu bilo izvlačenje novaca. Dodao je da su u sve sporne slučajeve kao investitori bile uključene Hrvatske autoceste, Hrvatske ceste i Lučka uprava Zadar, a čiji su poslovi pripadali ministarstvu koje je tada vodio Kalmeta.
U završnim riječima tužiteljstva Manojlović je podsjetio na svjedočenje nekadašnjeg člana Uprave Hrvatskih autocesta Josipa Sapunara, koji je opisao kako se dijelio novac te kako mu je bivši državni tajnik u Ministarstvu prometa Zdravko Livaković kazao da dio izvučenog novca ”ide za Kalmetu i za Zadar”.
”Posebno treba imati na umu da su inkrimirana djela počinjena u vezi cestogradnje u vrijeme izgradnje kapitalnih infrastrukturalnih projekata u Hrvatskoj. Ti projekti su imali veliki značaj za Republiku Hrvatsku i njezine građane, a okrivljenici su to iskoristili za svoje osobno bogaćenje”, zaključio je zamjenik ravnateljice Uskoka Saša Manojlović, zatraživši od suda da sve optuženike proglasi krivima i osudi po zakonu.
Kalmetin branitelj Krešimir Vilajtović je u završnim riječima obrane rekao kako je Uskokova optužnica ”konfabulacija” jer ne postoje dokazi. ”Nitko od svjedoka i vještaka tijekom suđenja nije spominjao Kalmetu, a ne postoje ni materijalni dokazi koji bi upućivali da je Kalmeta znao i počinio što mu se stavlja ne teret. Kako Kalmeta može biti optužen da je imenovao ključne ljude u resoru radi uvlačenja u kriminal kada sva ta imenovanja donosi Vlada. Uz to, Sapunar i Boban su bili u upravi Hrvatskih autocesta još od vremena Vlade Ivice Račana”, naglasio je Kalmetin odvjetnik Vilajtović.
Božidar Kalmeta od početka odbacuje optužbe za korupciju i ističe da je žrtva političkog progona.
Prvu je optužnicu, tvrdio je tada Kalmeta, glavni državni odvjetnik Dinko Cvitan protiv njega podigao “po nalogu Zorana Milanovića”, a drugu “kako bi se dodvorio Mostu”, koji je s HDZ-om tada bio u vladajućoj koaliciji.
Uz Kalmetu su optužnicom obuhvaćeni i njegovi tada najbliži suradnici iz ministarstva – bivši državni tajnik te predsjednik Nadzornog odbora HAC-a Zdravko Livaković te državni tajnik Milivoj Mikulić koji je također bio u upravi HAC-a.
U optužnici se spominje i bivši čelnik HAC-a i Hrvatskih cesta (HC) Stjepko Boban, čelnici građevinskih tvrtki Damir Kezele, Miroslav Bunić i Petar Pečin te ljudi iz HAC-a i HC-a Jurica Prskalo, Mario Lovrinčević i Sandro Vukelić. Oni će svoje obrane iznijeti nakon prvooptuženog Kalmete.
Nekadašnji financijski direktor HAC-a Josip Sapunar još je u istrazi Livakovića i Mikulića ‘prokazivao’ kao osobe kojima je nosio novac što su ga HAC-ovi podizvođači uplaćivali na austrijski račun češke tvrtke Remorker u vlasništvu Igora Premilovca, koji je poput Sapunara, nakon priznanja Uskokovih optužbi, sporazumno osuđen na povrat novca i rad za opće dobro.
Nagodbu s tužiteljstvom, nakon priznanja optužbi, postigao je i bivši direktor u Viaduktu Ivan Berket.
Drugi krak afere Remorker proširio se na Hrvatsku gospodarsku komoru (HGK) i njenog dugogodišnjeg čelnika Nadana Vidoševića.
N1 pratite putem aplikacija za Android | iPhone/iPad | Windows| i društvenih mreža Twitter | Facebook | Instagram.