Hrvatske željeznice doktori su kašnjenja, pitali smo HAKOM koja su vaša prava

Vijesti 04. tra 202214:52 0 komentara
Damir Spehar/PIXSELL/Ilustracija

Već se zbijaju šale da Hrvatske željeznice čestitaju Novu godinu u veljači jer toliko kasne. Godine zanemarivanja, pokoja ozbiljna korupcijska afera i nedostatak konkurencije učinile su svoje. Tko se barem jednom vozio HŽ-om zna da često kasne i da se oko toga ne uzrujavaju previše. Koliko je situacija na našim prugama loša možda najbolje ocrtava podatak da se iz Vinkovaca do Zagreba prije stizalo 1970-ih nego što je to slučaj danas. Iako su najsporiji i dalje su najjeftiniji pa mnogi putnici nemaju alternativu.

Osim što primjerice putnici iz Splita ili Vinkovaca u sedam ili četiri sata mogu proučiti kapljice rose na svakoj biljci kraj pruge, posljednjih mjeseci vlada i vozni nered kod prigradskih vlakova oko Zagreba. Razlog? Radovi. Sve je sažeo, a je li se šalio ili bio ozbiljan procijenite sami, ministar prometa Oleg Butković koji je u intervjuu za Točku na tjedan izjavio da se ne možemo voziti kraće jer tek počinjemo graditi infrastrukturu. To je izjavio 2021. godine, kada vlakovi u nekim zemljama voze i do 500 km/h.

Pitali smo HAKOM kao regulatora koja su vaša prava ako vlak kasni. Evo što kažu.

VEZANA VIJEST

1. Ima li HŽ putnički prijevoz pravo naplaćivati punu cijenu karata na linijama koje sustavno kasne?

Uredbom (EZ) br. 1371/2007 Europskog parlamenta i Vijeća od 23. listopada 2007. o pravima i obvezama putnika u željezničkom prometu (SL L 315, 3. 12. 2007., dalje: Uredba) propisani su uvjeti i obveze prijevoznika u svezi kašnjenja, a iste je prijevoznik obvezan direktno primjenjivati. Prema Općim uvjetima, točnije Tarifom za prijevoz putnika u domaćem prijevozu (Prijevozni uvjeti, povlastice i prijevoz ručne prtljage, dalje: Tarifa 101), prijevoznik također propisuje uvijete definirane gore navedenom Uredbom te putnik ima pravo na naknadu za kašnjenje, ako je kašnjenje veće od 60 minuta. Međutim putnik nema pravo na naknadu ukoliko je prije kupnje karte obaviješten o kašnjenju većem od 60 minuta.

Za kašnjenja od 60 do 119 minuta putnik ostvaruje pravo na naknadu i to 25 posto cijene putne karte, a za kašnjenja veća od 120 minuta 50 posto cijene putne karte.

Uredbom je propisan najniži prag ispod kojeg se naknade ne isplaćuju i to na način da isti ne smije biti veći od 4 EUR.

2. Kako su regulirana prava putnika ako primjerice već godinu dana prigradske linije u Zagrebu redovito kasne zbog radova i da se o tim istim kašnjenjima ne može dobiti informacija od osoblja HŽ-a na stanicama ili na Glavnom kolodvoru jer je ni oni ne znaju?

Do poremećaja u voznom redu vlakova dolazi uslijed izvanrednih događaja, radova na pruzi, kvarova vozila i kvarova na infrastrukturi te vremenskih i elementarnih nepogoda. O smetnjama u prometu vlakopratno i blagajničko osoblje dužno je informirati putnike. Međutim, u slučaju kašnjenja u dolasku ili polasku, putnici moraju biti obaviješteni o situaciji i procijenjenom vremenu polaska i dolaska od strane željezničkog prijevoznika ili upravitelja kolodvora čim takva informacija bude dostupna, a često isti nemaju pravovremeno dostupne informacije.

3. Pojašnjenje kako se pružatelj usluga dužan ponašati, koje obveze mora ispuniti prema putnicima u ovakvim situacijama i kada putnici imaju pravo na povrat cijene karte i moraju li je platiti ako usluga nije isporučena do kraja ili uz kašnjenja?

Kao što je u prethodnim pitanjima odgovoreno, u slučaju kašnjenja putnik ima pravo na naknadu za kašnjenje, ako je kašnjenje veće od 60 minuta. Međutim putnik nema pravo na naknadu ukoliko je prije kupnje karte obaviješten o kašnjenju većem od 60 minuta. Za kašnjenja manja od 60 minuta nema propisane obveze ni u europskoj ni nacionalnoj regulativi.

Ako vlak zbog smetnje u prijevozu izostane ili ako krivnjom željeznice zakasni na putu pa putnici izgube vezu za daljnje putovanje, tada putnik može zahtijevati da bez doplate razlike u prijevoznoj cijeni prvim sljedećim vlakom ili na neki drugi način bude prevezen do odredišnoga kolodvora, zatražiti da bude besplatno vraćen u polazni kolodvor i da mu se vrati naplaćena prijevozna cijena.

Putnik ima pravo podnijeti pisani prigovor radi zaštite svojih prava koja su propisana Uredbom, Zakonom o regulaciji tržišta željezničkih usluga i zaštiti prava putnika u željezničkom prijevozu (Narodne novine br. 104/17) i drugim propisima kojima se uređuju prava putnika.

Postupak podnošenja prigovora dostupan je na poveznici.

N1 pratite putem aplikacija za Android | iPhone/iPad i društvenih mreža Twitter Facebook | Instagram.

Kakvo je tvoje mišljenje o ovome?

Budi prvi koji će ostaviti komentar!