Iako daleko od nakadašnje snage, mnogi Riječani nikada nisu vidjeli kako iznutra zaista izgleda Treći maj, jedan od najpoznatijih primjera riječke industrijske baštine. Stotinjak građana u tri grupe obišlo je brodogradilište bogate povijesti uz predavanja i vodiče, a interes je bio još četiri puta veći. Za to vrijeme uprava Trećeg maja opet vodi bitku za preživljavanje, nastoje ponovno prestrojiti i reorganizirati škver u iščekivanju novih spasonosnih poslova.
Ima još građana koje zanima industrija. Kako danas izgleda naš stari, umorni div?! Gostoljubivi trećemajci uvode ih u svoj dnevni boravak.
Referent nabave u Trećem maju Aleksandar Mihoković kaže: „To je firma s dušom, postoji toliko stvari, svaki dan nešto novo vidiš, naučiš, zašto isto ne prezentirati ljudima. Neka se upoznau sa svojom firmom koja je zapravo ne samo trećemajska, to je i riječka firma i hrvatska brodograđevna firma”.
I pojavi se među njima čovjek koji čuva relikvije iz 1948., s prvog broda Zagreb Mauro Tessitori iz lovranske udruge Lantina: „Naša udruga ima kompas kompletno od tog broda i timun, kormilo. I sad se to pokazalo da je to bilo od tog prvog broda koji je napravljen u 3.maju.”
Riječanka Lela Vujanić opisuje kako je doživjela Treći maj: “Predivno, ja inače kako šetam Pećine-Kantrida pa uvijek se oko tih porti, pokušavam ući jer i sama dolazim iz jednog industrijskog kraja i onda sada, nekako uvijek vezana uz te industrijske krajolike.”
Lela je rođena u Sisku, okružena čelikom i tim grubim licima – kojima je, jasno, muka i govoriti uvijek iste stvari.
Cjevar Ivan Antolović govori nam o svom radnom danu u Trećem maju: “Evo, da, kao obično, subotom se radi i tako”. Na pitanje o tome je li im teško kaže: “Ma nije, ne”. Dok potvrđuje da im plaća stiže na vrijeme.
Dobro je dok stiže. Jer Treći maj opet bi krenuo ispočetka, s novi imenom- „Treći maj Rijeka 1905”.
Izjavu nam je dao i direktor Trećeg maja Edi Kučan: „Znači sad smo prvu učinili procjenu imovine, sljedeća faza da vidimo da je taj dio dokumenta prihvatljiv, da bi mogli ići prema registraciji te imovine za novu tvrtku”.
Formalno su još uvijek dio Uljanika u stečaju. Rastava je duga i bolna, ma koliko šutjeli o tome.
“Mislim da smo mi u ovom trenutku dobro raščistili odnose s Uljanikom, idemo svatko svojim putem dalje i ne očekujem da bi trebali imati nekih problema od Uljanika u ovom trenutku”, kaže Kučan.
Treći maj je u gubitku 112 milijuna eura, priznaju. No, jedan bi im posao mogao donijeti spas.
Siniša Ostojić, pomoćnik direktora za komercijalne poslove, objašnjava: “Na tragu tih naših rekao bih dobrih iskustava sa gradnjom prvog polar kruzera za australskog naručitelja, pojavio se interes na tržištu jednog američkog naručitelja za gradnju sličnih brodova. Ako uspijemo taj posao ugovoriti onda bi to osiguralo zaposlenost brodogradilišta na jedno duže vrijeme, sa vrlo kvaliietnim poslom”.
Kažu, možda i desetak polarnih kruzera, život za daljnjih šest do sedam godina. Nakon svih padova, oni se opet tako iskreno nadaju! Pa, tko smo mi da im rušimo snove…
N1 pratite putem aplikacija za Android | iPhone/iPad i mreža Twitter | Facebook | Instagram | TikTok.
Kakvo je tvoje mišljenje o ovome?
Budi prvi koji će ostaviti komentar!