H&M se sprema na poslovni zaokret

Ekonomija 17. velj 201817:29 > 17:30
Ilustracija

Popularni lanac trgovina odjećom, čiji tržišni udio nagrizaju konkurenti s interneta, odlučio je pojačati svoj digitalni biznis, no efekti poslovnog zaokreta neće se osjećati još neko vrijeme.

Rast zaliha, pad vrijednosti dionica i zaostajanje za konkurentima problemi su koji bi zabrinuli svaku kompaniju, a upravo to su teškoće s kojima se već dulje vrijeme muči jedan od najvećih svjetskih modnih brendova, H&M. U posljednje dvije i pol godine cijena dionica švedske kompanije pala je za čak 60 posto, što predstavlja jasan odraz razočaranja investitora poslovnom politikom kompanije kojoj je, čini se, konačno počelo gorjeti pod nogama, zbog čega se sprema na digitalni zaokret.

Hennes&Mauritz je krajem prošlog desetljeća bio najveći svjetski maloprodajni modni lanac da bi već 2011. godine tu poziciju bio prisiljen prepustiti španjolskom Inditexu, najpoznatijem po modnim trgovinama brenda Zara. Mada je H&M nastavio rasti sve do danas, taj je rast otežan jačanjem isključivo internetskih trgovaca poput Asosa ili Boohooa, ali i općenitim rastom prodaje odjeće preko interneta, čemu je H&M dosad pridavao premalo pažnje, piše tportal.hr.

H&M danas u gotovo 70 zemalja ima više od 4700 trgovina, a za kompaniju radi više od 170 tisuća zaposlenih. S druge strane, online prodaja moguća je u 44 zemlje i čini se da je tržišna situacija švedsku korporaciju konačno prisilila da internetu posveti puno više pažnje. Prema dostupnim podacima, samo lani je ukupno 45 posto investicija kompanije bilo usmjereno u internetsko poslovanje.

Uz to, H&M je najavio da će ove godine otvoriti digitalne trgovine u Saudijskoj Arabiji, Ujedinjenim Arapskim Emiratima i Indiji. Podaci analitičke tvrtke Euromonitor International pokazuju da se u globalnoj trgovini odjeće i obuće 16 posto godišnjeg prometa ostvari preko interneta. Na azijsko-pacifičkom tržištu ta je brojka nešto viša i iznosi 21 posto.

Analitičari su općenito uglavnom suzdržani oko prognoza za H&M. Neki ističu da je kompanija nekad bila predvodnik promjena, ali da je u međuvremenu zaostala u praćenju trendova na tržištu. Joacim Olsson, prvi čovjek švedske udruge malih dioničara, izjavio je da je došao krajnji trenutak da menadžment kompanije vrati povjerenje dioničara uputivši tako kritiku Stefanu i Karl-Johanu Perssonu, sinu i unuku osnivača H&M-a koji se nalaze na čelu kompanije te koji i dalje drže 70 posto glasačkih prava.

Popularni H&M, koji u Hrvatskoj posluje na petnaestak lokacija, tako se očito konačno pokrenuo iz letargije i nada se da će uspjeti vratiti nekadašnju titulu inovatora u poslovanju. U kratkom roku sigurno neće moći ugroziti Inditex, čija tržišna kapitalizacija iznosi 82,4 milijarde dolara i gotovo je trostruko viša od H&M-ove. No Šveđani izgleda planiraju na dugi rok, a u tom razdoblju svakako će im dobro doći najavljena nova ‘kolekcija’. Osim ako i ona, po uzoru na druge, brzo ne izađe iz mode, piše tportal.hr.