Vlada je na sjednici u četvrtak ovlastila Ministarstvo financija da brodogradilištu 3. maj izda državno jamstvo za kreditno zaduženje kod Hrvatske banke za obnovu i razvoj (HBOR) i/ili drugih poslovnih banaka u visini od 26 milijuna eura za dovršetak novogradnje 733.
Radi se o dovršetku samoiskrcavajućeg broda za rasuti teret za koji je potpisan ugovor s tvrtkom Algoma Central Corporation iz Kanade, a rok isporuke je 15. rujna iduće godine.
Ministar gospodarstva, poduzetništva i obrta Darko Horvat istaknuo je da ugovorena cijena broda iznosi 33,36 milijuna eura, pri čemu napominje da se odlukom predviđa da 3. maj, nakon što isplati iznos od 50 milijuna kuna HBOR-u u cilju zatvaranja dijela ranijih obveza, kao i vrati kredit koji se odnosi na odluku o ovom jamstvu, ostatak prihoda od prodaje broda uplati u državni proračun.
Na zatraženo mišljenje Ministarstva, Horvat napominje da je društvo Hrvatska brodogradnja – Jadranbrod pozitivnim ocijenilo ugovoreni posao između 3. maja i kanadskog naručitelja, te kako nisu uočeni rizici koji bi u značajnom stupnju utjecali na mogućnost realizacije ugovora.
Horvat je novinarima uoči sjednice Vlade izjavio da u 3. maju postoje još dva broda koja se moraju završiti i za koja će biti potrebna još dva jamstva.
Kako je ustvrdio, za završetak brodova će ukupno trebati oko 560 milijuna kuna, a time se stvara pretpostavka da 3. maj može normalno raditi i ugovarati brodove, uz povjerenje da svako državno jamstvo koje će se izdati bude vraćeno nakon što se brod završi i isporuči.
Vlada je u kolovozu na prvoj sjednici nakon ljetne stanke, a s ciljem stvaranja preduvjeta za pokretanje proizvodnje, dala uvjetno državno jamstvo za kreditno zaduženje 3. maju od 150 milijuna kuna, a Nadzorni odbor HBOR-a je početkom rujna uvjetno dozvolio odnosno osigurao taj iznos kredita.
Predsjednik Vlade Andrej Plenković, koji će danas posjetiti riječko brodogradilište, poručio je da današnja odluka govori o odvažnosti i odlučnosti Vlade da pronađe zakonit i inteligentan način za pomoć 3. maju kako bi ponovo pokrenuo proizvodnju i dovrši brodove koji su već ranije bili naručeni i to na način koji će se u konačnici za državu pokazati financijski isplativim, što je ocijenio vrlo važnim.
Kao ključni element Vladina angažmana oko 3. maja Plenković apostrofira i smanjenje postojećih gubitaka za državu.
Ponovio je da je ključni razlog Vladinog angažmana visok stupanj povjerenja koji imaju u Upravu 3. maja, za koju je istaknuo da je intenzivno radila na ispunjenju svih preduvjeta za dobivanje državnog jamstva.
Poručio je da ključna zadaća, osim dovršetka brodova, ostaje pronalazak dogovora oko strateškog partnera, dok napominje da Vlada paralelno radi i na pronalaženju rješenja za funkcioniranje Uljanika, “koji nije zanemaren i zaboravljen, dapače”.
Ministar financija Zdravko Marić istaknuo je da se sredstva iz kreditnog zaduženja osiguranih državnim jamstvom mogu iskoristiti isključivo u svrhu financiranja radnji potrebnih za dovršetak novogradnje, a s ciljem umanjenja postojećih gubitaka za državu.
“Povlačenje sredstava iz kredita iskoristit će na način da kreditodavatelj povučene iznose isplati izravno dobavljačima na temelju vjerodostojnih isprava, na temelju prethodnog odobrenja društva Hrvatska brodogradnja – Jadranbrod kao izvršitelja nadzora, za svaku isplatu”, napominje Marić.
Inače, Ministarstvo financija je, temeljem raskinutog ugovora od 12. listopada 2018. godine između Algome i 3. maja, na ime protestiranih jamstava platilo 239,07 milijuna kuna.
N1 pratite putem aplikacija za Android | iPhone/iPad | Windows| i društvenih mreža Twitter | Facebook | Instagram.