Ovo je novi cimer fraj, srušit će cijene i kvalitetu

Ekonomija 28. lis 201914:36 > 14:46
Pixabay

Iako je stagnirao u ovoj godini, ovaj vid turizma u Hrvatskoj je konkurentan u odnosu na ostale mediteranske zemlje.

Hrvatski kampovi u sedam godina povećali su broj mobilnih kućica za čak 274 posto. Ove godine u hrvatskim kampovima postavljeno ih je ukupno 11.418, od toga 7417 vlastitih te 4001 u vlasništvu turoperatora.

Uz nove sadržaje i rast kvalitete, rast u broju mobilnih kućica transformirao je kamping proizvod i značajno povećao prihode i profitabilnost sektora s obzirom na to da se u “mobilkama” može postići ista ili čak viša cijena kao i hotelu s pet zvjezdica.

Iako je stagnirao u ovoj godini zbog lošeg vremena u svibnju i pada prometa u srpnju, hrvatski kamping je konkurentan u odnosu na ostale mediteranske zemlje, te je u uzlaznoj putanji koja bi se mogla ubrzati i novim Zakonom o turističkom zemljištu i novim investicijama, tvrde sugovornici Poslovnog dnevnika koji su sudjelovali na 13. Kongresu kampinga prošlog tjedna, piše Poslovni dnevnik.

Opasna liberalizacija 

Istodobno, zakonska regulativa koja je omogućila otvaranje kampova u domaćinstvima, OPG-ovima, a najnovije i u robinzonskom smještaju, pokrenula je proces liberalizacije koji prijeti rušenju konkurentnosti i kvalitete cijelog sektora, upozoravaju.

Prema podacima benchmarkinga kampinga, koji su izradile Sandra Janković i Josipa Cvelić Bonifačić s opatijskog Fakulteta za menadžment u turizmu i ugostiteljstvu (FMTU), rast broja kampova u domaćinstvu u posljednjih 12 godina od 59 posto premašio je ukupan rast svih kampova od 53 posto.

“Iako je to zamišljeno na dobar način, da se kapaciteti postave, primjerice, u vinogradu uz dobru turističku priču, najviše je onih koji postave četiri mobilne kućice u dvorištu, bez posebnog sanitarnog čvora i ostalih sadržaja koje moraju imati kampovi u tvrtkama. To je manje ulaganje nego u apartman ili hotel, vlasnici plaćaju paušalan porez, a osim što su upitne kvalitete, takvi kampovi ruše cijelo tržište, koje smo gradili godinama”, pojasnila je Cvelić Bonifačić.

Statistika HTZ-a kaže da je u domaćinstvu registriran 321 kamp s 6730 kreveta, a na OPG-ima 16 s 516 kreveta.

Analiza FMTU napravljena na temelju podataka iz 34 kampa koji čine oko trećine ukupnih kapaciteta, pokazala je da je ove godine prosječna iskorištenost mobilnih kućica bila 58 posto, 4 posto više nego parcela, uz prosječnu cijenu noćenja od 738 kuna (parcele 230 kn), iako uz nešto niže prosječne cijene u sezoni nego lani ove godine.

Kampovima je ove godine porastao prihod po raspoloživoj jedinici (RevPar), za 9 posto za mobilne kućice te 11,4 posto za parcele. U mobilnim kućicama RevPar je porastao s 327 kuna na 401 kunu u odnosu na 2015. godinu, prosječna cijena s 325 na čak 717 kuna, kao i prihod po noćenju sa 187 kuna na 213 kuna.

Povrat za 3,5 godine

Naši sugovornici iz kampova tvrde da je ljetos cijena noćenja po kućici negdje premašivala i 500 eura, što je moguće uz sve modernije tipove mobilnih kućica na tržištu.

Cijena nove kućice pred sedam godina kretala se oko 18 tisuća eura, današnji modeli idu i do 45 tisuća eura. Unatoč tome, povrat ulaganja moguć je za oko 3,5 godine, što je znatno brže nego hotelska soba ili novoizgrađeni apartman.

Zahvaljujući porastu broja mobilnih kućica u kampovima, a po zakonu one u kampu mogu imati najviše 40 posto udjela, porastao je i broj organiziranih dolazaka u kampove, s 17 posto u 2011. godini na 26 posto u 2018. godini. U skladu s tim, u kampovima je sve više aviogostiju, što mijenja i modele oglašavanja i prodaje.

Kako je napomenula Cvelić Bonifačić, to je šansa za otvaranje novih tržišta koja su relativno slabo zastupljena u hrvatskom kampingu, kao što je britansko, piše Poslovni dnevnik.

N1 pratite putem aplikacija za Android | iPhone/iPad | Windows | i društvenih mreža Twitter | Facebook | Instagram