Prema podacima za travanj iz ankete Hrvatske narodne banke (HNB) o pouzdanju potrošača, indeksi pouzdanja potrošača odnosno njihova očekivanja i raspoloženje pali su na mjesečnoj i godišnjoj razini i to najsnažnije otkad se ti indeksi prate.
Indeks pouzdanja potrošača u travnju je iznosio minus 32,2 boda što je najniže još od svibnja 2014., a indeks očekivanja potrošača je s minus 42,1 bodom najniži od kolovoza 2009. godine. Indeks raspoloženja potrošača iznosio je krajem travnja minus 23,5 bodova te se spustio na razinu na kojoj je zadnji puta bio u lipnju 2017. godine.
Kompozitni indeks pouzdanja potrošača u travnju je u odnosu na ožujak pao za 22,3 boda, a u odnosu na travanj prošle godine smanjen je za 27,4 boda.
To su najsnažnije promjene na mjesečnoj i godišnjoj razini otkad se provode istraživanja HNB-a o indeksima pouzdanja, primjećuju analitičari Raiffeisen banke.
Mjesečni pad kompozitnog indeksa očekivanja potrošača, koji se u najvećoj mjeri odnosi na pogoršana očekivanja u pogledu ukupne ekonomske situacije tijekom sljedećih 12 mjeseci u Hrvatskoj, iznosio je 30,4 bodova, a njegov godišnji 39,5 bodova. Obje promjene predstavljaju povijesno najsnažnija negativna kretanja indeksa.
Kompozitni indeks raspoloženja potrošača, koji ukazuje na promjene u financijskoj situaciji u kućanstvima zadnjih 12 mjeseci te promjene očekivanja ekonomske situacije i isplativosti investiranja u trajna dobra u Hrvatskoj, na mjesečnoj je razini pao za 12 bodova. Zadnji mjesečni pad ovih razmjera dogodio je u travnju 2002. godine kada je mjesečna promjena iznosila minus 19,6 bodova. U odnosu na travanj prošle godine, navedeni indeks je manji za 8,6 postotnih bodova, prvi put nakon veljače 2013. godine (-11,7 bodova).
“Dolaskom globalnih gospodarskih poteškoća prouzrokovanih pandemijom koronavirusa zahvaćeno je i hrvatsko gospodarstvo koje pred sobom ima razdoblje smanjene ekonomske aktivnosti i oporavka. To je rezultiralo povijesno snažnim negativnim stopama kretanja indeksa pouzdanja i očekivanja dok je kod indeksa raspoloženja potrošača zabilježena nešto blaža situacija”, kažu analitičari Raiffeisen banke.