Izazovi i mogućnosti – intervju s Natašom Buljan, direktoricom razvoja sadržaja u kompaniji United Media

Ekonomija 09. svi 202414:28 0 komentara
United Media

Nataša Buljan je nedavno imenovana za direktoricu razvoja sadržaja u kompaniji United Media, koja pripada među najveće medijske kompanije u regiji CEE, poslujući u osam zemalja, uključujući zemlje bivše Jugoslavije, Bugarsku i Grčku. U ovom ekskluzivnom intervjuu za CEETV, Buljanova govori o izazovima i mogućnostima s kojima se United Media suočava u regiji kada je riječ o produkciji scenarija i njihovom uspješnom izvozu i prilagođavanju na druga tržišta.

Nataša, u siječnju 2024. imenovani ste za direktoricu razvoja sadržaja jedne od vodećih medijskih kompanija u regiji CEE – United Media – koja upravlja kanalima u osam država. Kako biste opisali trenutni status tržišta scenarija u regiji CEE koje je u procvatu proteklih godina – možemo li očekivati usporavanje zbog krize?

“Tržište scenarija u regiji CEE posljednjih godina bilježi rast, s više domaćih produkcija i adaptacija stranih formata. Iako produžena kriza stvara određene izazove, kao što su budžetska ograničenja i promjene u preferencijama publike, i dalje postoji velika potražnja za zanimljivim pričama i zabavnim programima. Vjerojatno je da bi proizvodnja i investicije mogli neznatno pasti, ali će se ukupni zamah tržišta nesumnjivo nastaviti.”

Koji su glavni izazovi za produkciju scenarija u regiji, pored financijske krize i tekućeg rata u Ukrajini?

“Glavni izazovi uključuju kretanje kroz različite kulturne pejzaže, pristup dovoljnim financijskim sredstvima za vrhunske produkcije i nadmetanje s međunarodnim sadržajima. Pored toga, postoji stalna potreba za balansiranjem kreativnog pripovijedanja s komercijalnom održivošću kako bi se privukla lokalna i međunarodna publika”

Vidite li neke značajne razlike u ukusu gledatelja na osam teritorija za koje ste odgovorni? Na primjer, vaše hrvatske obiteljske komedije “Bez obzira na sve“, „Na granici“ su uspješno adaptirane u Grčkoj, Slovačkoj, Mađarskoj itd. Jesu li u tim formatima bile potrebne značajne promjene u različitim državama?

“Razlike u ukusima su primjetne, ali neke zajedničke teme i aspekti pripovijedanja često prelaze granice država. Iako su se adaptacije kao što su “Kud puklo da puklo“ i “Na granici“ pokazale popularnim u brojnim državama regije bez većih intervencija u priči, povremeno su potrebne neke promjene radi usklađivanja s lokalnim i kulturnim  specifičnostima i. Međutim, osnovno zadovoljstvo dobro osmišljenog pripovijedanja ostaje nepromijenjeno.”

United Media je realizirala više od 40 projekata serija koje su adaptirane i prodate u više od 30 zemalja širom svijeta. Koji su vaši najpopularniji naslovi u pogledu domaćeg rejtinga i međunarodne distribucije?

“Najpopularniji naslovi kompanije United Media, kako na lokalnoj tako i na međunarodnoj razini, uključuju širok spektar žanrova kao što su obiteljske komedije, drame i kriminalističke serije. Kao najpopularnije izdvojila bih kriminalističke serije “Kljun” i “Hunt for Salamander“, kao i već spomenute naslove “Kud puklo da puklo“, “Na granici“ i “Kumovi“. Tijekom posljednje godine film “Čuvari formule“ izazvao je veliko zanimanje domaće i svjetske publike i bio je ne samo najgledaniji film 2023. godine u Srbiji, već je dobio i međunarodnu nagradu – na Filmskom festivalu u Lokarnu, a sudjelovao je i na festivalu u Palm Springsu”

Koji su najnoviji trendovi scenarija u regiji CEE, prema Vašim zapažanjima? Hoće li gledatelji United Media vidjeti više povijesnih drama koje su postale jako popularne u središnjoj Europi ali je njihova proizvodnja skuplja?

“Već imamo nekoliko značajnih povijesnih drama na kojima smo radili u Srbiji. Riječ je o seriji “Aleksandar od Jugoslavije“, koja je smještena u period stvaranja bivše Jugoslavije do njegovog ubojstva u Marseilleu 1934. godine. Adaptirali smo i značajne povijesne romane “Vrijeme zla“ i “Vrijeme smrti“, smještene u period prije i tijekom Drugog svjetskog rata. Posvećeni smo proizvodnji visokokvalitetnog, visokobudžetnog sadržaja i nastavit ćemo s ovom strategijom. Trenutno, radimo na još jednom projektu – povijesnoj drami od koje imamo velika očekivanja”

United Media

Koliko projekata trenutno pripremate u različitim državama?

“Imamo puno naslova u različitim žanrovima čija je realizacija u tijeku: kriminalističku seriju zasnovanu na istinitoj priči članice međunarodne bande “Pink Panteri“, dramsku seriju “Marija“ zasnovanu na istinitoj priči hrabre Marije Lukić. Pored toga, imamo još nekoliko zanimljivih projekata u različitim fazama razvoja, o kojima će svakako biti riječi u narednom periodu. Većina njih je ili zasnovana na istinitoj priči i/ili se bavi temom od velikog značaja za društvo”

U regiji CEE nema puno koprodukcija kada je u pitanju pisanje scenarija (s izuzetkom Češke i Slovačke), iako se to počelo mijenjati. Razmatra li United Media izradu projekata po scenariju s partnerima iz drugih država i kako će to funkcionirati u smislu intelektualnog vlasništva?

“Da, planiramo tražiti partnere za nekoliko projekata i vjerujemo da ćemo ostvariti zajedničku korist od toga”

Možete li da nas provesti kroz proces stvaranja uspješne serije kompanije United Media – odakle obično crpite svoje ideje, kako birate projekte koji će biti odobreni i imjau li lokalni timovi u svakoj zemlji punu kreativnu slobodu? Tražite li univerzalnije teme i priče kako bi serija bila popularna i u drugim državama? Pomaže li je AI u procesu?

“Ne bih rekla da se ovaj proces bitno razlikuje od ostalih produkcija. Proces stvaranja uspješne serije uključuje pronalaženje i prepoznavanje ideja iz različitih izvora, uključujući interne razvojne timove, nezavisne pisce i međunarodne formate. Projekti se biraju na osnovu njihovog potencijala da pogode ciljanu publiku kao i da budu u skladu sa strateškim ciljevima kompanije. Dok lokalni kreativni timovi imaju određeni stupanj autonomije u oblikovanju sadržaja, prisutan je i fokus na identificiranju univerzalnih tema i priča koje mogu preći i kulturne granice. AI tehnologija može igrati ulogu u analizi podataka i uvidu u publiku, ali kreativne odluke se na kraju oslanjaju na ljudsku intuiciju i stručnost.”

Idemo malo pričati o budžetima za razvoj scenarija u regiji CEE – postoje li velike razlike u budžetima serija koje se proizvode u državama u kojima poslujete, na primjer, jesu li hrvatske serije skuplje od bugarskih i koliki je prosječan budžet za projekt u produkciji kompanije United Media? Jeste li bili prinuđeni smanjiti budžete u posljednjih nekoliko godina?

“Budžeti za razvoj scenarija u regiji CEE mogu značajno varirati u ovisnosti od projekta, zahtjeva i kreativne vizije. U državama u kojima poslujemo, primijetili smo raznolikost u izdvajanjima iz budžeta, što odražava jedinstvene zahtjeve i tržišne uvjete svake produkcije. U kompaniji United Media, prioritet nam je isporuka visokokvalitetnog sadržaja uz efikasno korištenje resursa. Kao i kod svake dinamične industrije, budžeti se stalno procjenjuju radi najboljeg prilagođavanja rastućim potrebama naših projekata i tržišnom okruženju.”

Ljudi koji su uključeni u TV industriju regije CEE su primijetili da ne postoji jaka tradicija pisanja scenarija za TV produkciju, kao i da lokalne samouprave i producenti trebaju više doprinijeti kada je riječ o njegovanju i podršci mladim talentima. Dijelite li ovo mišljenje i što se može učiniti da se ovo poboljša?

“To zapažanje je na mjestu. Kako bi ovo riješila, United Media je aktivno uključena u inicijative koje imaju za cilj njegovanje i razvoj novih talenata u regiji. Prethodnih godina u Srbiji i Hrvatskoj imali smo natjecanja na kojima su mladi pisci mogli iskoristiti priliku i prijaviti svoja djela, a najbolji među njima su imali priliku razvijati ih kroz mentorstvo sa iskusnijim kolegama. Ulaganjem u buduću generaciju pripovjedača, industrija može osigurati dinamičan i održiv kreativni ekosistem.”

Pulski filmski festival (PFF) i United Media pokrenuli su partnerski projekt pod nazivom “Make the Scene!“ i objavili su poziv za međunarodnu radionicu o razvoju scenarija televizijskih serija. Recite nam nešto više o inicijativi, kakva očekivanja imate od događaja i za koje zemlje se očekuje da će podnijeti najveći broj projekata?

“Ponosni smo na naše partnerstvo s najstarijim filmskim festivalom u Hrvatskoj – Pulskim filmskim festivalom i suradnju na ovom projektu.

Radionica “Make the Scene!“ je dio festivalskih Dana industrije, gdje su talentirani autori pozvani da prijave originalne, kvalitetne projekte TV serija, samostalno ili s producentskim kućama. Pobjednički projekt, koji odabere stručni žiri, dobit će nagradu od 10.000 eura i priliku za daljnji razvoj serije u suradnji s kompanijom United Media. Očekivanja od događaja uključuju otkrivanje novih glasova, uspostavljanje partnerstava za buduću suradnju i podizanje kvalitete pisanog sadržaja u regiji. Iako je teško predvidjeti iz kojih zemalja će biti najveći broj projekata, inicijativa nastoji privući različite perspektive i narative iz cijelog jadranske regije.”

Započeli ste karijeru u oglašavanju kao autor tekstova i kreativni direktor mnogih uspješnih reklamnih kampanja prije nego što ste se fokusirali na pisanje scenarija. Možemo li povući neke paralele između kreiranja uspješne reklamne kampanje koja doseže veliki broj ljudi i između pisanja hit TV serije koja uživa visoku gledanost?

“Obje aktivnosti zahtijevaju duboko razumijevanje ciljane publike, efikasne tehnike pripovijedanja i sposobnost izazivanja emocija i privlačenja pažnje. Kao i kod reklamiranja, gdje je cilj poslati poruku i uvjeriti potrošače, i u TV serijama je cilj da se gledatelji angažiraju i da se održi njihovo zanimanje za narativ. U najboljem slučaju, i oglašavanje i pisanje scenarija obuhvaćaju ljudsko iskustvo na način na koji ga ljudi prepoznaju i povezuju se s njim. Ipak, pisanje scenarija pruža priliku da se kaže više i zahtjevnije je i magičnije.”

Radili ste na serijama različitih žanrova. Volite li više pisati telenovele, drame, kriminalističke serije? Imate li omiljenu seriju ili likove?

“Nemam tu vrstu preferencija (za pisanje), to ovisi od priče i što mi ona znači, žanr ili format ne predstavljaju veliku razliku. Međutim, imam omiljene likove, u svakoj seriji na kojoj sam radila imala sam lik koji sam najviše voljela i čak bih se pomalo i zaljubila u taj lik. Čak i puno godina nakon projekata, o njima razmišljam gotovo kao da su prave osobe, netko s kim sam bila bliska.”

Intervju možete pročitati i OVDJE.

N1 pratite putem aplikacija za Android | iPhone/iPad i mreža Twitter | Facebook | Instagram | TikTok.

Kakvo je tvoje mišljenje o ovome?

Budi prvi koji će ostaviti komentar!