Kada automobilska marka nastane iz želje vlasnika da stvori sportski auto koji je pri tome dovoljno upravljiv i zabavan za vožnju, te originalan i kvalitetan, uspjeh je zajamčen.
Na osnovi iskustva Colina Chapmana stečenog na trkaćim pistama nastajali su senzacionalni automobili Lotus – fantastični za vožnju i ekstremno brzi, a sve zahvaljujući llakoj karoseriji i snažnim motorima malih dimenzija. Tako je bilo nekad. A danas?
Posljednjih godina Lotus proživljava teški period i financijsku nestabilnost. Situaciju bi uskoro mogao promijeniti najavljeni SUV, jer upravo takvi modeli danas donose profit veći nego sportski modeli čak i Porscheu ili BMW-u. Iako su njemački auti zagospodarili mnogim tržištima, malo tko može ponuditi toliko zabave u brzim prolascima kroz zavoje kao što to može Lotus. Pravi znalci i ljubitelji automobila zato su ostali vjerni ovoj marci. Bez uvrede, ali Lotus je namijenjen samo vrhunskim vozačima. Možda je to i razlog njegovog posrtanja?
Lotus ne krije britansko porijeklo i to postaje jasno u trenutku kada otvorite vrata. Pri tome ne mislimo samo na kvalitetu izrade jer ona se podrazumijeva, već na sportski kokpit i samo najnužniju opremu.
Stvaranje legende
Lotus je prilično mlada marka s ne tako dugom, ali prilično bogatom poviješću. Priča započinje nakon II sv. rata, točnije 1946. Mladi je Anthony Colin Bruce Chapman, inženjer po struci, iza kuće svoje djevojke konstruirao svoj prvi auto – Austin Seven Special. Ubrzo nakon toga postao je ne samo poznati konstruktor nego i vozač vlastitih trkaćih automobila. Zamisao da napravi lakši i upravljiviji auto od konkurenata je vrlo brzo i ostvario. U tome mu je uvelike pomoglo iskustvo iz zrakoplovne industrije. Ubrzo je koristeći tehnička rešenja iz Formule 1 uspio napraviti najuravnoteženiji putnički auto koji se novcem može kupiti.
Tvrtka Lotus Engineering Company osnovana je 1. siječnja 1952., a prvi model s logotipom marke bio je Mark VI s Fordovim motorom obujma 1.5 litre. Taj je auto na trkačkim stazama konkurenciji bio noćna mora zbog odličnog ležanja u zavojima, te je nizao pobjede, jednu za drugom. Ohrabren uspjehom, Chapman dvije godine kasnije u isti model ugrađuje motor iz MG-a, također 1.5 litarski, ali s više snage.
Epilog te intervencije je pobjeda nad Porscheom na Velikoj nagradi Silverstonea. Još veći uspjeh je ostvaren pobjedom modela MK IX, na legendarnoj utrci 24 sata Le Mansa. Kako to obično bude, uspjesi sa trkališta pozitivno su se odražavali i na prodaju, što je zahtijevalo veću proizvodnju i novu, moderniju tvornicu u mjestu Cheshunt. Uspešno poglavlje se nastavlja u 60-tim godinama, prije svega modelom Elite, ali i pobijedom Stirlinga Mossa, 1960. godine u Formuli 1, također za upravljačem Lotusa! Usporedno je rasla i prodaja cestovnih modela zahvaljujući novo razvijenom modelu Elan. Također, pobijede u velikom cirkusu postajale su više pravilo nego iznenađenja.
Esprit, najpoznatiji model
Naredno desetljeće je Lotusu donijelo još veće uspjehe, kako na trkačkim stazama tako i na svjetskom tržištu, pogotovo onom preko “bare”. Model Esprite je osvojio srca ljubitelja brzine preko noći, a običnim smrtnicima najviše je poznat kao prevozno sredstvo agenta 007! Cilj Lotusovih inženjera da ponude kupcima sve ono što je tvrtka desetljećima razvijala, ekstremnu upravljivost i stabilnost u laganom, ali i vraški brzom automobilu Esprite u je potpunosti ispunjavao. Recept, pogon straga – motor u sredini daje neutralno ponašanje vozila u oštrim zavojima i dobar prijenos snage na podlogu. Kako je masa automobila zbog upravljivosti morala ostati mala, tako su i dimenzije motora morale biti skromne, obujma tek 2.2 litre. Međutim snage je bilo mnogo jer su se čak dva turbo punjača brinula da motor diše punim “plućima”. Na ekstremnu upravljivost i stabilnost u laganom, ali i vraški brzom automobilu. Ovaj cilj je u potpunosti ostvaren sa modelom Esprit.
Pored toga, ultralagani peterostupanjski mjenjač je samo logični nastavak Lotusove filozofije – budi lakši od konkurenta, a samim time i brži.
Koliko je dizajn ovog modela bio ispred vremena dokazuje i posljednji Esprit koji je u osnovi i dobrim dijelom zadržao osnovne linije svog prethodnika predstavljenog pred više od 40 godina. Naravno, potrebe tržišta su urodile time da Esprit u posljednjem desetljeću dobije raskošni V8 motor impresivne snage i specifičnoga zvuka, koji je više zaglušujuća grmljavina, a manje definirani zvuk. Bilo kako bilo, oni koji žele voziti na limitu i sa stilom, odabrati će ovaj britanski brend koji proizvodi zaista jedinstvene modele.
Unutrašnjost i ovog Lotusa je u pravilu spartanska, dakle unutra se nalazi samo najosnovnije, doduše opšiveno najfinijom kožom, tek toliko da se zna da je automobil sa “otoka” . U prijevodu, ovaj automobil je mješavina svega i svačega, a opet osebujan na sebi svojstven način. Lotus je prvenstveno originalan i jedinstvenog osjećaja za upravljačem.
Lagan kao pero
Godinama je namjera Lotusa bila uspostaviti poseban odnos vozač-automobil, što je bilo moguće samo sa izvanrednim osjećajem upravljivosti. Jednostavno rečeno, oni toliko dobro prijanjaju uz podlogu da leže kao “prikovani” za asfalt. Čak i kad im rep počne izmicati kontroli, nevjerojatnom lakoćom ga je moguće vratiti u zadani smjer uz blagu korekciju volana i dodavanjem gasa.
Sigurno ima bržih i ljepših automobila, ali je zaista teško pronaći onaj u kojem se bolje osjeća brzina i asfalt pod kotačima kao što je to u Lotusu. Pri svemu tome se uvijek mislilo na nove, lake materijale, kako bi karoserija bila što lakša, a ubrzanja bolja. Pored toga, raspored mase je kod Lotusovih modela u pravilu idealan, što iskusnim vozačima omogućava vožnju na granici mogućnosti.
U duhu filozofije, Lotus je u poslednjih deset godina proizvodio dva modela – Elise i Exige. U njima su se na početku vrtjeli ultra lagani motori obujma 1.8 litara, inače Toyotina porijekla i snage od 122 do 192 KS, ovisno o izvedbi. Lotus je motoru dodao svoju upravljačku jedinicu T4 EMS, a motor se također mogao pohvaliti odličnom suradnjom s ultra preciznim šesterostupanjskim C64 mjenjačem. Do stotke su stizali za 5,7 i 5,2 sekundi i to uz rezonantan zvuk iz velikih ispušnih cijevi. Prednji spojler je spušten na 108 mm od tla što dodatno doprinosi ionako agresivnom izgledu ovih modela, a zadnji spojler je fiksiran pod kutom od 11.5º.
Unutrašnjost i ovih modela je u skladu sa tradicijom brenda, dakle prilično oskudan opremom. Međutim, ima ono najnužnije – sportska sjedala od kompozitnih materijala i mali sportski upravljač koje savršeno leži u rukama. Unatoč spartanskoj opremi za današnje pojmove, ABS je u serijskoj opremi i podešen je tako da se kasno aktivira, odnosno tek kada vozač dođe do krajnje granice sustava kočenja. Na taj način ni iskusniji vozači neće biti ograničeni ovim sistemom. Dakle, učinkovito kočenje je upravo ono što se i očekuje, a tome pomažu i Brembovi ventilirani diskovi promjera 282 mm.
Najnovija perjanica: Lotus Evora 400
Lotus Evora 400 bit će posljednji čistokrvni super automobil iz Lotusa, kombinirajući visoke performanse s legendarnom Lotus upravljivošću. On je ujedno najbrži i najmoćniji Lotus ikad! Najveća brzina mu je 300 km/h, a od 0 od 100 km/h stiže za 4,2 sekunde.
Pokreće ga 3,5-litarski V6 motor s 400 konjskih snaga i 410 Nm okretnog momenta. Nova aluminijska šasija je lakša za 22 kg i čvršća, a automobil ima i novodizajniranu unutrašnjost. Lakši i učinkovitiji Lotus nego ikad prije, već sada je postao dio povijesti.
Zbog stava: Lotus u krizi
Krajem prošlog stoljeća Lotus je upao u financijske probleme i poslije kraćeg “lutanja”, nalazi spas u malezijskoj kompaniji PROTON, koji je trenutni vlasnik. Iako u stranim rukama, Lotus zasad nije ništa izgubio već samo nastavlja sa svojom tvrdoglavom filozofijom da između vozača i automobila mora postojati neka specifična veza, te velika količina adrenalina koji se oslobađa svaki put kada pritisnete papučicu gasa. A zašto oni koji su barem jednom u životu provozali neki od Lotusovih modela tvrde da nema zabavnijeg auta, morat ćete saznati sami. Meni samo ostaje da vam iskreno poželim jedan Lotus! Ali, stari legendarni Lotus, a ne novi SUV, jer je malo vjerojatno da će imati karakteristike kultnih modela.
Autor teksta: Aleksandar Todorović, urednik sajtova NajboljiAuto.com i Testoviautomobila.net
N1 pratite putem aplikacija za Android | iPhone/iPad i društvenih mreža Twitter | Facebook.