Upravni sud u Leipzigu donosi ovaj tjedan odluku o mogućnosti zabrane prometa vozilima s dizelskim motorima, koja bi mogla rezultirati zabranom prometa za oko 15 milijuna dizel automobila u većini njemačkih gradova.
U četvrtak se odlučuje o gradovima Stuttgart i Duesseldorf, u kojima udruga Njemačka pomoć okolišu (DUH) želi postići zabranu prometa vozilima s dizelskim motorima koji su glavni uzročnici visoke koncentracije dušikovih oksida u ovim gradovima, ali će se odluka primjenjivati i u ostalim pogođenim gradovima.
Lokalni sudovi su u oba slučaja djelomice presudili u korist DUH-a, ali gradovi pred Upravnim sudom žele razjasniti pravnu utemeljenost eventualne zabrane prometa. Ministar prometa savezne pokrajine Baden-Wuerttemberg Winfried Hermann (Zeleni) je za agenciju AFP objasnio kako se radi o kompetencijama jer nije jasno na koji način jedna savezna pokrajina mora reagirati u slučaju prekomjernog zagađenja zraka u gradovima.
“Nije jasno može li ona uvesti zabranu ili mora uvesti zabranu prometovanja za dizel automobile”, objašnjava Hermann situaciju u kojoj ako sud odluči da gradovi mogu uvesti zabranu nije do kraja jasno što to znači za pokrajine. Stručnjak za automobilsku industriju iz istraživačkog centra CAR Ferdinand Dudenhoeffer smatra da su zabrane prometa za sve automobile s dizelskim motorom koji ne pripadaju zadnjoj generaciji neizbježne. “Sve drugo bi značilo jasno kršenje temeljnog prava građana na zdrave životne uvjete”, rekao je Dudenhoeffer.
Pad vrijednosti rabljenih vozila
Promatrači ocjenjuju da politika neće dopustiti zabranu prometa jer bi to u velikoj mjeri pogodilo ne samo građane, nego i mnoge manje i srednje poduzetnike čiji vozni park se isključivo sastoji od vozila s dizelskim motorima. U slučaju da sud u Leipzigu odobri zabrane moguć je i jači pritisak na automobilsku industriju za tehničkim promjenama na starijim „dizelašima“, što je industrija zbog ogromnih troškova dosad odbijala.
Na susretima političara i predstavnika automobilske industrije prošle godine je odlučeno da industrija preuzme troškove promjene softvera u pojedinim automobilima. Isto tako su planirane veće investicije u javni prijevoz. Organizacije za zaštitu okoliša su vladi na čelu s Angelom Merkel dosad predbacivali da previše izlazi u susret predstavnicima automobilske industrije, jednom od najvećih poslodavaca u zemlji. Kao jedno od rješenja za zagađen zrak u njemačkim gradovima raspravlja se i o mogućnosti uvođenja besplatnog javnog prijevoza, što su gradovi odbacili zbog visokih troškova.
Analitička kuća Evercore ISI procjenjuje kako bi u slučaju da sud potvrdi zabranu prometa pad vrijednosti rabljenih vozila za 5 posto mogao proizvođačima automobila donijeti gubitak od 1,6 milijardi eura, piše Tportal.
Pritom analitičari u Bernstein Researchu vjeruju kako bi najteže stradali Peugeot i Renault koji imaju najveće udjele dizelaša u flotama. Daimlerovu globalnu flotu čini 38 posto dizelaša, BMW-ovu 35 posto, a Volkswagenu paletu proizvoda, prema izvještaju iz 2016, čini tek 26 posto dizelaša.