Google mijenja postavke tražilice da bi zaobišao plaćanje francuskim izdavačima

Tehnologija 25. ruj 201915:34 > 15:47
Pixabay / Ilustracija

Google je odlučio da neće plaćati naknade novinskim izdavačima u Francuskoj za prikazivanje njihovih tekstova u rezultatima pretrage na popularnoj tražilici, rekao je jedan od njihovih članova uprave u srijedu. Umjesto tog, Google će jednostavno promijeniti način na koji se prikazuju rezultati pretrage.

Ova najava došla je kao hladan tuš izdavačima koji su se nadali da će zbog novih propisa usvojenih u EU dobiti više novca od Googlea koji njihov sadržaj prikazuje u popularnoj tražilici. Francuska je bila prva zemlja EU koja je te nove propise unijela u domaće zakonodavstvo, javlja Politico.

“Od nikoga ne primamo novac da bi bio uključen u rezultate pretrage. Mi prodajemo oglase, a ne rezultate pretrage, i svaki oglas na Googleu jasno je označen kao takav. Iz istog razloga, ne plaćamo izdavačima kad korisnici tražilice kliknu na njihove linkove,” napisao je Richard Gingras, potpredsjednik Googlea za news, u postu na svom blogu.

Francuska je zasad prva država Europske unije koja je novo pravo izdavača na naknadu za linkove već uvela u svoj nacionalni zakon, koji bi trebao stupiti na snagu u listopadu.

Prema članku 15. nove direktive EU o autorskim pravima, medijske kuće mogu tražiti naknadu od posredničkih platformi poput Googlea ili Facebooka kad njihov sadržaj prikazuju online.  

VEZANA VIJEST

Nova direktiva, koju je odobrilo Europsko vijeće u travnju ove godine, usvojena je nakon višegodišnjeg lobiranja najvećih europskih izdavačkih kuća koje su htjele da se zakonom propiše tzv. “susjedno pravo” kao novi oblik autorskog prava.

Njihova namjera je bila da se novim propisom ojačaju europski izdavači i mediji u odnosu na tehnološke divove koji dominiraju na internetu, i da na taj način dio prihoda od oglašavanja kojeg te platforme zarađuju vrati u džepove novinara i medijskih kuća.

Prema izračunu nekih novinskih izdavača u Francuskoj, gubitak prihoda od online reklama koji je nastao zbog ogromne moći Googlea i Facebooka na tom tržištu iznosi negdje između 250 i 320 milijuna eura godišnje.

Izdavači su se stoga nadali da će “susjedno pravo” na neki način kompenzirati dio tog gubitka. No zadnja objava Googlea pokazuje da od toga možda neće biti ništa.

Umjesto plaćanja naknade izdavačima, Google u Francuskoj namjerava primijeniti nova pravila prikaza rezultata u tražilici, tako da će promijeniti način na koji se linkovi na vijesti prikazuju uklanjanjem tzv. ulomaka (snippets) iz novinskih članaka.

“Kad novi francuski zakon stupi na snagu, (za korisnike) u Francuskoj više nećemo u tražilici prikazivati ulomke članaka koje su objavile europske novinske kuće, osim ako pojedini izdavač sam ne pokrene određene korake da nam kaže da to želi,” rekli su iz Googlea u drugoj objavi na blogu.

Poveznice i tzv. “vrlo kratki isječci” novinskih članaka nisu pokriveni propisima o susjednom autorskom pravu, što znači da ih Google i dalje može prikazivati na svojim online servisima bez da izdavačima plaća naknade za licenciranje.

U Njemačkoj je princip susjednog autorskog prava već postojao u zakonu i prije nego što je ove godine uveden na razini EU.

No nakon što je Google uklonio ulomke tekstova iz rezultata pretrage došlo je do drastičnog pada prometa na stranicama medijskih kuća. Na kraju su mnogi izdavači jednostavno besplatno ustupili svoj sadržaj Googleu.

U svojoj objavi u srijedu, Gingras je naglasio druge načine na koje Google pomaže novinskoj industriji.

“Osim samog prometa kojeg preusmjeravamo prema izdavačima i njihovim stranicama, nastavit ćemo ulagati i davati vrijednost medijskoj industriji i na druge načine. Googleova tehnološka rješenja za internetsko oglašavanje koriste mnogi internetski sajtovi, uključujući i oni novinskih izdavača, gdje oni zadržavaju veliku većinu prihoda od online reklama. Samo u 2018. godini Google je izdavačima širom svijeta na taj način poslao 14.5 milijardi dolara,” Gingras je napisao.

N1 pratite putem aplikacija za Android | iPhone/iPad | Windows | i društvenih mreža Twitter | Facebook | Instagram