U najgori trenutak: Sukob Njemačke i Francuske opasno prijeti jedinstvu EU-a

Svijet 21. ožu 202312:33 > 22. ožu 2023 07:03 0 komentara
BENOIT TESSIER / POOL / AFP

Rastuće tenzije između Njemačke i Francuske mogle bi dominirati summitom EU-a koji će se održati u četvrtak i petak u Bruxellesu.

Na sastanku bi se trebalo prvenstveno razgovarati o gospodarskoj konkurentnosti i streljivu za Ukrajinu, ali izgledno je da bi sukob između Njemačke i Francuske oko automobila s motorima s unutarnjim izgaranjem i nuklearne energije mogao zasijeniti cijeli događaj i unijeti nemir u Europsku uniju, piše POLITICO.

Podsjetimo, u pokušaju da zaštiti industriju od postupnog ukidanja vozila s motorima na unutarnje izgaranje,Njemačka je namjeravala blokiratiprihvaćanje propisa Europske unije za zabranu prodaje novih automobila koji emitiraju CO2 nakon 2035. godine. Berlin se zajedno s Italijom, Poljskom, Bugarskom i Češkom zauzeo za to da se rupom u zakonu omogući da automobili mogu koristiti e-goriva, sintetičku i u određenoj mjeri zeleniju alternativu fosilnim gorivima, koja se može koristiti u konvencionalnim motorima s unutarnjim izgaranjem. Zajedno, u paketu s drugim budućim zakonima o toksičnim emisijama iz automobila pod nazivom Euro 7 te pravilima za učinkovita goriva za kamione, imali su dovoljnu težinu da blokiraju zakon.

Europska komisija na kraju je popustila i predložila  dozvolu prodaje novih automobila s motorima s unutarnjim izgaranjem i nakon 2035. ako su na klimatski neutralna e-goriva, pokazao je dokument objavljen u utorak u koji je uvid imala britanska agencija Reuters. Popuštajući pod njemačkim pritiskom, Komisija je sugerirala da bi takva vozila mogla biti među dopuštenima od 2035. pod uvjetom da se novim tehnološkim rješenjima onemogući njihova vožnja ako se koriste druga goriva a ne ekološka, proizlazi iz prijedloga Komisije njemačkom ministarstvu prometa.

Valja naglasiti i da u Berlinu Slobodna demokratska stranka (FDP), koja podržava automobile s motorom s unutarnjim izgaranjem, kontrolira ministarstvo prometa.

Blokiranje tog zakona, sasvim bi moglo poremetiti plan EU da smanji emisiju stakleničkih plinova, što je ključni dio nastojanja unije da do 2050. godine postane klimatski neutralna.

Francuzi za nukleranu energiju

Premda je Pariz žestoko kritizirao njemačku inicijativu, u isto vrijeme pokušava progurati izuzeća za nuklearnu energiju u zelenim pravilima EU-a — što iritira Berlin. Francuzi naime, lobiraju da nuklearna energija, u europskoj regulativi koja se tiče klimatskih promjena, bude izjednačena s obnovljivim izvorima energije, tj. da nuklearna energija bude uključena u energetsku politiku EU.

Njemačka, kao i Španjolska, nikako ne želi da nuklearna energija bude tretirana jednako kao obnovljiva energija.

Zadnjih dana Francuska ne samo da je lobirala za uključivanje nuklearne energije u EU-ov Zakon o nultoj industriji (Net Zero Industry Act) — zakonodavni paket koji ima za cilj pojačati proizvodnju čiste tehnologije u bloku — već također ponovno pokušava i da nuklearni vodik igra veću ulogu u ispunjavanju ciljeva EU-a za obnovljivu energiju.

Činjenica da je Europska komisija, pod pritiskom Berlina, umanjila ulogu nuklearne energije prema Net Zero Industry Act i prije nego što je predstavljen prošli tjedan, posebno je razljutila Pariz, tvrde za Politico njemački izvori.

Analitičari predviđaju da će potražnja za električnom energijom u Francuskoj naglo porasti, jer država mora ispuniti svoje klimatske ciljeve. Njeni nuklearni reaktori zastarjeli su i opterećeni tehničkim nedostatcima. No ako bi nuklearna energija bila uključena u predstojeću strategiju, tada bi Francuska dobila potreban novac da obnovi svoja nuklerna zdanja.

Dvojica neimenovanih dužnosnika u Berlinu izjavila su za Politico da su zabrinuti zbog njemačke blokade zakona o automobilima. Ne strahuju samo da će to potkopati kredibilitet Berlina, već i da će oslabiti njegovu sposobnost da se suprotstavi francuskim nuklearnim planovima.

“Pobornik sam kompromisa između Francuske i Njemačke, ali isto tako i inzistiranju na istini. Kad imamo nesuglasice, ne skrivamo ih, radimo na tome da ih prevladamo”, rekao je, pak, francuski ministar prometa Clément Beaune za POLITICO .

Njemačka državna tajnica za pitanja EU-a Anna Lührmann izjavila je kako se nada da Berlinska blokada zakona o automobilima neće potaknuti druge zemlje da pokušaju kopirati poteze kako bi zaštitile svoje nacionalne interese.

“Važno je da Njemačku u Bruxellesu doživljavaju kao pouzdanog pregovaračkog partnera. Ovaj spor moramo riješiti što je prije moguće”, zaključila je Lührmann za POLITICO.

N1 pratite putem aplikacija za Android | iPhone/iPad i društvenih mreža Twitter Facebook | Instagram.

Kakvo je tvoje mišljenje o ovome?

Budi prvi koji će ostaviti komentar!