Burna je reakcija javnosti na posljednje priopćenje Ivice Todorića, dojučerašnjega šefa Agrokora. Sad su ga prokomentirali i stručnjaci za odnose s javnošću i komunikaciju.
Komunikacijska stručnjakinja Aleksandra Kolarić konstatirala je da s komunikacijskog aspekta, gledajući izvana, nije jasno što se u kompaniji događalo tog petka, kada je objavljeno sporno priopćenje. “Može se pretpostaviti da su stručnjaci vjerojatno savjetovali određena komunikacijska rješenja koje Ivica Todorić i bivše vodstvo Agrokora nisu prihvaćali. U takvoj situaciji, na komunikacijskom stručnjaku je da pruži savjet, ali zadnja odluka je uvijek na klijentu, u ovom slučaju – Todoriću. Vrlo vjerojatno, on je taj koji je odlučivao i o odsutnosti svake prethodne komunikacije, što je dodatno produbilo krizu, jer se time rušio i zadnji tračak vjerodostojnosti i reputacije kompanije”, kazala je Kolarić za tportal.
Iz posljednjeg priopćenja, dodala je, vidi se da komunikacijska kriza u Agrokoru i dalje nije svladana. “Kada se i pokušava komunicirati, vuku se pogrešni potezi. Priopćenje od petka nije dobro sjelo kod građana ni kod medija, nije bilo dobro prihvaćeno. Očigledno je nerazumijevanje situacije i stavova većine građana kojima se obraćalo. Još uvijek čekamo trenutak da vidimo profesionalne komunikatore na djelu, dakle, da vidimo smirenu, sažetu, redovitu, jasnu i transparentnu komunikaciju, otvorenu i u dijelu priznavanja pogrešaka u razvoju kompanije”, zaključila je Kolarić.
Komunikacijski strateg Danijel Koletić, direktor agencije Apriori World, rekao je da Todorić neosporno ima svoju ulogu u razvoju hrvatskog gospodarstva, ali je pretenciozno izjaviti da je uložio sebe u razvoj Hrvatske i regije kada se zna da je razvoj Agrokora svih tih godina bio čvrsto naslonjen na interese pojedinaca unutar bankarskih i političkih krugova. “Svi smo mi bili fascinirani Agrokorom, dok su iz meni nepoznatih razloga svi oni koji trebaju raditi svoj revizorski i bankarski posao dopustili da nas Agrokor na čelu s Ivicom Todorićem dovede u ovu situaciju. Todorića nikako ne možemo prozivati kao jedinog krivca, jer se ovaj slom odvija u percepciji o nesposobnosti hrvatskog gospodarskog sustava i hrvatskih institucija”, upozorio je Koletić.
Sredinom devedesetih godina Koletić je, prilikom osnivanja Hrvatske udruge poslodavaca, imao priliku osobno upoznati Ivicu Todorića, a i nakog toga bio na njegovom privatnom lovištu. “Stvorio je carstvo bez odgovarajućeg menadžmenta, koji bi se mogao nositi s takvim razvojem kompanije. Za razliku od Luke Rajića koji je sebe školovao, učio i nadograđivao se u međunarodnoj poslovnoj zajednici, Todorić je ostao voditi tvrtku po staroj recepturi lokalnog poduzetnika. Svima je bilo poznato da se radi o obiteljskoj tvrtki i da su veoma stručnim ljudima u odjelu za komunikacije, s posebnim naglaskom na odnose s javnošću, bile ponekad vezane ruke. Iz zadnjeg priopćenja vidljivo je da iza svega zaista osobno stoji Ivica Todorić”, rekao je Koletić.
Objasnio je da direktori velikih tvrtki u većini slučajeva nemaju dodira sa stvarnošću, a interesne skupine koje ih okružuju nastoje sačuvati pozicije govoreći im ono što oni žele čuti. “Svaki čovjek u sebi nosi ego, samo je pitanje veličine tog ega. Pitanje je samo je li Todorić zbog pojedinaca koji su ga okruživali izgubio kompas ili je jednostavno vjerovao u snagu i veličinu svog brenda, misleći da će država i banke razumjeti njegovo neprestano širenje unedogled”, kazao je Koletić.
On je napomenuo da u ovom trenutku glavne komunikacijske sadržaje Agrokora kreira Antonio Alvarez, glavni izvršni direktor za restrukturiranje, jer je riječ o ključnim financijskim i gospodarskim porukama. “O tome ne odlučuje ni jedna PR agencija niti strateg, jer nažalost u Hrvatskoj nemamo specijalizirane PR agencije za financijski sektor, a agencije su angažirane tek nakon što je došao g. Alvarez, što također govori o pomalo slijepoj vjeri vlasnika da će sve završiti u redu”, rekao je Koletić.
Iz Todorićeva priopćenja vidljivo je pak da njegova “percepcija nema dodira sa stvarnošću”. “Svatko od nas želi zadržati percepciju i imidž za koji smatra da mu pripada, ali u konačnici, Hrvatska je gospodarski ranjena, regija je u iščekivanju, a radnici su u strepnji. Priopćenje ne pokazuje stvarnu sliku. Komunikacijski bi bilo mnogo pametnije da se ispričao i sazvao konferenciju za novinare. Ako nije bilo snage sazvati presicu u Agrokoru, onda se to moglo strateški i mudro odraditi u Vladi, nakon čega bi barem dio građana razumio da Ivica Todorić možda i nije imao sve informacije koje je trebao imati ili bi se barem ostavio dojam”, kazao je Koletić.
A zašto bi Vlada trebala ugostiti Todorićevu presicu? Sve su hrvatske vlade, u manjoj ili većoj mjeri, paušalno podržavale Agrokor, možda misleći da stvaraju gospodarski ponos Hrvatske u očima regije, kaže Koletić, dodajući da je Todorić trebao uzeti državu kao partnera u komunikacijskoj strategiji već i zbog toga što su se o problemu Agrokora počeli oglašavati i premijeri susjednih država. Umjesto toga, hrvatskoj javnosti servirao je “priopćenje neprimjereno trenutku, koje zaprepašćuje svojom pisanom retorikom i sadržajem jer se intelektualno naglašava ego i pomalo omalovažava javnost”, piše Tportal.
N1 pratite putem aplikacija za Android | iPhone/iPad | Windows| i društvenih mreža Twitter | Facebook | Instagram.