"U teoriji, avioni koje kupimo mogli bi trajati i 30 godina"

Vijesti 27. ožu 201817:06 > 01. tra 2018 11:04
N1

O borbenim avionima koje Hrvatske nabavlja u Točki na tjedan govorio je Ivica Ivandić, pilot koji je zbog spektakularnog bijega iz JNA zauvijek ubilježen u povijest hrvatskog ratnog zrakoplovstva.

Jeste li letjeli na F-16?

Ivandić: Letio sam na takvom avionu, ne konkretno ovom kojeg kupujemo, i na Gripenu.

Sudjelovali ste u stručnom povjerenstvu. Ponuda iz Izraela dugoročno je skuplja?

Ivandić: Napravili smo procjenu i ocjenu prema podacima koje smo dobili. Ti avioni su letjeli 4.800 sati, trenutno je za njih dopušteno 8.000 sati, ali proizvođač je dopustio produženje do 10.800 sati. Imamo garanciju od Izraela da će biti isporučeni novoremontirati i da će imati još 3.000 sati.

Koliko je to godina?

Ivandić: Ti avioni bi mogli trajati teorijski i 30 godina, ali avioni se prate prema stresu konstrukcije. Naša procjena je da bi mogli ostati idućih 25 godina. 

Kako gledate na kritike Selaka koji kaže kako su isluženi i izraubani?

Ivandić: Izrael je drugi najveći korisnik F-16 u svijetu. Nama su ponuđeni avioni koji trenutno lete u izraelskom ratnom zrakplovstvu, još su u letnom stanju.

Može li se produžiti vijek trajanja avionu?

Ivandić: Može. Ti avioni će biti produženi, SAD trenutno radi produžavanje na svojim avionima. Novoproizvedeni F-16 se isporučuje s 12.000 sati. Imamo garanciju Izraela da će moći letjeti sa zahtjevanom razinom ispravnosti.

Izraelci se rješavaju tog tipa aviona i kupuju novi. Jamči li ta ponuda da ćemo idućih 25 godina dobivati dijelove? Koliko će to koštati?

Ivandić: Procjena je da će troškovi biti prihvatljivi za ono što smo tražili u ponudi. Istovremeno, Izraelci se rješavanju F-16 iz svog zrakoplovstva jer prelaze na F-35 i jer ne mogu zadržati toliki obim aviona. Kako uvode nove, tako nude stare na prodaju ili ih čuvaju u rezervi.

Izraelski avioni nisu u potpunosti usklađeni s NATO standardima. Hoće li avioni koje ćemo dobiti biti kompatibilni s NATO standardima?

Ivandić: Kompatibilnost aviona je da bude prepoznat u NATO okružju kao prijateljiski. To se prije svega odnosi na komunikaciju, na sustave prepoznavanja i načine na koji se šalju digitalni podaci. Bit će nadograđeni američkom opremom na standard koji zahtjevaju NATO dokumenti.

Kako gledate na opasku da se kupuju avioni koji su stariji od pilota koji će ih voziti? Hoće li se avioni kvariti?

Ivandić: Statistike kvarova su apsolutno poznate. Ti avioni nisu u eksploatajci ništa lošiji od novih aviona jer se radi i o poznatoj tehnici. Ti avioni su Izraelu eksploatirani, a da bi to mogli oni moraju biti dobro održavani. Održavani su u skladu s preporukama proizvođača, imamo garanciju da će i kod nas biit jednako tretirani.

Koliko će trajati obuka pilota?

Ivandić: Pretpostavljamo da bi trebala biti završena unutar jedne godine, bez obzira za koju platformu se odlučimo, F-16 ili Gripene. Za inicijalnu grupu pilota i tehničara koji će održavati avione.

Kritičari kažu da su teži i konstruirani da nose teške terete što hrvatskoj vojsci ne treba.

Ivandić: To je stvar taktičke upotrebe aviona. I jedna i druga platforma, u potpunosti zadovoljavaju tehničke zahtjeve. Ono u čemu se razlikuju je to da je Gripen manji. Mi s manje od 12 aviona ne možemo nadrzirati zračni prosotr i raditi obuku ljudstva.

Je li cijena bila kriterij koji je odlučio?

Ivandić: Cijena je jedan od elemenata, imamo i strateški odnos sa zemljom ponuditeljem, gospodarsku suradnju i samu borbenu sposobnost aviona.

Kao iskusan pilot, možete li reći da će naši piloti biti sigurni s ovim avionom?

Ivandić: Piloti će biti sigurni sa svakim avionom koji leti. Nama treba novi borbeni avion.

Hoće li ovi avioni letjeti?

Ivandić:Nikad nije avion uzrok zašto ne leti. Uvijek su uzrok ljudi. Piloti, tehnički sastav i održavanje. Moraju se osigurati resursi da bi avioni letjeli. Mi možemo kupiti nove avione i doći u situaciju da oni ne lete.

Imamo li logističku potporu za ove avione?

Ivandić: Kad smo radili zahtjev za ponudu svi su bili obvezni napraviti izvid sadašnje infrastrukture i dati procjenu što je potrebno za nadogradnju infrastrukture.

N1 pratite putem aplikacija za Android | iPhone/iPad | Windows| i društvenih mreža Twitter | Facebook | Instagram.