Nižu se žalbe: Ima li kraja trakavici oko Pelješkog mosta?

Ekonomija 23. sij 201818:15 > 18:36
Ilustracija

Novi problemi za Pelješki most. Nakon što je žalbu uložio Strabag, isto je učinio i talijansko-turski konzorcij. Tako se trakavica oko mosta nastavlja, gradnja prolongira jer će Državnoj komisiji za kontrolu javne nabave trebati nekoliko mjeseci da donese odluku.

Hrvatske ceste su odlučile da će kineski konzorcij graditi Pelješki most, no austrijskom ponuditelju to se ne sviđa. Tvrde da je riječ o dampingu, odnosno kako su naveli iz Strabaga: “Potvrđujemo da smo 23. siječnja 2018. uložili žalbu na natječaj za izgradnju Pelješkog mosta. Osim dvije formalne osnove na žalbu, tvrdimo da su određene stavke u ponudi kineskog ponuditelja neuobičajeno jeftine. Naglašavamo obvezu vlasti da propituju neuobičajeno niske cijene prema europskom pravu”.

To bi značilo i ulazak Kineza na europsko tržište, ali ne po europskim pravilima. “Ako se dokaže da su to bile antidampinške cijene, onda to znači da oni primaju neregularnu državnu pomoć koja ne može biti onda uvažavana u našim uvjetima jer mi ovdje u EU imamo drugačiji tip konkurentnosti i dobro da je Strabag uložio žalbu da sve izađe na vidjelo”, smatra hrvatski europarlamentarac Ivan Jakovčić.

A odluka na žalbu bi mogla potrajati, naime, “Predmetni žalbeni postupak je žurni postupak, što znači da će se odmah uzeti u rad. Pri tome valja imati na umu da se radi o složenom i opsežnom postupku javne nabave, a time i žalbenom postupku. Trenutno nismo u mogućnosti predvidjeti trajanje žalbenog postupka”.

Resorno ministarstvo ne želi komentirati postupak koji je u tijeku, a bivša ministrica graditeljstva Anka Mrak Taritaš tvrdi kako je moguće da se žalba ne uvaži ili uvaži sa posljedicama koje bi usporile cijeli proces izgradnje mosta: “Najgora bi bila za Hrvatsku da se vrati na sam početak što bi bilo najgore za Hrvatsku, da se sve vrati na početak. Interes je da se to gradi i interes je da što prije donese odluku i ide dalje”.

Bivši ministar gospodarstva Goranko Fižulić kako je ovo i presedan u novijoj hrvatskoj povijesti u kojoj su mostove gradile domaće tvrtke: “Ovo je prvi put da posao dobiva inozemna tvrtka i to je pokazatelj stanja što se dogodilo u Hrvatskoj u zadnjih 25 godina i na što sve trošimo novac…. …Prihodi od mostarine neće biti dovoljni da pokrivaju tekuće troškove održavanja mosta”.

Osim problema oko potencijalnog izvođača, gradnju mosta već duže vrijeme prate i optužbe koje dolaze od dijela političara iz BiH kojima se priklanjaju i tamošnji stručnjaci poput Ševala Kovačevića: “Hrvatska ide po principu svršenog čina, mi ćemo graditi most, mi gradimo most na našem teritoriju, mi imamo pravo na to, Hrvatska proglašava to pitanje unutrašnjim pitanjem, ali zaboravlja na unutrašnje pitanje Bosne i Hercegovine da imamo slobodan međunarodni plovni put”.

Pitanje izgradnje Pelješkog mosta zapinje već desetljećima, a sada kada je konačno donesena odluka o graditeljima, novi problemi i nove odgode.