Novotny: Možemo se ismijavati, ali Hrvati energiju bacaju jer je bila jeftina

Biznis 29. srp 202209:19 > 09:194 komentara
Izvor: N1

Ekonomski analitičar Damir Novotny u Novom je danu komentirao nove smjernice koje je u četvrtak donijela Vlada, vezane uz uštedu energije, ali i kretanje moguće kretanje inflacije te konkretne posljedice i udar na građane.

Nakon što je Europska komisija preporučila svim članicama Unije da pripreme mjere uštede potrošnje plina za 15 posto, hrvatska Vlada usvojila je smjernice. Riječ je zapravo o neobvezujućoj preporuci usmjerenoj u prvom redu građanima kako da ostvare uštede i to smanjivanjem temperature grijanja i hlađenja, ugradnjom termostata, štedljivom vožnjom automobilom, vožnjom javnim prijevozom ili biciklom ili pak hodanjem. Najviše se priča o smanjenju klime na 25 stupnjeva i grijanja na 21.

VEZANA VIJEST

“Cinici bi rekli da je to zdravorazumski sniziti potrošnju energije jer energiju bacamo i s tim se možemo ismijavati, ali mi u Hrvatskoj prekomjerno trošimo energiju jer je ona kod nas bila jeftina”, rekao je Damir Novotny i dodao:

“Jeftini plin stvorio je opću sliku da se s jeftinom energijom može razbacivati. Hrvatska troši tri puta više energije za jednu jedinicu nacionalnog dohotka nego Austrija i pet puta više nego Japan. Prostor za uštede postoji, preporuke su zdrav razum. U svakom kućanstvu i poduzeću je moguće smanjiti potrošnju energije. 30-ak posto hrane bacamo jer je bila jeftina. Ekonomska znanost zagovara racionalno ponašanje prema oskudnim resursima, a energija je oskudan resurs. Preporuke su prihvatljive, ali neće imati učinak ako se ekonomskim mehanizmima ili poticajima ekonomski akteri ne motiviraju da štede i prijeđu na štedljivije metode korištenja energije.”

Favoriziranje cestovnog prometa, zanemarivanje željeznice

O rastu cijena goriva i činjenici da potražnja za energentima i dalje ne pada (a time se ni ne smanjuje inflacija) Novotny je rekao:

VEZANE VIJESTI

“Vlada je poticala motorizaciju. Zapuštenost željeznice je posljedica favoriziranja cestovnog prometa. Poreznim politikama smo poticali cestovni promet i povećavanje. Stvorili smo potražnju za motornim gorivima. Porezna politika treba kažnjavati one koji troše previše energije u motornim vozilima posebnim porezima kao što imaju sve razvijene zemlje. Porezne politike su poticale potrošnju goriva.”

Usporedio je to s razdobljem u osamdesetima i skokovima cijena nafte: “Ako se vratimo u 80-te kad je svijet doživio sličan šok rastom cijena nafte, vidjeli smo da je potrošnja pala. To će se dogoditi i sad. Vlada je usporavala rast cijena. Kad bi cijene goriva bile 20 kuna, vjerojatno bismo razmišljali bismo li se vozili. Vlada najavljuje modernizaciju željeznice u idućem desetljeću.”

Međutim, smatra da je to prekasno:

“Umjesto da uključimo privatne investitore kao partnere u željezničkoj infrastrukturi, Velika Britanija je po tome posebno poznata… Zašto ne pozvati da investiraju u željezničku infrastrukturu i ubrzaju obnovu? To bi pomoglo revitalizaciji istoka Hrvatske, željeznica je korisna za ekonomski razvoj.”

Visoke cijene plina najesen

Komentirajući tijek globalne inflacije istaknuo je da je cijena nafte pala, kao i poljoprivredni proizvodi po čemu se čini da inflacija usporava.

“Prvi val inflacije će se ispuhati, ali drugi val će doći kad sindikati budu inzistirali (već se događa u Njemačkoj) na povećanju plaće, tad će doći do povećanja cijena. To će biti utrka između cijena i plaća u kojoj plaće uvijek gube jer cijene uvijek brže rastu. Tu nam se može dogoditi ozbiljna situacija i stagnacija.”

Govoreći o jeseni istaknuo je da nas vjerojatno čekaju vrlo visoke cijene plina:

“Bit će problema s cijenama plina (opskrba će vjerojatno biti osigurana). Apel građanima – vodite računa o svojoj ekonomici, pustimo preporuke EK-a i Vlade, mi se moramo okrenuti svojoj ekonomici i kućanstvima i odlučiti kako ćemo koristiti svoje budžete.”

N1 pratite putem aplikacija za Android | iPhone/iPad i društvenih mreža Twitter Facebook | Instagram.

Komentari

Vaš komentar