Kao što već i vrapci na grani znaju, prije više od 25 godina krenulo je novo doba romantizma za male roadstere. U tih četvrt stoljeća vidjeli smo dosta modela različitih koncepcija, no začetnik cijelog trenda – Mazda MX-5 i dalje živi, sada u svojoj četvrtoj i najboljoj inkarnaciji do sada.
Kao što već i vrapci na grani znaju, prije više od 25 godina krenulo je novo doba romantizma za male roadstere. U tih četvrt stoljeća vidjeli smo dosta modela različitih koncepcija, no začetnik cijelog trenda – Mazda MX-5 i dalje živi, sada u svojoj četvrtoj i najboljoj inkarnaciji do sada.
Obzirom da brojni klubovi ljubitelja MX-5 djeluju diljem svijeta, gornja tvrdnja se može činiti dosta hrabrom, ali u svakom slučaju je istinita. Iako je svaka MX-5-ica do sada imala svoj poseban šarm i nudila jedinstven doživljaj vožnje, s ovom najnovijom generacijom Mazda je nadmašila samu sebe i ponudila tržištu ono što ljubitelji i očekuju. Pritom mislimo na najzabavniji auto sa stražnjim pogonom koji možete kupiti ako i niste pripadnik zlatne mladeži (njima ionako ona ne bi bila interesantna, jer je toliko mala i niska da ju vjerojatno ne bi ni primijetili da parkiraju ispred neke terase nakrcane njemačkim SUV-ovima.) A ni sponzoruše se ne bi previše obazirale.
Mazdu MX-5 u nekim zemljama prati glas da je hairdresser’s car, odnosno auto za frizere. Činjenica je da je potpisnik ovih redaka vidio prvu MX-5-icu kod vlasnice jednog poznatog frizeraja u Bauerovoj ulici krajem osamdesetih godina. Od tada do danas puno se toga promijenilo, pa i država, no ono bitno ostalo je isto. Mala karoserija, stražnji pogon, mali motor i još manja težina bili su recept za uživanciju u vožnji. Svi čimbenici zadovoljstva za vozača bili su prisutni, a o ručnom mjenjaču ekstremno kratkih hodova da i ne govorimo. I tako je, nakon skoro dvadeset godina od zadnjeg pravog britanskog roadstera, vojska entuzijasta kojima auto predstavlja više od prijevoznog sredstva ponovno dobila auto s kojim će svaka vožnja biti doživljaj. S MX-5 put je cilj, a ako na njemu ima dosta zavoja, malo je automobila koji će vas toliko zaokupiti u vožnji.
S novom generacijom, Mazda je krenula od čistog lista papira. Sve, od dizajna do mehanike potpuno je novo. Dizajnom osjetno agresivnija (i samim time još privlačnija i muškoj publici) te s težinom od mrvicu preko jedne tone u jačoj verziji koju smo imali na testu, nova je MX-5 vozački stroj. I dok su se za dosadašnje modele preporučivali vozači do 180 cm, kod četvrte generacije i to je poboljšano. Upravljač se podešava samo po visini, no ergonomija je savršena. O Recaro sjedalima koja su krasila testni model ne treba trošiti riječi, jednom kada se ubacite u njih, a morate jer drugi način ulaska u niski roadster ne postoji, poželjet ćete da put traje što dulje… Fantastično raspoređene pedale dobro odmjerenih otpora užitak su za gaženje, a „gađanje“ međugasa kod prebacivanja naniže jedan je od ultimativnih doživljaja u današnje vrijeme dvostrukih spojki i umjetnih podizanja okretaja kod kvazi sportskih i sportskih automobila. Jedinstveni spoj jahača i konja Jinba ittai je filozofija po kojoj se Mazda uvijek vodila kada je MX-5 bila u pitanju, i koliko god to jednostavno zvučalo, nitko to (osim Lotusa, da ne griješimo dušu) nije uspio napraviti nešto slično.
Ušteda gram po gram na svakom od dijelova rezultirala je ovom u današnje vrijeme perolakom karoserijom zbog koje onda motor od 160 KS djeluje kao da puca od snage. On je jedna od glavnih novina znane nam Skyactiv tehnologije u malom se roadsteru snalazi kao riba u vodi. Izuzetno reagira na svaki pomak pedale gasa i pretvara vašu pomisao u trenutno ubrzanje. Čak i pri vožnji na autocesti na zahtjev vozača pojurit će naprijed bez obzira na stupanj prijenosa u kojem se nalazite. Nekada su MX-5-ice barem po zvuku bile dosta neugledne, no ovaj put je i to dotjerano. Još uvijek nema pjev talijanskih majstora, ali puni grleni zvuk ne ostavlja vam nikakvu dvojbu da jedva čeka da ga potjerate. Još jedan od highlight-a je svakako mjenjač. Do sada su MX-5-ice važile za primjer kako se to radi (jedino su se Honde Type R mogle mjeriti s njima), no s novom generacijom Mazda je nadmašila samu sebe. Ekstremno kratka ručica, s precizno definiranim hodovima koji pokreću poluge, a ne sajle mokri su san svakoga tko voli potpunu kontrolu nad procesom vožnje. Kada nakon vožnje ove MX-5 sjednete u neki normalan auto, njihov ručni mjenjač činit će vam se kao loša šala. Upravljač je pretrpio izmjene koje će neki čistunci prozvati svetogrđem, jer se i MX-5 pridružila novim trendovima električno pomognutog serva. Koliko god smo htjeli, nismo mogli naći zamjerke u preciznosti i direktnosti volana, no ako bi baš tražili dlaku u jajetu, poželjeli bismo nijansu više povratnih informacija od njega.
Kako je testirani model doista top model, u njemu se nalazilo sve što Mazda nudi, plus sve moguće opcije. Bose sound sistem sa šest zvučnika i središnjim ekranom dokaz je da 21. stoljeće neminovno nosi svoje, čak i u minimalističkim automobilima, ali mora se priznati da je sve to odrađeno na zavidnom nivou. Čak i zvuk audio sustava koji se prilagođava otvorenom i zatvorenom krovu (a ni kad je zatvoren, odnosno dignut MX-5 je sve samo ne tih auto, posebno na autocesti) je za svaku pohvalu, no ako se nađete na pravoj cesti, to vam neće ništa značiti. Jedina zamjerka ergonomiji odnosi se na okretni gumb infotainment sustava na konzoli pored ručne kočnice, jer ga zbog niskog mjenjača često nehotice pritisnete svojom podlakticom. No obzirom na minijaturne dimenzije auta, a onda i interijera, jasno je da se skučenost mora nekako manifestirati.
Po dobrom starom običaju, MX-5 u svojoj jačoj verziji ima i drugačiji ovjes pa su za amortizaciju zaduženi Bilstein amortizeri koji daju još više kontrole naginjanja karoserije, a opet ne razbijaju vaše bubrege ni auto kada naiđete na lošije prometnice. Vožnja jadranskom magistralom u MX-5 jedan je od doživljaja koji bi svaki entuzijast morao doživjeti. Savršeni balans karoserije, stražnji pogon, karting osjećaj i analogno razvijanje snage svakim milimetrom pomaka pedale gasa predstavljaju doživljaj za sva osjetila oktanoglavaca. Da, ima bržih automobila koji su puno brutalniji, ali finese i dostupnost snage i uzbuđenja pri brzinama zbog kojih nećete noćiti u zatvoru, jedan su od glavnih aduta Mazde MX-5. Čak i lagana vožnja predstavlja doživljaj, a niska pozicija sjedenja i relativno dug poklopac motora ispred vas vraćaju vas u doba kada su britanci vladali sportskim automobilima koje si je normalan čovjek mogao priuštiti. Vožnja s krovom uz odličan klima uređaj moguća je i u svako doba i osim povećanog šuma vjetra zbog mekog krova nećete imati nikakvih problema. Po dobrom starom običaju krov se otvara i zatvara ručno za dvije do tri sekunde i tada MX-5 dobiva puni smisao. Ako niste viši od 185 cm, vožnja s vjetrom u kosi zaista će biti zadovoljstvo, kao i upijanje svih mirisa te još neposredniji kontakt s okolišem kroz koji prolazite.
Recimo koju i o troškovima. Jedan od aduta MX-5 i nusproizvoda minimalne težine je nevjerojatna potrošnja ovog malog sportaša. U gradu, uz nimalo laku nogu na gasu, nismo uspjeli sagorjeti više od 8,5 litara benzina, dok je na otvorenom na spomenutoj magistrali potrošnja bila svega 5,5 litara. Za dvolitreni motor od 160 KS ovo su vrijednosti snova pa kad još uračunate cijene servisa koje su otprilike kao za gradski auto, MX-5 dobiva potpuno novu dimenziju sportskog auta s troškovima koje si svatko može priuštiti. Šteta je što tako nije i s cijenom koja je kod testnog modela (osim što je top model u pitanju) bio nakrcan i skoro svim dostupnim opcijama iz Mazdinog kataloga (set spojlera i pragova, Alcantara interijer, Ceramic metallic boja, LED osvjetljenje interijera..) pa je i cijena stigla do 330.000 kuna. Auto novinari nisu baš najzahvalnije osobe da ih se pita koji bi si auto kupili za svoj novac, ali ovako motorizirana MX-5 u nekoj jeftinijoj verziji opreme svakako bi bila na vrhu liste želja potpisnika ovih redaka. Rijetke su prilike kada se tako teško odvojiti od testnog auta nakon tjedana dana druženja, no ovo je svakako bio takav slučaj.
Za: dizajn, snažan motor, fenomenalan mjenjač, okretnost, čisti doživljaj vožnje, ekonomičnost
Protiv: visoka cijena (zahvaljujući našim trošarinama)
Tehnički podaci:
Motor: 2.0 b
Snaga: 160 KS
Ok. moment: 200 Nm
0-100 km/h: 7.3 s
Vmax: 214 km/h
CO2: 154 g/km
Potrošnja: grad 8.4, otvoreno 5.4 lit/100 km
N1 pratite putem aplikacija za Android | iPhone/iPad | Windows| i društvenih mreža Twitter | Facebook | Instagram.