Čeka li nas isti scenarij? Pogledajte što robotaksiji rade na američkim ulicama

Auto 17. kol 202306:51 0 komentara
Josh Edelson / AFP / Profimedia

Tvrtke Cruise i Waymo koje se nude usluge robotaxija dobile su pozitivnu odluku Kalifornijske komisije za komunalne usluge koja je pristala na proširenje njihovih usluga u San Franciscu, što je zabrinulo mnoge stanovnike tog grada.

Iako je ova odluka usmjerena na San Francisco, postoji i bojazan od širenja autonomne robotaxi industrije u druge regije diljem Sjedinjenih država. S druge strane, izvješća o nesrećama u kojima su sudjelovali robotaxiji marke Chevrolet Bolt EV potaknula su strahove o tome što će se dogoditi ako više ovih automobila završi na cestama, piše Automotive News.

Waymo i Cruise su u vlasništvu Googlea, odnosno General Motorsa. GM očekuje da će Cruise doseći milijardu dolara prihoda do 2025., dok se Waymo proširio na Phoenix prošle godine i također započeo testiranje automobila u Los Angelesu. Waymo je također najavio da će biti zeleniji, zamijenivši svoju flotu Chrysler Pacifica Hybrida s električnim Jaguarom I-Pace.

“Današnja dozvola označava pravi početak naših komercijalnih operacija u San Franciscu. Nevjerojatno smo zahvalni na ovom glasu povjerenja od strane CPUC-a i vozačima koji su podržali našu uslugu”, rekao je Tekedra Mawakana, jedan od izvršnih direktora Wayma.

REUTERS/Heather Somerville/File Photo

San Francisco ostaje primarni testni grad za autonomne taksije. Međutim, Akshay Singh, direktor automobilske industrije u PwC-u, rekao je: “Ako jedan grad pokaže da je sigurno postaviti robotaksije i sigurno upravljati robotaksijem, onda to daje povjerenje drugim gradovima.”

Nisu svi oduševljeni ovakvim scenarijem

Krajem prošle godine, američka Nacionalna uprava za sigurnost cestovnog prometa (NHTSA) otvorila je sigurnosnu istragu u vezi s naglim kočenjem i nepokretnošću ovih automobila. Takvi taksiji su također uzrokovali prometne gužve nakon iznenadnog zaustavljanja na raskrižjima te su opozvani nakon sudara.

Nedavno su predstavnici Vatrogasne službe San Francisca, Policijske uprave i Gradske prometne agencije objavili da je bilo gotovo 600 neočekivanih zaustavljanja vozila bez vozača. “Automobili bez vozača nisu spremni za skaliranje u San Franciscu. Davanje ovlasti Cruiseu i Waymu da se šire prema vlastitom nahođenju ne služi javnoj sigurnosti”, napisale su agencije u priopćenju.

Trenutno je broj autonomnih vozila ograničen na njih 2.500, ali on bi se od jeseni mogao povećati ako tako odluči NHTSA. Vlada želi natjerati tvrtke koje koriste autonomna vozila da razmjenjuju podatke, no nije sigurno koliko je to njima u interesu. Pred autonomnom vožnjom još je dug put jer je potrebna potpuna trajna regulativa za samovozeće automobile koja će odgovoriti i na pitanja preuzimanja krivnje u slučaju prometne nesreće.

Borba stanovnika protiv robotaksija

U međuvremenu, u San Franciscu, je došlo do prosvjeda aktivista protiv autonomnih automobila koji su preplavili ulice, a mnogi od njih su pozvali članove javnosti da sudjeluju u tzv. “coningu” – stavljanju prometnog stošca na haubu autonomnog vozila te ga na taj način zaustaviti.

View this post on Instagram

A post shared by @safestreetrebel

Prosvjednici tvrde da se dozvoljava privatnim tvrtkama da provode svoja privatna istraživanja i testove na javnim cestama, te da građani nisu pristali na isto. Također, upozoravaju i na gužve koje uzrokuju autonomni automobili kada pokvare.

Tu je i slučaj iz North Beacha gdje se održavao veliki festival, a čiji su organizatori postavili ograničenja bežične propusnosti što je uzrokovalo odgođeno povezivanje s autonomnim vozilima. Rezultat? Brojne ulice zakrčene nepokretnim robotaksijima.

“Aktivno istražujemo i radimo na rješenjima kako bismo spriječili da se to ponovi. Ispričavamo se onima na koje je to utjecalo”, priopćili su iz tvrtke Cruise nakon incidenta.

Možemo se zapitati i čeka li isti scenarij i Zagreb, ako imamo na umu da je Europska komisija odobrila Hrvatskoj isplatu javne subvencije tvrtki Project 3 Mobility u vlasništvu Mate Rimca u iznosu od 179,5 milijuna eura za vozila koja bi bez vozača trebala do kraja 2025. godine započeti s prevoženjem putnika u hrvatskoj metropoli.

N1 pratite putem aplikacija za Android | iPhone/iPad i mreža Twitter | Facebook | Instagram | TikTok.

Kakvo je tvoje mišljenje o ovome?

Budi prvi koji će ostaviti komentar!