AEM: U ovom se slučaju ne radi o prikrivenom oglašavanju

Uncategorized 15. pro 202312:14 0 komentara
N1 / Anka Bilić Keserović

Puno je pitanja nakon afere Mreža jer se doznalo da je savjetnik ministra gospodarstva Jurica Lovrinčević nudio državni novac određenim medijima kako bi ga kasnije međusobno podijelili.

Najviše pitanja odnosi se upravo na financiranje medija od strane državnih i javnih tvrtki, ali i javnih lokalnih samouprava. S obzirom na ova najnovija saznanja o prikrivenom i koruptivnom oglašavanju u medijima N1 je uputio nekoliko pitanja i Agenciji za elektroničke medije (AEM):

Kontrolira li Agencija navode i tvrdnje o prikrivenom oglašavanju, koliko je takvih postupaka pokrenuto u 2022. i 2023. i koliko je donijeto odluka?

Provjerava li Agencija podatke o oglašavanju državnih i javnih tvrtki u medijima i koruptivnom utjecaju na uređivačku politiku i je li otvoren i jedan slučaj u 2022. i 2023.?

Namjerava li Agencija provjeriti iznijete podatke o posljednjem slučaju savjetnika Jurice Lovrinčevića i načinu utjecaja i oglašavanja državnih i javnih tvrtki u medijima?

Naša Jelena Bokun dobila je odgovore, a prenosimo ih u cijelosti:

“U ovom se slučaju ne radi o prikrivenom oglašavanju. Naime, Zakon o elektroničkim medijima prikrivenu audiovizualnu komercijalu komunikaciju definira kao predstavljanje robe, usluga, naziva, žiga ili djelatnosti proizvođača roba ili pružatelja usluga u programima u obliku riječi ili slika kada je namjera pružatelja medijskih usluga da takvo predstavljanje služi za oglašavanje i može zavarati javnost u vezi s njegovom prirodom, a to ovdje nije posrijedi.

Jednako tako u ovom slučaju nije riječ niti o zavaravajućem oglašavanju koje ovaj isti zakon definira kao bilo koje oglašavanje koje na bilo koji način, uključujući njegovo predstavljanje, dovodi u zabludu ili je vjerojatno da će dovesti u zabludu osobe kojima je upućeno ili do kojih dopire pa je vjerojatno da će zbog toga utjecati na njihovo ekonomsko ponašanje odnosno da zbog toga povređuje ili je vjerojatno da će povrijediti konkurente.

Na drugi dio Vašeg upita odnose se članci 38. i 39 Zakona o elektroničkim medijima koji reguliraju pitanje promidžbe i oglašavanja tijela državne uprave i javnih ustanova kojima je osnivač Republika Hrvatska, kao i pravnih osoba u vlasništvu ili pretežitom vlasništvu Republike Hrvatske kao i pitanje transparentnosti izvještavanja o obavljenom oglašavanju, a koje prenosimo u cijelosti:

Članak 38.

(1) Tijela državne uprave i javne ustanove kojima je osnivač Republika Hrvatska, kao i pravne osobe u vlasništvu ili pretežitom vlasništvu Republike Hrvatske dužne su 15 % godišnjeg iznosa namijenjenog promidžbi ili oglašavanju svojih usluga ili aktivnosti utrošiti na oglašavanje u audiovizualnim ili radijskim programima regionalnih i lokalnih nakladnika televizije i/ili radija i/ili kod pružatelja elektroničkih publikacija upisanih u Upisnik pružatelja elektroničkih publikacija.

(2) Tijela i pravne osobe iz stavka 1. ovoga članka dužna su do 31. ožujka svake kalendarske godine izvijestiti Vijeće o obavljenom oglašavanju u protekloj godini i objaviti podatke o oglašavanju na svojim mrežnim stranicama.

Članak 39.

Ako su sredstva za proizvodnju i objavljivanje programa regionalnih i lokalnih nakladnika televizije i/ili radija te elektroničkih publikacija osigurana u proračunima tijela državne uprave i javnim ustanovama kojima je osnivač Republika Hrvatska, kao i pravnih osoba u vlasništvu ili pretežitom vlasništvu Republike Hrvatske, proračunima jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave, ta se sredstva dodjeljuju putem javnog poziva, a na temelju javno objavljenih kriterija.

Međutim, ZEM ne ovlašćuje Agenciju da izriče sankcije u slučaju da tijela iz članka 38. stavka 1. daju nepravilne ili nepotpune podatke, pa stoga do sada nismo imali takve slučajeve. Nadzor pravilnosti utroška sredstava korisnika proračuna u nadležnosti je drugih tijela financijske kontrole ili tijela koje istražuju počinjenje kaznena djela – ako postoji sumnja na počinjenje kaznenih djela”, navode iz AEM-a.

N1 pratite putem aplikacija za Android | iPhone/iPad i mreža Twitter | Facebook | Instagram | TikTok

Kakvo je tvoje mišljenje o ovome?

Budi prvi koji će ostaviti komentar!