'U Hrvatskoj imamo dvije vlade, jedna je HDZ, druga Most'

Vijesti 27. velj 201609:34 > 09:56
N1

Gošća Novoga dana bila je bivša premijerka Jadranka Kosor.

Prošlog smo tjedna dobili smjernice novoga proračuna. I dalje su pitanja koja opterećuju ovu Vladu ostala neriješena, štoviše, čudo se nije dogodilo. Što mislite? 

Premijer Orešković je, kad je dobio mandat, rekao da neće tražiti 90 dana, nijedna vlada to ne treba tražiti. Na samom početku nije se ostvarilo nijedno od obećanja, koja su bila strukturne prirode, ali određivala smjer u kojem ide. Nije se dogodilo smanjenje ministarstava, niti agencija. Smanjenja koja bi se sad već reflektirala na proračun. Nikad se nije dogodilo da više od mjesec dana nema svih ministara. Posebice za mjesto koje je ključno, ministar branitelja, premijer uzima vrijeme za razgovore. Nije mi jasno misli li on uzeti više kandidata ili jednoga. Ja stvarno ne mogu razaznati tko radi na proračunu ministarstva branitelja, za koji je razvidno da će se smanjiti. Na tu vijest nema nikakve reakcije iz braniteljske populacije i to je nešto što je neobično. Ja se zalažem da se racionalizira rad u svim ministarstvima. Međutim, ako se u nekim ministarstvima proračun povećava, a u nekima smanjuje, treba vidjeti što je stvar. Ta ekipa nije do kraja upotpunjena, a ljudi koji se imenunju na zamjenička ili pomoćnička mjesta otvaraju pitanja u javnosti.

Vlada je prepisala proračun prošle Vlade, stoji u jednom dnevnom listu. Vidite li kakve promjene?

Ja reforme ne vidim. Vidjet ćemo kad budemo vidjeli proračun za svako ministarstvo. Činjenica jest da je ovo proračun kontinuiteta. Nema teških rezova niti teških odluka. Što se tiče izvješća Europske komisije, ona je jasno naznačila, a ja sam i o tome u Saboru upozoravala da poštujemo smjernice koje nam je odredila EK. Primjerice, mirovinski sustav. Penalizacija prijevremene mirovine i odlazak u mirovinu sa 67 godina. Mi imamo problema s tim, a premijer ni Vlada o tome ne govore ništa. Jedna od primjedbi, koje nismo vidjeli, a trebalo je biti ugrađen u proračun i projekcije deficita, na koji način će se restrukturirati javna poduzeća, kakav je to plan za smanjenje i državne uprave i postoji li on.  Treba se pregovarati i sa sindikatima, ako se to ne pregovara i ne prolongira, ako se sa sindikatima ne razgovara, ne može se riještii.

U jednom od trenutaka postavlja se pitanje je li Tihomir Orešković kompetentan premijer za izvući zemlju iz krize u ovom trenutku. Što vi mislite?

On nije pokazao kapacitete koji su se najavljivali kad se on dovodio u Vladu. Ja ne sumnjam da je on dobar menadžer, ali vezano uz Lozančića, on je rekao da mu treba vremena. U raspravi o Vladi, on je rekao da je to bilo predugačko i prestrašno i da je toliko dugo odlučivao u svojoj tvrtki, to bi bila propast. Puno je važnija rasprava o Vladi, a ne o ministrima. Sve ovo ranije je trebalo biti pretočeno u zakone. Ako se ide u reduciranje ili mijenjanje strukture proračuna, to trebaju pratiti i zakoni.

Možemo li doći pod sankcije EK, može li Hrvatska pasti pod europski utjecaj i hoćemo li doći u situaciju da nam EK upravlja ekonomijom?

To se dosad nije događalo i vjerujem da se neće ni događati, ali Vlada mora pokazati da će se ozbiljno uhvatiti rješavanja problema. Ni prošla Vlada nije učinila sve što će obećala. Kad su autoceste bile u pitanju, tadašnja oporba je bila protiv toga, ali danas su oni vlast i treba vidjeti što će dalje. Do danas je trebalo biti jasno, ali premijer nije ništa spominjao. To je nešto što se ne smije odlagati. Tu će biti politički problem, jer će sadašnja oporba, koja je sve odlagala, opet prigovarati, jer ljudi u Hrvatskoj sve zaborave za 2 mjeseca.

Milijan Brkić jedan je od kandidata za ministra branitelja, a rekao je da i on želi postaviti svoje uvjete u razgovoru s premijerom. Može li ministar postavljati svoje uvjete u razgovoru s premijerom?

Očito je da je gospodin Brkić doslovno shvatio ono što je premijer isticao čime se bavi, a to je da je on menadžer. Premijer je neobično istaknuo da je svega dvaput vidio gospodina Brkića. To je neobična poruka, tim više što je gospodin Brkić član i Vijeća za suradnju, koji odabire kandidate za ministarska i ostala mjesta. Jučer jedan od ljudi iz Mosta kaže da će se o izboru za ministra razgovarati, tu nastaje jedna kakofonija, jer se ne za je li jedan ili više kandidata za tu poziciju. Brkić je spominjao i kako želi zakon o hrvatskim braniteljima učiniti ustavnim. Da bi zakon postao ustavan, trebaju i glasovi oporbe, a oporba na to nije pristajala. Spominjao je i uključivanje hrvatskih branitelja u sve pore društva, ne znam što bi to značilo. Kandidat za ministra branitelja, Brkić, postao je to u trenutku kad ga je njegov šef javno kandidirao, očito bez razgovora s njim…

Što mislite o stanju u Vladi?

Oštre su primjedbe i na ministra Orepića. Očito je da ne vlada harmonija kakva se hoće prikazati. Reakcije na izbor gospodina Pauletića za ministra turizma, drugi članovi kažu da je to bio Mostov izbor, ono što se sad stvara kao dojam jest da postoje dvije Vlade u Hrvatskoj, jedna je HDZ, druga je Mostova. Orešković je javnosti simpatičan, često zato što se šali na svoj hrvatski i to je dobro, ali ostavlja dojam čovjeka koji ne nadzire sve procese. Njegov je posao da koordinira ministarstva.

Što mislite o slučaju Lozančić? Nemamo rasplet oko SOA-e. Zanimljiv je izbor da se svi hvalili rad SOA-e, a onda nije prošao na odboru. Što mislite o tome?

To je mišljenje o radu SOA-e, a ne o radu njezinih čelnika. Puno je važnije da je nadležni saborski odbor rekao da SOA nije radila dobro, ako nije radila dobro, moramo znati što je tu bilo loše. Ja mislim da je stvar u drugome, da je većina htjela pokazati da nije radio gospodin Lozančić, međutim, to onda treba potpuno razdvojiti od mišljenja o radu SOA-e. Što se tiče Lozančića, on je jednom nogom u SOA-i, jednom nogom na cesti. To nije dobro, institucija poput SOA-e ne radi punim kapacitetom. Neobično je da premijer i dalje čeka i dalje ne donosi odluku, a s druge strane mu prvi potpredsjednik ljutito kaže da je vrijeme isteklo.

Što mislite o političkoj komunikaciji Zorana Milanovića? Je li njegov jezik i komunikacija izvan svih prihvatljivih okvira političke komunikacije?

On svoje političke kvalifikacije ne potkrepljuje argumentima, ne govori oštro argumentirano, nego uvredama hoće pokazati da se jedino on hrabro i odlučno i svim sredstvima hoće boriti protiv političkih protivnika. Ono što radi je jako loše za njega, jer riskira da zbog retorike dođe do stupnja da ga ljudi prestanu doživljavati kao relevantan faktor. To je najgore što se političaru može dogoditi.

Kakvo je vaše mišljenje oko situacije između novinara i Vlade? Bile su ocjene da je Milanovićeva Vlada imala najbolji odnos s novinarima. Treba li staviti policijski kordon između Vlade i novinara?

Ja sam izlazila ispred zgrade Vlade i svaki put su me čekali novinari s pitanjima i isukanim mikrofonima i to je bila praksa koja isto tako nije dobra. Pogriješila sam što nisam uvela tjedne konferencije za novinare, onda bi pritisak bio manji. Praksu ulaska automobilom u zgradu Vlade nastavio je i premijer Orešković, po uzoru na Milanovića, koji je to uveo. To nije dobro. Presica ministra Hasanbegovića, primjerice, bila je bez pitanja novnara. Nema smisla obraćati se novinarima i javnosti ako se ne da prilika novinarima da postavljaju pitanja. Imamo i drugu situaciju da neki svaki dan odgovaraju na pitanja, ali na skupu stranke. Praksa branjenja pristupa novinarima nije dobra, treba organizirati redovite konferencije za novinare.

N1 pratite putem aplikacija za Android | iPhone/iPad i društvenih mreža Twitter | Facebook.