Proračun u zdravstvu istovjetan je onom od lani. Međutim, uz obvezu vraćanja duga od 2,5 milijarde kuna. Primat će se samo oni doista hitni slučajevi, a pacijent koji želi pregled, a da njegovo stanje nije hitno, morat će ga platiti.
Ministar zdravlja Dario Nakić najavio je dvije reforme, jedno u hitnoj pomoći, a drugo u definiranju standarda u zdravstvenim uslugama, koje su, očekivano, izazvale niz reakcija. Reforma hitne pomoći podrazumijeva da hitnoga pacijenta prvo pregleda obiteljski liječnik, liječnik u izvanbolničkoj hitnoj ili liječnik s timom hitne službe, piše Večernji list.
‘Tko će dati informaciju o dežurstvima liječnika obiteljske medicine, a tko će od njih uopće dežurati i otkud novac za ta dežurstva? Prema kojem će protokolu obiteljski liječnik sebi dati ovlasti za ‘rješavanje problema’ ili upućivanje pacijenta na hitnu? I liječnicima se time nameće odgovornost, jer što ako su nekoga odbili, a nastane komplikacija’, kazala je Jasna Karačić, predsjednica Hrvatske udruge za promicanje prava pacijenata.
Druga se reforma tiče uvođenja nadstandarda, koji odmah asocira na podjelu pacijenata na bogate i siromašne. Standard bi se trebao definirati, a sve iznad toga trebalo bi se plaćati uz dodatno zdravstveno osiguranje. Takvu je praksu HZZO dosad kažnjavao, a na koji će se način tumačiti doznat će se uskoro. Jedna od modela jest i definiranje A liste lijekova s isključivo najjeftinijim generičkim lijekovima, dok bi svi ostali postali nadstandard, u kojemu bi država plaćala iznos najpovoljnijega generičkog lijeka, a ostatak bi platio pacijent.
‘Na takav način, da se plaća puna cijena samo najjeftinijeg generika, godišnje zdravstvenom sustavu može donijeti uštedu od 100 do 150 milijuna kuna. Nadstandard znači dodatna sredstva. Ovim proračunom bez dodatnih sredstava i uštede nije moguće vraćati dug’, kazao je Dražen Jurković, direktor Hrvatske udruge poslodavaca u zdravstvu.
Pet mogućih reformskih mjera u zdravstvu
1. Nadoplata lijekova
Izmjena financiranja lijekova na način da se na takozvanoj A listi lijekova nalaze samo najpovoljniji generički lijekovi. Ako osiguranik / pacijent inizistira ili mu liječnik ipak preporučuje uzimanje originalnog lijeka istog svojstva, tada bi mu država podmirila dio troška, odnosno iznos koji treba izdvojiti za njegovu generičku varijantu.
2. Izbor specijalista
Zakonski pacijenti imaju pravo odabira liječnika u primarnoj zdravstvenoj zaštiti, ali specijalistima odlaze nasumce, kome i gdje ih se naruči ili se pak sami prijavljuju točno određenom liječniku. Taj izbor konkretnog liječnika specijalista dodatno bi se naplaćivao.
3. Bolja soba u bolnici
Dio nadstandarda koji se ne odnosi na konkretno liječenje jest izbor boljih uvjeta liječenja u smislu odabira bolničkog apartmana, jednokrevetne sobe, televizora u sobi, uvjeta oko bolničke hrane. Takav će se izbor dodatno naplaćivati, ali mnoge ga ustanove ne mogu ni pružiti zbog uvjeta u kojima se nalaze.
4. Plaćanje hitne
Rasterećenje objedinjenih hitnih bolničkih prijema reformom hitne pomoći planira se jačanjem uloge obiteljskih liječnika i izvanbolničkih hitnih službi. Svi slučajevi za koje se u bolničkoj hitnoj procijeni da nisu među prva tri stupnja ugroženosti mogli bi svoje liječenje tamo dodatno platiti.
5. Nadstandard liječenja
Koliko je kojih pretraga potrebno u kojem razdoblju predstavljat će standard koji će pokrivati obvezno zdravstveno osiguranje. Sve iznad toga bit će predmet plaćanja. Nadstandard će biti sve što se neće nalaziti u svojevrsnom katalogu zdravstvenih usluga, piše Večernji list.
N1 pratite putem aplikacija za Android | iPhone/iPad | Windows| i društvenih mreža Twitter | Facebook.