Hrvatski zavod za javno zdravstvo pojačao je nadzor bolnica zbog sumnje u pogrešno fakturiranje računa koji se ispostavljaju zavodu. Gošća Novog dana bila je Tatjana Penđa Trupec, ravnateljica HZZO-a.
U koje fakture sumnja HZZO?
Bolničke fakture u ambulantna i stacionarna liječenja koja svugdje u svijetu ponekad bolnice nadopune s nečim što možda nije liječeno u toj dionici liječenja. To se dodaje u situaciji i kada se to liječi, a ne kada čovjek ima komorbiditete. To liječenje zna i utrostručiti iznos.
2013. je uvedeno da bolnice nakon pet dana od usluge moraju poslati fakturu. Veliki dio bolnica nam ispostavlja račune u tom vremenu. Veliki dio bolnica to poštuje. Važno nam je to jer bolnicma plaćamo do desetog u mjesecu u avansu od 90 posto. Onda se do kraja mjeseca računaju drugi parametri prihoda koji se plaćaju po izvršenju usluge.
Riječ je o visokim iznosima imate li procjene koliko su te fakture veće?
Postotak tih komplikacija je vani oko 20 posto. U Sloveniji je to 18 posto. Kod nas je to 27,9 posto. Deset posto je nečega što se odfakturira, a da ne bi trebalo. Kada se krene skidati madež možda se pacijentu nekad da terapija, ali to ne mora vrlo često biti fakturirano. Mi smo imali operaciju u jednodnevnoj bolnici od jednog sata gdje je račun bio 52 tisuće kuna.
Najavili ste strožu kontrolu u bolnicama. Oni kažu da njima redovito dolaze kontrole i imaju
sumnje da ista takva kontrola ne dolazi onima koji nisu pod ugovorom.
Kontroliramo redovito naše ugovorne partnere čak i dva puta mjesečno. Potpuno je isti pristup prema svim partnerima. Kad vi odete u bolnicu naših 120 kontrola rade opsežnu kontrolu pa ne mogu raditi često nego jednom u 6 mjeseci, a trebali bi češće. U tom smislu smo mi krenuli u nekakakv transfer kontrolora. U bolnicama bi trebalo pročešljati ovakve stvari.
Kako kontrolirate kompjuterskim putem?
Mi u primarnoj zdravstvenoj zaštiti imamo izvrstan sustav gdje pratimo što je koji doktor i kome propisao. Bolovanja, slanja u bolnice, lijekove… U bolnici je sustav informatiziran lošije. Od tamo znamo samo ono što dobijemo uz fakture.
U slučaju tih nepravilnosti kome ih prijaviti?
HZZO-u naravno imao službu no mi smo 2009. uveli sstav plaćanja po australskom modelu koji grupira postupke koji se rade na pacijentu ii svejedno je je li on tamo 3 ili 5 dana. Svi su motivirani da se pacijent što prije obradi, ali mnogi još ne znaju kako i što se faktturira prema HZZO-u pa misle da će zaraditi. To se događa svugdje u svijetu. Sve zemlje koje maju naplatu po dts mijenajju model svako 34 god da ne dođe do zloupotrebe.
Postoje li sankcije?
Postoji jako puno za naše ugovorne partnere. Opomena, opomena s novčanom kaznom do 5 posto mjesečnog limita, kazne pred raskid ugovora. Zapravo je dosta kazni izrečeno.
Dio provođenja administrativnog posla u bolnicama obavljaju medicinske sestre…
Svugdje je za sestru dio posla administriranje postupaka. Treba vidjeti da li uvesti u bolnice administratore ili kako bolje iskoristiti postojeće. Vjerojatno bi se preraspodjelom rada moglo sestre rasteretiti. One su svakako deficitarne.
U Njemačkoj je poznato da se mogu kontrolirati i oni koji su na bolovanju. Ima li toga i kod nas?
I mi kucamo na vrata i pozivamo pacijenta da dođe u ordinaciju. Naše kontrole skinu s bolovanja oko 20 posto pacijenata. Obično je bolovanje pravedno otovreno, ali predugo traje.
Ministar je najavio reforme. Kako vi vidite reformu hitne medicinske službe?
Zapravo za bilo kojeg pacijenta nije dobro da netko s prehladom radi cijelu obradu na hitnoj jer će netko možda čekati i umrijeti. To je problem. Neke promjene se jednostavno moraju napraviti. Nikome neće biti naplaćeno s vrata. Bit će naplaćeno tek kad se utvrdi da netko nije hitan slučaj. Pitanje je i osobne odgovornosti.
Puno bure podigao je termin nadstandarda. Kako na to gledate?
Postoje u zdravstvu i neke nemedicinske stvari kao bolja soba ili dopunska lista lijekova. To su neke želje koje nisu vezane za zdravstvo i ima smisla. Tko želi može u to uložiti.
N1 pratite putem aplikacija za Android | iPhone/iPad | Windows| i društvenih mreža Twitter | Facebook.