Ministarstvo za cijenu prijevoza školaraca optužuje tržište!

Vijesti 07. srp 201612:44 > 12:56
Patrik Macek/PIXSELL

Pomoćnik ministra obrazovanja Stipe Mamić te varaždinski župan Predrag Štromar (HNS) održali su konferenciju za medije o prijevozu srednjoškolaca, nakon što je Štromar predao prijedlog Odluke o sufinanciranju prijevoza učenika.

Dvojac se na konferenciji sukobio oko razloga zašto je prijevoz za učenike tako skup.

Štromar je, podsjetimo, ranije u Novom danu objasnio kako se u Varaždinskoj županiji cijena mjesečnih karata kreće od oko 600 kuna za najbliže do oko 1300 kuna najudaljenije učenike. Zato je Ministarstvu uputio prijedlog o sufinanciranju prijevoza u visini od 75 posto, kako je bilo i ranije.

“Kad vlada donese odluku, doći ću sa zahvalnicom ministru i premijeru. Ovdje se ne radi samo o učenicima i roditeljima u Varaždinu, nego svima koji žive daleko od mjesta školovanja, uglavnom o ruralnom stanovništvu, radi se o roditeljima koji nemaju novca za prijevoz učenika i o odustajanju djece od upisa u srednje škole, što je bio primjer 2004. i 2005. godine. Kad smo uveli prijevoz, svi su se počeli upisivati kad su izlazi iz osnovne. Bojim se da dio učenika najesen neće ići u srednju školu i zbog toga će biti građani drugog reda, imat će problema u daljnjem životu”, kazao je Štromar.

Ipak, smatra da se to neće dogoditi, ali ako Ministarstvo i Vlada ne donesu odluku najavaljuje mirne prosvjede jer žele da se “Hrvatska demografski obnovi”.

Predizborna kampanja

Stipe Mamić uzvratio je da je Hrvatska pri vrhu po školovanju srednjoškolaca u Europi, kako po broju upisanih, tako i po maloj stopi odustajanja te da se situacija o kojoj govori Štromar nije i neće dogoditi. Ipak, naglašava da je nužno uvesti imovinski cenzus te je zbog toga Vlada, pripremajući ovu odluku, prikupila OIB-ove učenika i, budući da je tehnička, moći će donijeti odluku o subvencijama samo do kraja ove godine.

“Malo je neuobičajeno da župan požuruje odluku u Ministarstvu. Nema razloga da itko ostane neupisan, vodit ćemo računa da bude model pravedan i socijalan. Država nema razloga da plaća bogatima i imućnima”, kazao je Mamić.

“Počela je pretkampanja i neobično je da stranka požuruje odluku u ministarstvu i organizira prosvjed. Planiramo je staviti u proceduru sljedeći tjedan”, podcrtao je.

Odluka o subvencijama spada u redovan posao i nema zapreke da se donese, a samo je stvar modaliteta kako će se ovo donijeti, naveo je Mamić. Prijedlog Varaždinske županije je na tragu prethodnih odluka, no puno detalja stoji i u uputama koje definiraju odnos škola, Ministarstva i županija, navodi. Ministarstvo je prikupilo podatke o imovinskom stanju za sve članove kućanstava, uz pomoć Porezne uprave.

“Objasnio sam model – temeljem tih podataka isključujemo one za koje smatramo da porezni obveznici ne bi trebali plaćati. Primatelji zajamčene minimalne trajne naknade ostaju na 100 posto, a bila je 75 posto bez cenzusa, dok u proceduru upućujemo odluku o novom modelu”, kazao je.

Tržište i koncesije za prijevoznike

Osvrnuo na visoke cijene prijevoza školaraca.

“Često se govorio o cijenama prijevoza. U Vladinoj odluci se navodi koliko Vlada subvencionira, ali cijene su u ingerenciji županije – ona je ta koja može stvoriti tržišnu utakmicu i omogućiti da se prijevoznici nižim cijenama natječu za putnike. Županije bih savjetovao da vode računa kod dodjeljivanja koncesija da one ne budu dodijeljene prijevoznicima koji će postaviti cijene veće od cijena u Europi ili izjednačiti školske karte s onima za radnike”, kazao je.

Ministarstvo također uvodi aplikaciju, koja će onemogućiti prijevoznicima da nas varaju, dodao je.

“Cijene se slobodno formiraju na tržištu, a županija treba omogućiti da ima više prijevoznika, a ne da bude monopol”, dodao je.

“Volio bih da g. Mamić provjeri u Hrvatskoj gospodarskoj komori kako se dodjeljuju koncesije”, replicirao mu je Štromar dodajući da Hrvatska gospodarska komora prima prijave, koje pregledava Ministarstvo prometa.

“Županija samo potvrđuje ono što su napravili Komora i Ministarstvo prometa. I mi bismo voljeli da imamo više koncesionara”, kazao je Štromar.

“Morate potaknuti tržišnu utakmicu.”, kaže mu Mamić.

“Pitanje je kako pomoći ljudima bez posla i s malim primanjima i da ne subvencioniramo onima kojima to nije potrebno”, ustvrdio je pomoćnik ministra.

Štromar na to zaključuje kako se nada da će sljedeća Vlada biti na tragu plana da se uvede obvezno obrazovanje za sve.

“Kada bi srednja škola bila obavezna, onda bi se morala riješiti većina prijevoza, kao i za osnovne škole”, kazao je Štromar.

N1 pratite putem aplikacija za Android | iPhone/iPad | Windows| i društvenih mreža Twitter | Facebook | Instagram.