Siniša Hajdaš Dončić bio je gost u Novom danu i komentirao aktualna politička zbivanja u zemlji.
Danas se očekuje objava imena novih ministara, kako vidite dosadašnju kadrovsku križaljku poznatu javnosti?
Vidimo da se Plenković odriče neke krajnje desnice, ali najveći test bit će mu odabir ministra kulture. Što se tiče Mosta, to su isti ljudi, uz iznimku Ivana Kovačića, za kojega je Petrov rekao da će biti ministar uprave. Vidjet ćemo kakva će biti snaga Mosta da konačno provede tu reformu lokalne samouprave, koju su najavljivali.
Kako vidite promjene u gospodarstvu, prometu? Među imenima se spominje i ono Martina Dalić.
Ako je to točno, vidimo neko osvježenje i neku bolju koordinaciju nego što je bila. Za promet sam vidio da su promijenili naziv ministarstva u Ministarstvo mora, što je trošak, jer se moraju sve table promijeniti. O imenima ne mogu govoriti.
Nemamo ozbiljnu oporbu u Saboru. Kako to komentirate?
U čemu? Imali smo samo jedan zakon o kojemu smo raspravljali. Za svaku točku imamo argumente zašto nije dobro da se to donosi. Nemojte misliti da će ikada u povijesti SDP imati istog predsjednika kakvoga je imao. I nakon Račana je došao bitno drugačiji Milanović. Od novoga očekujem da bude bitno drugačiji od Zorana Milanovića. Bit će uključen tim i veći broj ljudi. Ne možete SDP promatrati isto. Jedno je vrijeme bilo Račana, drugo je Milanovića.
Čije vrijeme sad dolazi?
Dolazi vrijeme lidera koji će biti bitno drugačiji od Milanovića, koji će uključivati savjete i ljude u svoj rad. Zadnjih 5-6 godina to se sve reflektiralo kroz rad Zorana Milanovića, aktivirat će urede. Ja sam rekao da je moj kandidat Orsat Miljenić i mislim da će on pobijediti. Osim njega, Ranko Ostojić i Davor Bernardić mogući su predsjednici stranke.
Zašto Tonino Picula, primjerice, ne bi bio dobar?
Iz razloga što se odbija vratiti iz Bruxellesa. On je dobar karijerni diplomat, uglađen, fin čovjek, ali pogriješio je što je rekao da se neće vraćati iz Bruxellesa. Stranka se vodi iz Zagreba i isključivo tako može.
Kakvu će posljedicu po oporbu imati drugačiji Andrej Plenković, koji razgovara, odgovara na pitanja?
Drugačije je. Sad ćemo i mi morati aktivirati savjete, prave ljevičare, socijaldemokrate, intelektualce, pa čak i opciju zelenih, da svi zajedno pokušaju artikulirati nove politike SDP-a.
Zašto SDP prije za njih nije bio dovoljno zanimljiv?
To je dobro pitanje i ja se to često pitam. Mi smo bili ipak lijeva vlada, to se najbolje vidi u slučaju franka, ali nešto je smetalo. Mislim da je najveći problem bio što nismo imali savjete i što ljude nismo uključivali u rad i formiranje politika. Ovisno o društvenim skupinama, oni su to različito doživjeli.
Pojavljuju se nove lijeve stranke. Povjesničar Dragan Markovina i drugi ljevičari organiziraju se i najavljuju formiranje nove lijeve opcije. Kako to komentirate?
Nisam siguran. Mi smo bili lijeva opcija, koja se vidi i po brizi o franku i svemu ostalom. A postoji li na političkoj sceni mogućnost za formiranje nove lijeve stranke, pokazat će vrijeme. Mi moramo napraviti reset i vidjeti gdje smo zakazali. Vjerojatno je jedan dio naših glasača iz revolta glasao za Most i Živi zid. Ubuduće SDP mora zadržati svoje postojeće birače, ali i prikupiti nove, posebice one koji su se razočarali u nas.
Zašto je SDP odlučio okrenuti leđa laburistima, stranci Pametno, a svezati se za HSS?
Što se tiče laburista, oni su definitivno u padu, dakle ne bi nam donijeli dodatnu vrijednost. Pametno je stranka u nastanku, vezana uz urbanu populaciju prvenstveno u Splitu, a onda dalje. Uz HSS nas je vodio pragmatizam i matematika. Ako ćemo biti iskreni i realni, nije nama ni HSS ni HNS kriv za gubitak izbora. Krivi smo si sami i rezultat je bila katastrofalna izlaznost na izborima. Za to smo si najvjerojatnije krivi sami.
Zašto se izgradnja Pelješkog mosta nije pomaknula ni milimetar? Je li realno da 2017. konačno započne njegova gradnja?
Hrvatska je izborila 330 milijuna eura u okviru programskog razdoblja 2020. Novac za Pelješki most je osiguran. Razlozi za nepodnošenje dokumentacije i aplikacija bili su sukobi HDZ-a i Mosta, kad nitko nije radio. Aplikacija je poslana u Beč, trebala je biti poslana i u IQR, da oni kažu na koji će se način financirati izgradnja. To je rezultat šlampavosti. Ne vidim probleme da buduća vlada, ako se malo koncentrira na sadržaj i formu, to ne odradi do 2. mjeseca sljedeće godine i da gradnja počne do kraja iduće godine. Ne znam na koji su način raspisali natječaj za izgradnju pelješkog mosta, ali to nije bilo dobro. Nijedna hrvatska firma to ne može raditi samostalno, nego konzorciji, koji imaju iskustva u tome, pa se domaće firme vežu na njih. Naše nemaju reference za izgradnju. Ta trakavica sad traje 5-6 mjeseci.
Nova zagrebačka zračna luka je bila koncesijski ugovor. Kako to komentirate?
Da, dobar je koncesijski ugovor. Nisam ga potpisao ja kao ministar, potpisala ga je vlada. Taj projekt je nastavljen iz vremena naše vlade, koji je započela vlada Jadranke Kosor. On Velikoj Gorici i Zagrebu osigurava od koncesije prihode u proračun. Aerodrom je gotov više-manje, 99,9 posto su ga odradile hrvatske tvrtke.
Kakvo je stanje u željeznicama? Što s obnovom, ulaganjem u infrastrukturu?
Mogu biti zadovoljan s ukupnim rezultatima kukuriku vlade. Izgradili smo 33 nova vlaka, renovirali smo pruge, a što se tiče nizinske pruge, stvoren je mit o nizinskoj pruzi, a zapravo se radi o pruzi Rijeka-Zagreb. Ta pruga bi koštala 4 puta više ako bi se radila uz posebnu trasu.
Kakav je vaš stav oko priopćenja MOL-a, koji je poslao poruku hrvatskoj vladi u kojoj stoji da će ili MOL upravljati Inom kako hoće ili će Ina morati pronaći novo rješenje.
Tako da će Ina morati pronaći neko novo rješenje, jer se ovo pokazalo kao poseban oblik upravljanja, koji šteti i kompaniji i Hrvatskoj. Nova vlada će se morati potruditi da nađe modele. Razgovori s MOL-om i povlačenje MOL-a i ulazak drugih dioničara u suvlasništvo Ine. Mislim da MOL za Inu nije dobar partner.
Kako vidite kadroviranje u državnim tvrtkama? Most je iz Narodnih novina raspustio čitav SDP-ov kadar i postavio svoju upravu, koja je mahom iz redova Mosta. Kako to komentirate?
Narodne novine su bile u Ministarstvu gospodarstva, njima je upravljao HNS, ne SDP. Od reformi Bože Petrova ne ostaje ni r. Imam razumijevanja da u nadzorni odbor stavite političke ljude, koji će pratiti politiku prema poduzećima. Isključivo kroz javni natječaj i head hunting agenciije treba birati vodstvo u državnim tvrtkama. I Most će kadrovirati i HDZ će kadrovirati, ostat će sve više – manje isto.
N1 pratite putem aplikacija za Android | iPhone/iPad | Windows| i društvenih mreža Twitter | Facebook | Instagram.